• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 29 دی 1397
کد مطلب : 45112
+
-

زادروز

زادروز
زادروز

فرهاد مِهراد (۲۹دی۱۳۲۲- ۹شهریور۱۳۸۱) خواننده، آهنگساز و نوازنده بود. او از خوانندگان صاحب‌نام راک ایران بود که نخستین آلبوم راک‌‌اند‌رول انگلیسی ایران را منتشر کرد. آنچه او را از دیگر خوانندگان هم‌نسلش متمایز می‌کند، موضوعات اجتماعی است که در آثار او متبلور شده است. این عنصر در مضامین تمامی ترانه‌های او کاملا دیده می‌شود.

همچنین بسیاری او را به‌عنوان یکی از نخستین خوانندگان سیاسی ایران می‌دانند. فرهاد اوایل دهه50 شمسی ترانه‌هایی با مضامین سیاسی و انتقادی ‌خواند و در زمستان۱۳۵۷ ترانه انقلابی «وحدت» را اجرا کرد. وسواس شدید فرهاد در ادای صحیح کلمات و آشنایی او با ادبیات ملل چنان در کار او مؤثر بود که وقتی ترانه‌ای به زبان ایتالیایی، فرانسوی یا انگلیسی اجرا می‌کرد کمتر کسی باور می‌کرد که زبان مادری این هنرمند فارسی است.

از معروف‌ترین آهنگ‌های او می‌توان به «مرد تنها»، «جمعه»، «آیینه‌ها»، «خسته»، «اسیر شب»، «هفته خاکستری»، «شبانه۱و۲»، «گنجشکک اشی‌مشی»، «کودکانه»، «سقف»، «آوار»، «وحدت»، «نجواها»، «کوچ بنفشه‌ها»، «برف»، «مرغ سحر»، «گل‌یخ» و «شب تیره»  اشاره کرد. وی آهنگ‌هایی نیز به زبان‌های غیرفارسی دارد. از مهر‌ماه۱۳۷۹ بیماری فرهاد جدی شد، او پس از ۲سال معالجه در ایران و فرانسه، در سن ۵۹سالگی، نهم شهریور۱۳۸۱ در پاریس درگذشت.

فرهاد مِهراد (۲۹دی۱۳۲۲ تهران- ۹شهریور۱۳۸۱ پاریس) خواننده و آهنگساز و نوازنده ایرانی بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :