• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44941
+
-

رونق گردشگری داخلی با بسته آسان سفر

با ارائه تسهیلات بانکی کوتاه‌مدت به گردشگران، سفرهای داخلی جایگزین سفرهای خارجی می‌شود

گردشگری
رونق گردشگری داخلی با بسته آسان سفر

محمد باریکانی/خبر‌نگار


گران‌شدن نرخ ارز و افزایش قیمت سفر به خارج از کشور موجب شده است که حدود 4هزار شرکت خدمات گردشگری کشور که در مسیر تورهای خروجی فعالیت می‌کردند، با مشکل مواجه شوند و تا آستانه تعطیلی و تعدیل نیرو پیش بروند.
اما حالا سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با کمک بانک‌ها و بخش خصوصی مراحل نهایی تدوین بسته‌های آسان سفرهای داخلی را پشت سر می‌گذارد تا با ارائه تسهیلات کوتاه‌مدت سفر از سوی بانک‌ها و آژانس‌های گردشگری، حجم سفرهای حرفه‌ای گردشگری در داخل کشور را افزایش دهد.
علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در هفته‌های گذشته چندین دعوت از گردشگران خارجی برای سفر به ایران انجام داده است و در تازه‌ترین تحول به نفع گردشگری ایران، روزنامه نیویورک تایمز ایران را یکی از مقاصد سفر گردشگران آمریکایی در سال2019 اعلام کرده است.
مونسان همین چند روز پیش نیز اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون 6میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر کرده‌اند. انحصار ورود گردشگر به ایران اما در اختیار حدود 100دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری است.

بسته آسان سفر و بازی دو سر برد گردشگری
هر اندازه که حجم ورود گردشگران خارجی به ایران افزایش، بیابد سود و انتفاع این ورود، علاوه بر چرخه گردشگری، به این 100 دفتر خدمات گردشگری می‌رسد. اما سرانجام 4هزار دفتر دیگر که در بخش گردشگری خروجی فعالیت می‌کردند و حالا که حجم سفرهای خارجی ایرانی‌ها به‌شدت کاهش یافته، چه تدبیری برای جلوگیری از تعطیل آنها باید اندیشید؟
چاره کار در دفتر معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و تشکل‌های گردشگری کشور است. معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در چند نشست جداگانه با تشکل‌های گردشگری، هتلدارها و آژانس‌ها از آنها خواسته است بسته‌های سفر آسان در داخل کشور را تهیه کنند تا بتوان راه جایگزین برای قطع سفرهای خارجی گردشگران تدوین کرد و با رونق گردشگری داخلی حجم سرمایه ‌ایرانی‌ها در داخل کشور و در مقاصد کمتر شناخته‌شده بچرخد و لذت سفرهای داخلی برای گردشگران بیشتر شود.
حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ازجمله فعالان صنعت گردشگری کشور است که در جلسات متعدد با معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی حضور داشته و حالا از احتمال تدوین بسته‌های سفر آسان و نه ارزان برای گردشگران داخلی در آستانه نوروز خبر می‌دهد.
حرمت‌الله رفیعی به همشهری می‌گوید: ایران ظرفیت‌های بسیاری در گردشگری دارد و تمامی دفاتر گردشگری کشور باید به سمتی حرکت کنند که سفرهای داخلی را رونق بدهند و حتی گردشگر ورودی به کشور جذب کنند.
به گفته رفیعی، این اقدام موجب می‌شود که دفاتری که فعالیت خود را بر گردشگری خروجی متمرکز کرده بودند و حالا با مشکلات بسیار مواجه شده‌اند، از ناامیدی خارج شوند و این کار هم فقط با کمک هتل‌ها، ایرلاین‌ها و دولت ممکن است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تأکید بر اینکه لزوم رونق‌بخشی به گردشگری داخلی و خارجی برداشتن بند الف و ب از فعالیت شرکت‌های خدمات گردشگری است تا تمامی دفاتر بتوانند هم در گردشگری داخلی و هم در ورود گردشگر به کشور فعالیت کنند.
او با اشاره به تلاش‌های معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی در رونق سفرهای داخلی و جذب گردشگر به کشور، تأکید کرد: معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی با جدیت به‌دنبال تعریف بسته‌های آسان سفرهای داخلی است و در این مسیر بانک‌ها می‌توانند با ارائه تسهیلات کوتاه‌مدت به گردشگران داخلی نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری داخلی ایفا کنند.


بسته آسان سفر، گردشگران خروجی را ترغیب به سفر در ایران می‌کند
رفیعی با اعلام اینکه گردشگران ایرانی هم علاقه زیادی به جایگزین‌کردن مقاصد داخلی به جای سفرهای خارجی پردردسر و گران هستند، گفت: گردشگران ایرانی علاقه زیادی به سفر در داخل کشور و بازدید از نقاط کمتر دیده‌شده دارند که با بسته‌های آسان سفرهای داخلی می‌توان علاوه بر ایجاد رونق در گردشگری داخلی شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری کشور را نیز از بحران نجات داد.
او گفت: استان‌ها باید در این زمینه بسیار فعال عمل کنند و در درجه نخست هتل‌ها را در گردشگری داخلی درنظر داشته باشند و پس از آن به سراغ اقامتگاه‌های بومگردی برای اسکان گردشگران داخلی بروند. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود نوروز امسال با همین شیوه‌ای که معاونت گردشگری در پیش گرفته است، گردشگران داخلی بتوانند بسته سفرهای آسان داخلی را در اختیار داشته باشند. رفیعی با اعلام اینکه گردشگران ایرانی حتی در سفر به کشورهای همسایه نیز با برخوردهای نامناسب مواجه می‌شوند، افزود: درصورتی که بسته‌های آسان سفرهای داخلی امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی برای گردشگران درنظر بگیرد، مردم تشویق به سفرهای داخلی می‌شوند و از سفرهای دردسرساز خارجی خودداری می‌کنند.
به گفته این فعال گردشگری، وقتی بسته سفر داخلی در مقایسه با سفر به کشورهای همجوار برای گردشگران ارزان‌تر تمام شود و امکانات خوب سفر نیز برایشان فراهم باشد، آن‌وقت گردشگران داخلی ‌زحمت سفر طولانی را به‌خود نمی‌دهند و در داخل کشور سفر می‌کنند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به برپایی جلسات هفتگی با معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از تلاش‌ها برای رسیدن به نتیجه مطلوب و نهایی‌شدن بسته سفرهای آسان داخلی خبر داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید