• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 27 دی 1397
کد مطلب : 45008
+
-

مبادلات خودکار در بورس؛ ماشین به جای انسان

با برگزاری نخستین دور از مسابقات معاملات الگوریتمی؛ گام نخست برای گذر از معاملات سنتی و خودکار شدن معاملات بازار سهام برداشته شد. به گزارش همشهری، دیروز نخستین مسابقه معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه آغاز شد. قرار است این مسابقه آزمونی برای توسعه این معاملات در بازار سهام باشد. معاملات الگوریتمی معاملات بدون دخالت انسان و روشی است که براساس آن سرمایه‌گذاران می‌توانند با یک‌بار تعریف الگوریتم‌های مالی دست به معاملات خودکار بزنند.
در واقع سهامداران می‌توانند راهبر‌دهای سرمایه‌گذاری خود را تعریف کنند تا سیستم‌ها و نرم‌افزار‌ها الگوریتم نوشته شده را اجرا و به‌صورت خودکار کار خرید و فروش سهام را انجام دهند. در واقع معاملات الگوریتمی یک دانش بین‌رشته‌ای است که با مشارکت مهندسان مالی و نرم افزار پیاده‌سازی‌ و در قالب یک نرم‌افزار یا برنامه رایانه‌ای تعریف می‌شود.  این معاملات روزبه‌روز در دنیا در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده فضای بازار‌های سهام را دگرگون کند. به گفته مطهره مروج، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات الگوریتمی زمین بازی را در بورس تغییر می‌دهد و به تحول در بازار سرمایه منجر خواهد شد.

کاهش هیجان در بورس
در معاملات الگوریتمی سیستم‌ها براساس اطلاعات به جای فرد تصمیم‌گیری می‌کنند و نتیجه آن افزایش نقدشوندگی و روان شدن معاملات است. ضمن اینکه در این معاملات نقش احساسات انسانی کم رنگ می‌شود. سیدمصطفی رضوی معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق در این‌باره می‌گوید: در این روش، پردازش اطلاعات بسیار بیشتر از انسان است و از همین رو سرعت و حجم معاملات را در بازار افزایش می‌دهد. رضوی با بیان اینکه معاملات الگوریتمی سرعت معاملات را افزایش می‌دهد، تأکید می‌کند: ویژگی معاملات الگوریتمی این است که خطاها را به حداقل می‌رساند و هیجان در تصمیم‌گیری را کاهش می‌دهد. در عین حال می‌تواند با اعمال قوانین نظم بهتری به معاملات بورس بدهد و منجر به منصفانه‌تر و عادلانه‌تر شدن معاملات می‌شود.

افزایش سرعت و حجم معاملات
آنچه بیش از هر چیز مورد توجه فعالان بازار سرمایه است افزایش سرعت معاملات است و آنچه مقامات بازار سرمایه دنبال می‌کنند افزایش دقت در معاملات ، رشد حجم و ارزش معاملات است. هم‌اکنون برخی گروه‌ها در بورس تهران در مقیاس‌های کوچک در حال انجام معاملات الگوریتمی هستند اما به گفته مسئولان درصورت توسعه این معاملات حجم و ارزش معاملات در بورس تا چندین برابر افزایش خواهد یافت. حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در این‌باره می‌گوید: معاملات الگوریتمی کمک می‌کند که تنوعی از استراتژی‌ها را دنبال کنیم و بتوانیم به نحو مناسب تنوع استراتژی‌ها را پوشش دهیم. از همین رو امید می‌رود با توسعه این فرهنگ، به جای اینکه افراد تک سهم بخرند و رفتارهای هیجانی داشته باشند، روند منطقی کسب سود را دنبال کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید