• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44872
+
-

تاراج 14 هزار میلیارد از اموال فرهنگیان

دادگاه بانک سرمایه روز گذشته برگزار شد؛ علی بخشایش مدیرعامل سابق و پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت اول محمود احمدی‌نژاد، 2 متهم اصلی این پرونده بودند

دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک سرمایه نام چند چهره از جمله پرویز کاظمی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت اول محمود احمدی‌نژاد  و حسین هدایتی معروف به عابربانک تیم‌های سرخپوش را دوباره سر زبان‌ها انداخت.

علی بخشایش به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۶ فقره خیانت در امانت متهم است. براساس کیفرخواستی که برای او صادر شده است، میزان اخلال در نظام اقتصادی برای بخشایش  ۲۹۳۵۴۸۸۰۰۰۰۰۰۰ ریال اعلام شده است؛ یعنی چیزی نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان.

براساس گزارشی که دیروز در دادگاه قرائت شد و خبرگزاری میزان بخش‌هایی از آن را منتشر کرد، ۳۲ تن از مدیران بانک سرمایه در تخلفات این بانک شراکت داشته‌اند.

نماینده دادستان در گزارش خود گفت که مدیران متخلف این بانک خیانت کرده‌اند. او گفت: تعدادی از مدیران بانک سرمایه در ازای خوش‌خدمتی به برخی افراد و پرداخت تسهیلات کلان بدون ضابطه، امتیازات زیادی را در قالب رشوه پرداخته‌اند که به عنوان مثال می‌توان به پرداخت شدن تسهیلات به آقای یاسر ضیایی، قائم‌مقام بانک اشاره کرد. یا پرداخت تسهیلات به بهانه خوش‌خدمتی به آقای حسین هدایتی بدون تودیع وثیقه به ارزش ۱۳۰ میلیارد که ۲۵ میلیارد ریال از تسهیلات را گرفته و اکنون نیز در منزل هدایتی سکونت دارد و یا می‌توان پرویز کاظمی، عضو هیات‌مدیره بانک سرمایه را مثال زد که در ازای پرداخت تسهیلات کلان ۶۰۰ میلیاردی به حسین هدایتی در سمت هیات‌مدیره شرکت استیل‌آذین منصوب شده است.

نماینده دادستان گفت: متاسفانه یکی از بانک‌ها به دلیل عدم نظارت، در ۱۴ هزار میلیارد تومان از اموال فرهنگیان خیانت در امانت کرده است.

مدیران وقت بانک سرمایه با نقض عامدانه و عالمانه ضوابط بانکی، اقدام به حیف و میل اموال سهامداران و سپرده‌گذاران بانک کرده‌اند و قریب به ۱۴ هزار میلیارد تومان از اموال و سپرده فرهنگیان به یغما رفته است.

ادعای رابطه هدایتی  و کاظمی

ادعای رابطه حسین هدایتی با کاظمی هم دیروز از سوی نماینده دادستان افشا شد. صفریان گفته است: پرویز کاظمی، عضو هیات‌مدیره بانک سرمایه در ازای پرداخت تسهیلات کلان ۶۰۰ میلیاردی به حسین هدایتی در سمت هیات‌مدیره شرکت استیل‌آذین منصوب شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آذر سال گذشته هدایتی در حالی که مشغول برگزاری جلسات با مسئولان پرسپولیس برای کمک در جهت تمدید برخی از قراردادهای بازیکنان بود، محمود صادقی نماینده مجلس لیستی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی را منتشر کرد که نام هدایتی هم در این لیست قرار داشت. هدایتی 12 آذر سال گذشته  گفته بود: نه من، نه هیچ یک از خانواده یا شرکت‌های من از بانک سرمایه وامی نگرفته‌ایم. اگر ادعای صادقی دروغ باشد از حقوق شهروندی خودم استفاده می‌کنم و علیه این نماینده اقدام خواهم کرد. داریوش علیخانی، وکیل مدافع حسین هدایتی 25 تیر گفته بود: موکلم به دلیل عجز از تودیع وثیقه و به مدت یک ماه و نیم در زندان است.

به گفته نماینده دادستان، پرویز کاظمی از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۴ عضو هیات‌مدیره بانک سرمایه بوده که ۴۶ فقره تسهیلات خارج از ضوابط و غیرمجاز به شرکت‌ها به مبلغ ۲ هزار و ۴۸۸ میلیارد و ۳۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پرداخت کرده که ۴۱ فقره از تسهیلات فوق در وضعیت مجهول‌الوصول بوده است. محمدرضا توسلی، فرزند غلامرضا در سال ۹۱ تا ۹۴ عضو دیگر هیات‌مدیره بانک سرمایه بوده که با پرداخت ۴۰ فقره تسهیلات خارج از ضوابط و غیرمجاز به شرکت‌ها به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۱ میلیارد و ۲۶۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کرده که ۴۰ فقره از آنها در وضعیت مشکوک‌الوصول بوده است.

   مورد آقای کاظمی

کاظمی اولین عضو کابینه احمدی‌نژاد نیست که پایش به دادگاه باز می‌شود و اتهامات اقتصادی دارد. پیش از او محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت نهم، حمید بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد در دولت دهم، اسفندیار رحیم‌مشائی به عنوان رئیس دفتر ریاست جمهوری در دولت دهم و سعید مرتضوی ریاست سازمان تامین اجتماعی دولت او بودند که دادگاهی شدند و در حبس هستند. پرویز کاظمی در سال اول دولت محمود احمدی‌نژاد در پی اختلافات دیدگاهی و مدیریتی با رئیس دولت بعد از حدود 10 ماه از وزارت استعفا داد. این درحالی بود که سال 84 و در مجلس هفتم محمود احمدی‌نژاد برای رای اعتماد او تعریف‌های عجیب و غریب کرده بود. در زمان رفتن کاظمی از کابینه نهم، اعلام شد که کاظمی، به عهدنامه‌ای که احمدی‌نژاد در بدو تشکیل دولت از وزرا گرفته بود، عمل نکرده است، بنابراین کنار گذاشته می‌شود. مسئولیت وزارتخانه را بعد از او عبدالرضا مصری بر عهده گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید