• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44946
+
-

آذربایجان‌غربی میزبان 8هزار غاز پیشانی‌سفید

آذربایجان‌غربی میزبان 8هزار غاز پیشانی‌سفید

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی گفت: تیم‌های سرشماری این اداره 8هزار قطعه غاز پیشانی‌سفید کوچک از گونه‌های در حال انقراض را در زیستگاه‌های استان شمارش کردند.

امید یوسفی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: غازهای پیشانی‌سفید کوچک به 2گونه شرقی و غربی تقسیم می‌شوند که گونه شرقی آن در این فصل از شمال سیبری به چین و مالزی مهاجرت می‌کند و گونه غربی آن نیز برای زمستان‌گذرانی وارد زیستگاه‌های آبی منطقه آذربایجان‌غربی می‌شود. جمعیت جهانی این پرنده در حال انقراض، 20هزار قطعه تخمین زده می‌شود که هم‌اکنون 8هزار قطعه آن در زیستگاه‌های آذربایجان‌غربی فرود آمده‌اند.

وی گفت: غاز پیشانی‌سفید کوچک تنها پرنده در حال انقراض در دنیاست که برنامه حفاظت بین‌المللی برای آن تدوین شده است و در هنگام مهاجرت رصد می‌شود. رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی یادآور شد: هم‌اکنون طرح سرشماری پرندگان در 70زیستگاه استان با مشارکت 12تیم شامل 60نفر از کارشناسان محیط‌زیست و پرنده نگاران در حال اجراست. این سرشماری که از 10دی‌ماه شروع شده است تا 10بهمن‌ماه ادامه می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود در این مدت 75تا 80هزار قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی در زیستگاه‌های استان شمارش شود. آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از 180گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و بیش از 30تالاب دائمی و فصلی یکی از مهم‌ترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید