• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45212
+
-

علی مطهری: برخی هنوز از راه و فکر آیت‌الله هاشمی می‌ترسند

مجلس
علی مطهری: برخی هنوز از راه و فکر آیت‌الله هاشمی می‌ترسند

علی مطهری، ‌نایب‌رئیس مجلس معتقد است: آملی‌لاریجانی چهره‌ای‌است معقول که می‌تواند مجمع تشخیص را در مسیر درست خود قرار دهد. او می‌گوید: حضور همزمان آملی‌لاریجانی در ریاست قوه قضاییه و عضویت در جمع فقهای شورای نگهبان خلاف قانون اساسی است. مطهری همچنان از تفسیرهای غلط از اصل «ولایت فقیه» گلایه دارد و معتقد است نظرات مخالف باید بیان شوند. او حتی نحوه نظارت مجلس خبرگان را هم زیر سؤال می‌برد .
مهم‌ترین فراز مصاحبه مطهری با خبر فوری به شرح زیر است:

   آیت‌الله هاشمی یک شخصیت مؤثر و تأثیرگذار در فضای سیاسی کشور بود. ایشان خیلی زود خواست جامعه را متوجه می‌شد و در جاهایی که لازم بود در سیاست‌ها چرخشی ایجاد شود، این کار را انجام می‌داد.

   با اشاره به تغییر در دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی بعد از دوران ریاست‌جمهوری، آیت‌الله هاشمی بعد از دوره ریاست‌جمهوری چون از بیرون به حکومت نگاه می‌کردند و با مردم و گروه‌های سیاسی بیرون از حکومت تماس بیشتری داشتند، متوجه خیلی از اشکالات نظام در حوزه آزادی بیان و نوع برخورد با منتقدان شدند؛ به همین دلیل گاهی حرف مردم را می‌گفتند و از حقوق منتقدان دفاع می‌کردند.

   برخی هنوز از راه و فکر آیت‌الله هاشمی می‌ترسند و به‌رغم اینکه جسم ایشان موجود نیست، ولی تفکر و بینش ایشان زنده و موجود است.

   آیت‌الله هاشمی در سال 88 زودتر از همه اعلام خطر کرد. اگر به حرف‌های آیت‌الله هاشمی گوش می‌دادند داستان 88خیلی زودتر حل و فصل می‌شد.

   زمانی که آیت‌الله هاشمی رئیس‌جمهور بودند، برخی نزدیکان ایشان بعضی مناصب اقتصادی را به‌عهده داشتند، این برای هر رئیس‌جمهوری به‌صلاح نیست. چون معتقدم هر مقدار هم که این افراد پاکدست باشند برایشان حرف درمی‌آورند و شایعه می‌سازند.

   معتقدم آقای صادق لاریجانی در مجموع آدم معقولی است و تندروی‌های آقای جنتی را ندارد. حتی در همین مجمع تشخیص مصلحت می‌تواند با روشی که آقای محسن رضایی شروع کرده است که به نوعی ورود در قانونگذاری و تبدیل مجمع به شورای نگهبان دوم یا مجلس سناست، مخالف باشد و از این نظر باعث اصلاح این موضوع شود.

   تفسیر اشتباهی از قانون اساسی وجود دارد؛ مثلاً همین نظارت بر رهبری را صیانت از رهبری تفسیر می‌کنند. این تفسیر را از کجا درآورده‌اند؟ مگر رهبری نیاز به صیانت دارد؟ رهبری جایگاه خاص و پایگاه مردمی خودش را دارد و نیازی به صیانت شما ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید