• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44799
+
-

نواهایی که همدان را به وجد آورده اند

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان: به همه کنسرت‌هایی که منع قانونی ندارند، مجوز اجرا داده‌ایم

گزارش
نواهایی که همدان را به وجد آورده اند

آیدا شاکر|  همدان-خبرنگار:


می‌گویند در جامعه‌ای که مردمان آن شاد هستند، امید به زندگی بیشتر است. بی‌دلیل نیست که بیشتر مسئولان دولتی و غیردولتی همدان این روزها که بسیاری از مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و نشاط اجتماعی بیش از پیش کاهش یافته، در تلاشند راهی برای افزایش نشاط اجتماعی بیابند. همدان برخلاف پیشینه تاریخی و داشتن لقب پایتخت تاریخ و تمدن، از دیرباز در فراهم‌آوری نشاط و شادی در اجتماع در قیاس با بیشتر استان‌های همجوار ناموفق عمل کرده است. 

طی سال‌ها اکثر برنامه‌های تفریحی در استان به دلایلی لغو یا تعطیل شده و مسئولان هم دلیل آن را استقبال نشدن از سوی مردم عنوان کرده‌اند. از دیگر سو بسیاری نیز معتقدند سختگیری‌های برخی مسئولان استانی مسبب آن بوده است. یکی از گلایه‌هایی که تا چند ماه گذشته اغلب همدانی‌ها در خصوص برنامه‌های تفریحی استان داشتند، کم بودن تعداد برگزاری کنسرت‌های موسیقی نسبت به سایر استان‌های کشور بود. 

با روی کار آمدن مدیر جدید برای اداره فرهنگ و ارشاد استان طی ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد این مدیر جدید رویه‌ای متفاوت‌تر از سایر مدیران پیشین این اداره در برگزاری کنسرت‌ها در پیش گرفته است، به نحوی که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش تعداد کنسرت‌های موسیقی پاپ و سنتی برگزار شده در استان هستیم.


بلیت گران

با چند تن از جوانانی که به تماشای یکی از کنسرت‌های اخیر رفته‌اند، گفت‌وگویی داشتیم. عاطفه دامغانی 22ساله که از روند کلی برگزاری کنسرت‌ها بسیار راضی است، بیان می‌کند: تا پیش از این همواره به دوستانم که در شهرهای دیگر زندگی می‌کنند، غبطه می‌خوردم زیرا بسیاری از خواننده‌های موسیقی کشور برای برگزاری کنسرت به شهرهایشان می‌رفتند، اما در همدان هیچ کنسرتی برگزار نمی‌شد. از تابستان امسال روند تغییر کرد و تاکنون کنسرت‌های زیادی برگزار شده که در تعدادی از آنها شرکت کردم و لذت بردم. 

یکی از دوستان وی هم می‌گوید: قیمت بلیت کنسرت‌ها بالاست و همین موجب شده نتوانیم در برخی کنسرت‌ها حضور پیدا کنیم، در ضمن بعضی دوستانم که استطاعت مالی کافی ندارند اصلا نمی‌توانند به کنسرت بروند. با وجود قیمت‌های بالا هم امکانات سالن کافی نیست. برای مثال چند شب پیش در یک سانس از کنسرت یکی از خوانندگان پاپ، مشکل صوتی وجود داشت و همه را کلافه کرد. ما انتظار نداریم با این‌که مبلغ زیادی بابت کنسرت پرداخته‌ایم با این مشکلات مواجه شویم.


 افزایش نشاط اجتماعی

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اهمیت برگزاری کنسرت‌های موسیقی در افزایش نشاط اجتماعی بیان می‌کند: استان با پیشینه تاریخ و تمدن باید در زمینه هنر و فرهنگ بسیار فعال‌تر ظاهر شود. شکی نیست موسیقی نقش مهمی در بهبود روحیه و نشاط اجتماعی ایفا می‌کند، اما متاسفانه برخی مسئولان دائما به من تذکر می‌دهند و از تعداد زیاد کنسرت‌ها گلایه دارند؛ در حالی که همدان در سال‌های گذشته در برگزاری کنسرت نسب
ت به سایر استان‌ها بسیار ضعیف عمل کرده است.

علیرضا درویش‌نژاد می‌افزاید: تلاش کرده‌ایم جو سختگیرانه استان را در این زمینه تعدیل کنیم، به طوری که در ماه‌های اخیر کنسرت‌هایی در استان برگزار شد که بازخوردهای مثبتی نیز در میان مردم به همراه داشت، اما من را در این خصوص بسیار تحت فشار قرار داده‌اند، به نحوی که حتی به دادستان نیز در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده‌ام. 

وی با گلایه از جو موجود در استان تصریح می‌کند: در برگزاری کنسرت‌ها هیچ‌گونه تخلف قانونی رخ نداده است ولی نمی‌دانم چرا برخی به شدت با آن مخالف هستند. به همین دلیل از فعالان فرهنگی استان انتظار دارم با حمایت از ما به اعتلای سطح فرهنگ و هنر استان کمک کنند.درویش‌نژاد اظهار می‌کند: تلاش کرده‌ام به تمام برگزارکننده‌ها و کنسرت‌هایی که منع قانونی ندارند، مجوز ارائه کنم. به همین دلیل هر برگزارکننده‌ای می‌تواند در صورت تمایل به اداره ارشاد مراجعه کند تا پس از بررسی برنامه در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد برای برپایی آن مجوز دریافت کند. در حقیقت تمام هدف ما رسیدن به شرایط فرهنگی و هنری مناسب و شایسته تاریخ و تمدن غنی استان است. 


دلایل افزایش قیمت بلیت

یکی از برگزارکنندگان کنسرت در شهر همدان که از ما خواست نامش فاش نشود، درباره کنسرت‌هایی که در ماه‌های اخیر در استان برپا شد، می‌گوید: طی ماه‌های اخیر و با تغییر مدیرکل اداره ارشاد استان جو فرهنگ و هنر تکان خورده است. بسیاری از کنسرت‌هایی که تا پیش از این توسط اداره ارشاد استان لغو مجوز می-شدند، اکنون بدون هیچ مشکلی برگزار می‌شوند و بازخوردها نیز مثبت بوده است.

وی با اشاره به حواشی پیش آمده در خصوص این کنسرت‌ها بیان می‌کند: تمامی خواننده‌ها و موسیقی‌هایی که اجرا می‌شوند، دارای مجوز و قانونی هستند. خوشبختانه در کنسرت‌ها توسط تماشاگران هیچ تخلفی نیز رخ نداده است. با این وجود برخی مسئولان با برگزاری کنسرت‌ مخالف هستند، در صورتی که برگزاری این کنسرت‌ها می‌تواند به افزایش نشاط اجتماعی کمک کند.

این برگزار‌کننده ضمن تایید نرخ بالای بلیت برخی از این کنسرت‌ها می‌گوید: بخشی از این هزینه اجتناب ناپذیر است و مبلغی است که خواننده و گروه درخواست می‌کنند و براساس نرخ معمول در کل کشور است، اما یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت بلیت کنسرت، ارگان‌هایی هستند که سهمیه بلیت رایگان دارند و بخشی از صندلی‌ها به آنان اختصاص دارد. همین موضوع سبب شده قیمت بلیت کنسرت‌ها افزایش یابد و ما نتوانیم از میزان آن کم کنیم. اگر این سهمیه‌ها کاهش یابد بدون شک قادر خواهیم بود بلیت را با قیمت مناسب‌تری ارائه کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید