• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 27 دی 1397
کد مطلب : 45024
+
-

۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸سال در کشور

خبر
۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸سال در کشور

یک پژوهشگر اجتماعی با استناد به پژوهش صورت‌گرفته، با بیان اینکه ۱۷ درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به دختران زیر ۱۸ سال است، گفت: ۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال در کشور وجود دارد. 
به گزارش ایسنا، کامیل احمدی روز گذشته در همایش کودکی، توسعه و سیاستگذاری اجتماعی با بیان اینکه براساس قوانین بین‌المللی سن کودکی ۱۸ سال است و هر ازدواج زودتر از این سن، کودک‌همسری خطاب می‌شود، افزود: آمارهای موجود در ایران در مورد میزان ازدواج کودکان چندان مستند نیستند. وی با اشاره به وضعیت فعلی ایران، در مورد میزان ازدواج کودکان اظهار کرد: ۱۷ درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۸ سال است. در سال ۹۰، ۳۹ هزار و ۶۰۹نفر (۴.۵ درصد) از کودکانی که ازدواج کرده‌اند ۱۰ تا ۱۴ سال داشته‌اند. احمدی با بیان اینکه این ارقام با روندی رو به رشد در سال ۹۱ به بیش از ۴۰ هزار نفر (۴.۹ درصد) رسیده است، تصریح کرد: ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ساله در سال ۹۲ نیز با افزایش روبه‌رو بوده است. این میزان با رسیدن به ۵.۳ درصد در سال ۹۲ و ۵.۵ درصد در سال ۹۵ نشان می‌دهد که ممکن است از میزان روند ازدواج کودکان کاسته نشود. این مردم‌شناس با اشاره به اینکه آمار طلاق این کودک‌عروسان و آمار واقعی ولادت نوزادان از چنین مادران خردسالی شایان توجه است، توضیح داد: در سال ۹۴، ۹۷ هزار و ۸۶۲ نوزاد از مادران زیر ۱۹سال متولد شده‌اند که از این میان ۱۵۱۱نفر زیر ۱۵ سال داشتند. به گفته احمدی، براساس آخرین سرشماری‌ها، ۹۵ هزار مورد طلاق زیر ۱۹سال در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۴ رخ داده است و فقط در سال ۹۴، ۱۲۰۰ کودک زیر ۱۴ سال به آمار کودکان مطلقه کشور افزوده شدند. این پژوهشگر اجتماعی ضمن تشریح آخرین آمارهای کودک‌همسری استانی نیز گفت: ۱۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸سال در کشور وجود دارد. آمار ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال از سال ۹۰ تا ۹۴ نیز نشان می‌دهد در سال ۹۰، ۲۳۰ کودک، در سال ۹۱، ۱۸۷ کودک، در سال ۹۲، ۲۰۱کودک، در سال ۹۳، ۱۷۶ کودک و در سال ۹۴، ۱۷۹کودک زیر ۱۰ سال در کشور ازدواج کردند. وی با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری افزود: خراسان رضوی با 
۶۷۵۹ ازدواج بین ۱۰ تا ۱۴ سال در رتبه اول، آذربایجان شرقی با ۳۳۴۸مورد، سیستان و بلوچستان با ۲۳۵۵ مورد و خوزستان با ۲۱۵۰مورد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین استان تهران با ۱۷۴۲مورد ازدواج کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال در رتبه هشتم قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :