• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44945
+
-

تاخت و تاز قاچاقچیان چوب در جنگل‌های زاگرسی

جنگل
تاخت و تاز قاچاقچیان چوب در جنگل‌های زاگرسی

 بهمن‌ماه سال گذشته با ابلاغ وزیر جهادکشاورزی مبنی بر اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال، نگرانی در مورد جنگل‌های زاگرسی افزایش پیدا کرد. این نگرانی ازباب افزایش قاچاق چوب است، قاچاق از جنگل‌هایی که برداشت چوب از آنها به‌طور کلی ممنوع است اما قاچاقچیان بااستفاده از روش‌های مختلف حتی حمل چوب با خودروی سواری، سوداگری‌شان را تعطیل نمی‌کنند.
بعد از ابلاغ طرح تنفس جنگل‌های شمال، سرهنگ قاسم سبزعلی، فرمانده وقت یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها از تشدید حفاظت و مراقبت از جنگل‌های شمال و جنگل‌های زاگرسی خبر داد. هرچند سبزعلی 2 ‌ماه قبل و در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که با گذشت تنها 8‌ماه از اجرایی شدن طرح تنفس جنگل‌های شمال، نمی‌توان تحلیلی از وضعیت تغییر قاچاق در جنگل‌های زاگرسی ارائه داد و باید دست‌کم تا پایان سال صبر کرد اما اظهارات و آمار و ارقامی که مدیران منابع طبیعی برخی استان‌ها ارائه می‌دهند، حرف دیگری می‌زند. سعدی نقش‌بندی، مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان آبان‌ماه گذشته در گفت‌وگو با همشهری از افزایش قاچاق چوب از جنگل‌های محدوده استان در همان مدت اندکی که از آغاز طرح تنفس جنگل می‌گذشت خبر داد و گفت:‌ «پیش از این کل محموله‌های کشف شده قاچاق در طول یک سال، از 20محموله تجاوز نمی‌کرد اما در همین مدت کم، حداقل به‌صورت میانگین در یک هفته، 7محموله بین 3تا 10تن کشف و ضبط می‌شود. به‌عبارت دیگر هفته‌ای حدود 40تن.» 

افزایش 15برابری قاچاق چوب در آذربایجان غربی 
روز گذشته نیز فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی، ‌که در محدوده شمالی جنگل‌های زاگرسی قرار دارد در گفت‌وگو با ایرنا از افزایش قاچاق چوب در این محدوده خبر داده است. سرهنگ یوسفعلی ابراهیم‌پور گفت: «امسال در مجموع بیش از 150تُن چوب قاچاق در مناطق مختلف استان ضبط و چندین دستگاه خودرو نیز توقیف شده است.» این در حالی است که به گفته او طی 10سال گذشته در مجموع 10تن چوب قاچاق در استان کشف می‌شد که یکباره 15برابر رشد کرده است. سرهنگ ابراهیم‌پور معتقد است: بحث قاچاق و حمل غیرمجاز چوب در استان‌های غربی و شمال غرب کشور از زمانی که دولت طرح تنفس جنگل‌های شمال را اجرا کرد، به‌وجود آمده. به گفته مسئولان این استان 110هزار هکتار از جنگل‌های آذربایجان غربی در شهرستان‌های پیرانشهر، سردشت و مهاباد قرار دارد و محور مواصلاتی مهاباد، ‌یکی از اصلی‌ترین محورهای انتقال چوب‌های قاچاق به مرکز کشور است به‌طوری که در سال‌جاری تاکنون بیش از 100تن چوب در این محورهای مواصلاتی توقیف شده است.
سازمان جنگل‌ها 2 ‌ماه قبل نیز به همشهری اعلام کرد که تا پایان مهرماه سال‌جاری، 32درصد کل پرونده‌های قاچاق متعلق به جنگل‌های زاگرسی بوده و استان آذربایجان غربی در کنار چند استان دیگر، 2درصد این میزان قاچاق را به‌خود اختصاص داده‌اند. براساس این آمار، بیشترین قاچاق چوب تا پایان مهرماه، با 9درصد متعلق به استان چهارمحال و بختیاری بوده است.
کارشناسان معتقدند برای کاهش قاچاق چوب ضروری است همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل، از یک سو، دولت با حذف تعرفه‌های گمرکی زمینه افزایش واردات چوب را فراهم سازد و از سوی دیگر، با اعطای تسهیلات تشویقی و وام‌های بلندمدت به زارعان چوب، زراعت چوب در کشور را رونق بخشد ضمن آنکه تمهیدات لازم را برای برخورد قاطع با قاچاقچیان فراهم سازد تا مجالی برای جولان قاچاقچیان در آخرین بازمانده‌های رویشگاه‌های زاگرسی باقی نماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید