• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44895
+
-

ریزنویس

سال 80 سال وعده‌های جدید بود

محمدتقی حاجی‌موسی

شما نگرفتین؟- مدیرعامل اسبق مخابرات در سال 80 اعلام کرد که به‌زودی یک‌میلیون دستگاه تلفن همراه موقت عرضه خواهد شد و به‌دست مردم خواهد رسید تا ملت بتوانند از آن استفاده کنند. آقای بهرام‌پور که خودش هم نمی‌دانست دارد درباره چه چیزی صحبت می‌کند گفته بود این گوشی‌ها در سوپرمارکت‌ها عرضه خواهد شد و بعد که مردم کارشان تمام شد، گوشی را به همان‌جایی که گرفته‌اند، پس می‌دهند و تمام! این طرح که در هفته دولت متولد شده بود، باعث تعجب همه خبرنگاران شد و از آن موقع تا حالا خود ما هربار می‌رویم ماست بخریم، دنبال تلفن‌های همراه موقت هم می‌گردیم ولی خب، ظاهرا هنوز بار به محل ما نرسیده و باید منتظر باشیم.

همه‌جا هست- هفته دولت کلا یک مقدار طرح‌زاست و کافی است شما بتوانید طرحتان را خوب معرفی کنید تا یک بودجه تپل بگیرید و بعد بروید سراغ اجرایش و دیگر کسی مزاحمتان نخواهد شد. یکی از این طرح‌ها، ایجاد فروشگاه‌های دائمی محصولات ایرانی در تمام کشورهای دنیا بوده که دوستان اتاق بازرگانی معرفی کرده‌اند و می‌خواسته‌اند محصولات وطنی را به سراسر جهان ببرند و اینگونه کلی ارز وارد کشور کنند و توریست بیاورند و درآمد سرانه بالا برود و یک وضعی که خب، همانطور که شما می‌دانید الان در همه جای دنیا، تأکید می‌کنیم، همه ‌جای دنیا این فروشگاه‌ها هستند و اگر شما ندیده‌اید به این دلیل است که دنبال جنس چینی بنجل بوده‌اید؛ همین!

صدآفرین بر شما- سال 80 هم مثل بقیه سال‌ها همه‌جا صحبت از صرفه‌جویی و کم‌مصرف‌کردن و نبود آب و برق و گاز بود. ولی این حرف‌ها فقط از جانب مسئولان نبود و عده‌ای از مردم هم باور داشتند که باید صرفه‌جویی کرد و حتی روش‌های تشویقی و تنبیهی برای کم‌مصرف‌ها و پرمصرف‌ها ایجاد شود. برای مثال خانمی به روزنامه پیام داده که کم‌مصرف‌ها تشویق شوند و پرمصرف‌ها تنبیه تا دیگر از این کارها نکنند که به‌نظر ما کار بسیار درستی است و خود ما پیشنهاد می‌دهیم موارد ذیل صورت گیرد. اهدای کارت صدآفرین به خانواده‌هایی که لباسشویی را نیمه‌شب روشن می‌کنند و در ساعات اوج بار از برق استفاده نمی‌کنند. کشیدن سبیل آتشین برای کسانی که حیاط خانه را با آب جارو می‌کنند، به علاوه درج در پرونده و قطع آب برای 3‌ماه تا بفهمند آب، جارو نیست.

لطفا مزاحم نشوید- خودروسازان ایرانی تجلی عبارت «حق با مشتری است» هستند و از لحاظ مشتری‌مداری، بعد از منچستر در جایگاه اول قرار می‌گیرند. یکی از این کارخانه‌ها که از قضا پراید تولید می‌کند در سال 78، از مردم پول کامل یک پراید را گرفت تا سال 79 به آنها خودرو بدهد. منتها این خودروها تا تابستان سال 80 هم به‌دست صاحبانشان نرسید و تنها خواسته مشتریان این بود که «لااقل زمان تحویل را بگویید!»؛ یعنی سطح توقع مردم در این حد پایین بود ولی خب، چون مدیران کارخانه اعصاب نداشتند و بیکار نبودند که جواب هر کسی را بدهند و البته پولشان را 2سال قبل گرفته بودند، صلاح دیدند این تاریخ را اعلام نکنند و لذت سورپرایز را نصیب ملت کنند که از ایشان تشکر می‌کنیم.

کی بریم کاخ؟- قبلا برایتان گفتیم که «می‌شود» در ادبیات مدیران ایرانی به‌معنای احتمال وقوع شاید در 500سال آینده است. تبدیل کاخ قاجاری شهرستانک در جاده چالوس به اقامتگاه تفریحی و گردشکری هم یکی از همین «می شود»‌هاست که سال 80 اعلام شد ولی اگر الان شما بروید به روستای شهرستانک با مجموعه‌ای مخروبه ‌روبه‌رو می‌شوید که خود ابزار مرمت دپو‌شده در آن تبدیل به آثار باستانی شده و جاذبه گردشگری دارد.

آهای دو زاری!- سال 80، کشور برای خودش کلی پیشرفت کرده بود و اسکناس‌ها و پول‌های خرد دیگر ارزش یک سیر گلابی را هم نداشتند و همه‌‌چیز در حال تغییر بود. این وسط بعضی‌ها با تغییرات مخالف بودند و اصرار داشتند که هنوز با 2ریالی تلفن بزنند. اما یکی از شهروندان به روزنامه اطلاعات پیام داده که وقتی همه‌‌چیز این‌قدر گران شده و 2ریالی از زیر سنگ هم پیدا نمی‌شود، چه اشکالی دارد تلفن‌ها 5تومانی بشوند؟ این فرد که نام و نشانش فاش نشده می‌تواند یکی از عوامل گرانی‌های شدید در سال‌های بعد باشد چرا که خودش یک تنه 2ریال را به 5تومان رسانده؛ یعنی 25برابر!

باز هم معلم‌ها- طبق مطالعات اخیر ما در تاریخ 40-30 ساله گذشته، فرهنگیان و به‌ویژه معلم‌ها، معترض‌ترین قشر کشور بوده‌اند و هر روز به روزنامه‌ها پیام داده‌اند که حال ما خوب نیست و پول می‌خواهیم و این را نداریم و این حرف‌ها؛ یعنی حتی یک‌بار هم نشده از این همه خدمات و امکاناتی که در اختیار‌شان است تشکر کنند. نمونه‌اش اینکه درخواست داشته‌اند خیرین مدرسه‌ساز برای معلم‌ها هم خانه بسازند! یا مثلا آقا معلمی پیام داده که با حقوق 50هزار تومان چگونه نسل آینده کشور را تربیت کنم که پاسخ ما به این دو عزیز واضح و شفاف است. واضح نبود؟

ارزان هم شده- سال 80 صحبت‌های اولیه برای ورود پژو 206 به بازار مطرح شده بود و ایران‌خودرو اعلام کرد قیمت این خودرو بین 10تا 13هزار دلار خواهد بود که آن موقع می‌شد بین 8 تا 10.5میلیون تومان. حالا بعد از گذشت 17سال، پژو 206در بازار 63میلیون تومان است که می‌شود معادل تقریبا 6هزار دلار! یعنی قیمت خودرو در این سال‌ها کاهش هم داشته و تقریبا 50درصد ارزان‌شده منتها ما بلد نبودیم درست نگاه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید