• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44789
+
-

قطار شهری اصفهان در خان دوم

خط 2 قطار شهری اصفهان دارای 24 ایستگاه و 15 کیلومتر طول است

شهری
قطار شهری اصفهان در خان دوم

شیرین شفیعی|  اصفهان- خبرنگار:

متروسواری اصفهانی‌ها رویایی بود که 20 سال چشم به راه برآورده شدنش نشستند. حالا بعد از افتتاح چند فاز از خط یک، خط‌های 2 و 3 قطار شهری اصفهان گرچه از بی‌تجربگی‌های گذشته و جنجال‌های گذشتن از دل بافت تاریخی شهر به دور است، همچنان به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و خرید تجهیزات و واگن‌ها به‌کندی پیش می‌رود. این بار مدیران شهری زمان انتظار برای دسترسی به حمل و نقل ریلی در مسیرهای شریانی اصفهان را نصف زمانی که برای خط یک مترو صرف شد پیش‌بینی می‌کنند.


خطوط سه‌گانه قطار شهری

در طرح نهایی که به تصویب شورای ترافیک استان اصفهان رسیده، برای شهر اصفهان ۳ خط قطار شهری در نظر گرفته شده ‌است؛ خط یک: مسیر شمال به جنوب، خط ۲: از شمال شرقی به غرب و خط ۳: از جنوب به غرب. در کنار آن، بعضی از شهرهای اطراف نیز قرار است در آینده به مترو اصفهان متصل شوند.

در آخرین روزهای سال 96 بود که خط یک قطار شهری اصفهان پس از کش و قوس‌های فراوان به ایستگاه پایانی رسید و به انتظار طولانی شهروندان برای جابه‌جایی از ایستگاه قدس در خیابان عاشق‌آباد (شمال غربی اصفهان) تا ایستگاه صفه در جنوب شهر پایان داد. اما این پایان راه دشوار ساخت شبکه ریلی در شهر گنبدهای فیروزه‌ای نبود و حتی پیش از آن‌که تکلیف خط یک مشخص شود مدیران شهری در حال برنامه‌‌ریزی برای خط 2 و 3 و تکمیل این شبکه در اصفهان بودند. خط 2 به طول 4/24 کیلومتر و با ۲۳ ایستگاه تعریف شده که در مسیر شرق به غرب کشیده می‌شود و قرار است از شمال شرق شروع شود و با دور زدن میدان نقش جهان، به میدان امام حسین (ع) و خیابان طالقانی برسد و به غرب اصفهان منتهی ‌شود.

خط سوم قطار شهری اصفهان نیز از ایستگاه آزادی آغاز می‌شود و با عبور از بلوار دانشگاه و بلوار ارتش به پایانه جنوب غربی شهر اصفهان می‌رسد و تا مسیر فولادشهر و زرین‌شهر ادامه می‌یابد که طول این مسیر حدود ۸/۸ کیلومتر و شامل ۷ ایستگاه است.


در دل خیابان‌های تنگ و باریک شهر

مطالعات خط 2 شامل مرحله اول، نقشه‌برداری، ژئوتکنیک، آثار ‌زیست‌محیطی، نقش طرح در بهبود وضعیت ترافیکی و ارزیابی تاثیرات مترو بر آثار میراث فرهنگی، از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ به طول انجامیده است. 

مجری خط دوم قطار شهری اصفهان با اشاره به این مطلب می‌گوید: برنامه‌‌ریزی اجرا در 2 بخش ۱۳ و ۱۰ کیلومتری انجام شده و از سال ۱۳۹۵ اجرایش آغاز شده است. «سید محسن واعظی‌فر» یکی از دغدغه‌های اجرای خط دوم قطارشهری اصفهان را کمتر بودن عرض خیابان‌های این منطقه و همچنین نبود خیابان جایگزین برای انتقال بار ترافیک معرفی می‌کند و می‌افزاید: همین موضوع ما را بر آن داشت که در تکمیل خط دوم قطار شهری اصفهان به صورت حفاری از زیر کار کنیم. او با اشاره به حساسیت زیاد مدیران شهری برای تکمیل ایستگاه‌ها و خط دوم مترو اصفهان توضیح می‌دهد: با توجه به اهمیت تکمیل خط دوم قطارشهری اصفهان و برنامه زمان‌بندی صورت‌گرفته، لازم است که خط ۲ بر اساس زمان‌بندی ۵ساله مد نظر قرار گیرد. البته به این شرط که بودجه در زمان مناسب آن اختصاص پیدا کند.

خط 2 در ایستگاه سوم مجری خط 2 قطار شهری اصفهان از آغاز فعالیت در ایستگاه سوم خط ۲ خبر می‌دهد و می‌گوید: این خط دارای ۲۴ ایستگاه و ۱۵ کیلومتر طول است و دستور اجرای ۱۶ ایستگاه آن صادر شده است. ۸ ایستگاه باقی‌مانده نیز به میدان امام خمینی (ره) خمینی‌شهر منتهی می‌شود. مشاور تمام ایستگاه‌ها و فاز دوم محاسبات نقشه‌ها انتخاب شده و در چند ماه آینده فعالیت آن به اجرا می‌رسد.

واعظی‌فر با اشاره به پیش‌بینی محدودیت‌های ترافیکی برای اجرای ایستگاه عاشق اصفهانی یادآور می‌شود: به دلیل فعالیت‌های عمرانی ایستگاه عاشق اصفهانی، خط ۲ قطار شهری اصفهان واقع در چهارراه عاشق اصفهانی از زیر کار می‌شود و برنامه‌های اجرایی آن شروع شده است.


یک گام تا شروع حفاری تونل‌ها

هفته گذشته نیز تیغه برشی ۶۰ تنی ماشین‌های حفاری خط 2 مترو به اصفهان رسید و بلافاصله وارد شفت ورودی تی.بی.‌ام خط در شهرک امام حسین (ع) اصفهان شد. این قطعه که به عنوان تیغه برشی تی.بی.‌ام خط دوم قطار شهری اصفهان عمل خواهد کرد، از پیمانکار حفر تونل خط دوم با بودجه بالغ بر ۸۱۶ هزار یورو خریداری شده و قرار است روی دستگاه S۲۲۷ در تونل غربی خط دوم نصب شود. پس از نصب این قطعه بر ماشین حفار و با توجه به تکمیل و آماده‌سازی تی.بی.ام خط دوم، عملیات حفاری تونل این خط آغاز خواهد شد.

شهردار اصفهان رسیدن این قطعه را شمارش معکوس برای آغاز عملیات حفاری تونل خط دوم مترو اصفهان می‌داند و می‌گوید: در روزهای اخیر، کاترهد یا تیغه برشی ۶۰ تنی ماشین‌های حفاری خط دوم به اصفهان رسید که بعد از نصب این قطعه بر ماشین حفار و آماده‌سازی و تکمیل تی.بی‌ام، عملیات حفاری تونل خط دوم مترو اصفهان به‌زودی آغاز می‌شود.


یک زمان‌بندی سخت‌گیرانه یا خوش‌بینانه؟

مشاور عالی شهردار اصفهان از زمان‌بندی 5ساله برای بهره‌برداری از خط ۲ مترو اصفهان خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های موجود در خط دوم قطار شهری و این‌که این خط از حساسیت‌های بیشتری برخوردار بود، امکان حفاری از رو در آن وجود نداشت و به همین دلیل، ساخت خط دوم قطارشهری اصفهان به صورت حفاری از زیر انجام شد. «جواد شعرباف» تجربیات خط یک متروی اصفهان را پشتوانه‌ای برای ساخت خط ۲ می‌داند و ادامه می‌دهد: خط دوم قطار شهری اصفهان محورهای پرترافیکی در خود دارد. با توجه به این موضوع، مجبور بودیم که کار ساخت ایستگاه‌های این خط را از زیر انجام دهیم و این موضوع از نظر بار ترافیکی کمک قابل توجهی به ما خواهد کرد.

او از نگاه ویژه مدیریت شهری به تکمیل خطوط مترو خبر می‌دهد و می‌گوید: چندین بازدید مدیران شهری از خطوط یک و 2 مترو اصفهان نشان می‌دهد که عزم مدیران شهری بر تکمیل این خطوط قرار دارد و به طور قطع می‌توانیم در اجرای خطوط مترو اصفهان جهش بزرگی داشته باشیم.
شعرباف اظهار امیدواری می‌کند مشکلات مالی مترو اصفهان نیز برطرف شود و تاکید می‌کند: در این صورت دغدغه‌ای در زمینه‌های دیگر وجود ندارد، چون سازمان قطار شهری اصفهان پشتوانه مدیریتی نزدیک به ۳۰ساله در زمینه مطالعات و اجرای خطوط مترو دارد و در صورت تأمین منابع مالی، می‌توانیم خط را در مدت ۵ سال تکمیل کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.


نیازهای شهر زیر سایه مترو نمی‌رود

«فتح‌الله معین» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، می‌گوید: دولت تصمیمات خوبی در زمینه همراهی در طرح قطار شهری گرفته و قرار است سهم خود را با پرداخت اوراق مشارکت تامین کند. این اوراق به میزان مشخصی اختصاص داده می‌شود و بازپرداخت آنها به شکلی است که مدیریت شهری باید 50 درصد سهم و سود خود را بپردازد و 50 درصد بقیه را دولت تامین خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید