• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44786
+
-

مشکلات نیرو‌های قراردادی آموزش و پرورش

نیروهای قراردادی آموزش و پرورش خواهان رسیدگی به حقوق کمشان هستند

استخدام
مشکلات نیرو‌های قراردادی آموزش و پرورش

هادی پناهی |   ارومیه – خبرنگار:

اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی بیش از 1450 نیروی قراردادی دارد که 650 نفر از آنها نیروی خدماتی هستند. سطح پایین حقوق این نیروها باعث ایجاد مشکلات زیادی در زندگی آنها شده است و همین موضوع نیز باعث شده این نیروها تلاش‌های زیاد برای تبدیل وضعیت خودشان از قراردادی به پیمانی انجام دهند، اما به نظر می‌رسد موانع قانونی، آنها را در رسیدن به هدفشان ناکام گذاشته است. حال مهمترین استراتژی مسئولان، افزایش حقوق و مزایای کارمندان قراردادی است که در نهایت باید به تصویب دولت برسد تا از این طریق مشکلات کمتر شود. 


حقوق پایین نیروهای قراردادی 

نماینده نیروهای قراردادی خدماتی آموزش و پرورش به همشهری می‌گوید: این اداره کل در مجموع 1450 نیروی قراردادی دارد که از این تعداد 650 نفر نیروی قراردادی خدماتی هستند.  «سجاد جان‌آبادی» اظهار می‌کند: حکم کارگزینی ما، یک میلیون و 400 هزار تومان است که با کسورات، مبلغی در حدود یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 200 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنیم. البته نیروهای خدماتی در سال 95 تا 96 حدود 200 هزار تومان اضافه‌کاری دریافت می‌کردند که این رقم از نیمه دوم سال جاری به 300 هزار تومان افزایش داشته است.  وی ادامه می‌دهد: ما افرادی را داریم که از سال 85 در سیستم فعالیت می‌کنند. قراداد آنها ابتدا به صورت شرکتی بوده که در آن زمان حق و حقوق بسیاری از همکاران ما ضایع می‌شد اما در ادامه با تبدیل وضعیت به قرارداد دولتی، اوضاع بهتر شد. 


تلاش برای تبدیل وضعیت

 نماینده نیروهای قراردادی خدماتی آموزش و پرورش با بیان این‌که بیمه بسیاری از همکاران ما که زمانی در استخدام شرکت‌ها بوده‌اند به صورت درست پرداخت نشده و همین موضوع نیز مشکلات زیادی را به وجود آورده است، اظهار می‌کند: در این شرایط مشخص نیست که ما کارگر هستیم یا کارمند؟! اصلا آیا به رسمیت شناخته می‌شویم؟ به طور مثال در هنگام عید و پرداخت عیدی همانند کارمندها عیدی دریافت می‌کنیم و در مورد سایر مزایا که به کارمندان تعلق می‌گیرد ما را کارگر حساب می‌کنند.

جان‌آبادی با تشکر از مسئولان استانی که همکاری‌های لازم را با این نیروها دارند، بیان می‌کند: اخیرا جلسات خوبی با مدیرکل آموزش و پرورش، معاونان و مسئولان استانی از جمله امام‌جمعه و نمایندگان ارومیه در مجلس برگزار کرده‌ایم و شاهد تلاش‌های آنها برای حل مشکلاتمان هستیم، اما راه‌حل در تهران است.


افزایش حق بیمه تکمیلی 

جان‌آبادی درباره پرداخت مزایایی چون «ویژه مناطق عملیاتی» و «مناطق مرزی» اظهار می‌کند: ابتدا که این قوانین مصوب و ابلاغ شده بود کارکنان قراردادی نمی‌توانستند از این مزایا برخوردار باشند اما در حال حاضر با دستور استاندار آذربایجان غربی، این موضوع در آینده‌ای نزدیک محقق خواهد شد. 

وی ادامه می‌دهد: تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به پیمانی که باعث رفع مشکلات مالی و اداری ما می‌شود و همچنین رفع مشکل شناسه استخدامی، مهم‌ترین تقاضای ما از مسئولان است. البته در سال تحصیلی 92-91 بخشنامه‌ای برای تبدیل وضعیت همکاران قراردادی ما به استان آمد که این بخشنامه از سوی مدیرکل وقت، اجرایی نشد. 
این مسئول با اشاره به این‌که مدرک تحصیلی همکارانش هم مرتبط با نیازهای اداره آموزش و پرورش است، عنوان می‌کند: بسیاری از همکاران ما با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول خدمت هستند و تبدیل وضعیت آنها می‌تواند بسیاری از مشکلاتشان را بهبود ببخشد. در این شرایط ما چاره‌ای جز روی آوردن به شغل دوم نداریم.

جان‌آبادی تاکید می‌کند: وزارت آموزش‌وپرورش از کارمندان رسمی که حقوق بهتری هم نسبت به ما می‌گیرند حق بیمه تکمیلی کمی می‌گیرد و در مقابل از ما که حقوق پایین‌تری داریم حق بیمه بیشتری دریافت می‌کند. ما نمی‌گوییم از کارمندان رسمی حق بیمه بیشتری طلب شود بلکه می‌گوییم شرایط پرداخت حق بیمه تکمیلی در مورد ما هم مانند کارمندان رسمی در نظر گرفته شود. 


به دنبال تامین معیشت

معاون توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی هم در گفت‌وگو با همشهری درباره شرایط نیروهای خدماتی که به صورت قراردادی مشغول به کار هستند، اظهار می‌کند: ابتدا باید به این موضوع توجه شود که نیروهای قراردادی در همه ادارات وجود دارند و این امر مختص آموزش و پرورش نیست. 

«بهرام صمدی» می‌افزاید: هم وزارتخانه و هم معاون سازمان اداری و استخدامی رئیس جمهوری به دنبال حل این مشکل هستند، اما مسئولان رده بالای کشور می‌گویند که تبدیل وضعیت کارکنان به صلاح کشور نیست و ادارات را فربه‌تر خواهد کرد. به گفته صمدی، در شرایط فعلی تنها کاری که می‌شود انجام داد این است که کارمندان قراردادی از قانون خدمات کشوری بهره‌مند شوند و حقوق و مزایای آنها همانند کارمندان پیمانی در نظر گرفته شود. این مسئول تاکید می‌کند: درست است که اکنون حقوق کارمندان قراردادی کم است اما قبلا حتی این حقوق اندک به‌موقع پرداخت نمی‌شد که با اقدامات انجام شده، پرداخت‌ها به‌موقع و سر ماه است.  
صمدی درباره این‌که آیا در سال آینده شاهد افزایش حقوق و مزایای این کارکنان خواهیم بود، بیان می‌کند: حقوق نیروهای قراردادی مطابق با قانون کار است و هرقدر در قانون افزایش حقوق پیش‌بینی شود، همان نیز پرداخت خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید