• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 25 دی 1397
کد مطلب : 44793
+
-

کتابخانه مرکزی زنجان همچنان خاک می‌خورد

برای تکمیل این پروژه 50 میلیارد تومان نیاز است

گزارش
کتابخانه مرکزی زنجان همچنان خاک می‌خورد

زهرا هادیلو|   زنجان - خبرنگار:



ورزشگاه 15 هزار نفری در گاوازنگ، تالار شهر و کتابخانه مرکزی از جمله پروژه‌های نیمه‌کاره زنجان هستند که دیگر همه مردم استان به دیدن آنها عادت کرده‌اند و گویی تبدیل به یک نمای شهری شده‌اند.

اواخر سال 88 بود که کلنگ کتابخانه مرکزی در شهر به زمین زده شد و پیش‌بینی می‌شد در این مرکز شاهد اتفاقات فرهنگی باشیم. قرار بود با ساخت بزرگ‌ترین کتابخانه در زنجان آثار مکتوب حفظ و نگهداری شود و محلی برای ترویج مطالعه و استفاده همه اقشار جامعه از جمله روشندلان باشد.طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده این پروژه که از طرح‌های ملی و استانی است، قرار بود در زمینی به مساحت 10 هزار و 856 متر‌ مربع و در 9 طبقه ساخته شود، اما همه این طرح‌ها در حد یک رویا باقی ماند و فقط هم‌اکنون شاهد ساخت زیرزمین آن هستیم.

حال در اواخر سال 97 به سر می‌بریم، سالی که در آن تورم اقتصادی به اوج خود رسید و همه معاملات بازار را برهم زد. بودجه سال 98 نیز یک بودجه انقباضی است که گمان می‌رود نتوان به تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره دل بست. هر چند که پیش‌تر جواد رحمتی معاون سابق استانداری زنجان قول داده بود که با تمام توان سعی خواهد کرد این کتابخانه را با استفاده از ماده 27 قانون به سرانجام برساند، اما او اینک در کسوت معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی است.


بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران 

بعد از آن‌که دولت دوازدهم با موجی از پروژه‌های نیمه‌کاره مواجه شد و از طرفی با کسری بودجه نمی‌توانست به اهداف خود برسد، تصمیم گرفت تا با استفاده از ماده 27 و واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی از سنگینی این بار بکاهد، اما قضیه به این سادگی‌ها نبود.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: ماده 27 یکی از راهکارهای ارائه‌شده برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره است که شامل حال کتابخانه مرکزی نیز می‌شد. تاکنون 4 بار این پروژه برای واگذاری به بخش خصوصی آگهی داده شده است، اما سرمایه‌گذاران رغبتی برای این کار از خود نشان نمی‌دهند و فکر می‌کنند که سودآوری یک مرکز فرهنگی پایین است.

مسعود بیات‌منش در خصوص اعتبارات هزینه‌شده برای این پروژه می‌گوید: تا سال 91، 3 میلیارد تومان صرف ساخت کتابخانه شده و حدود 22 درصد آن به اجرا درآمده است.


اعتبار 50 میلیارد تومانی

وی در پاسخ به این سوال که برای اتمام ساخت این مرکز فرهنگی چه میزان اعتبار نیاز است، می‌گوید: با توجه به اوضاع اقتصادی و وضعیت موجود پیش‌بینی می‌شود 50 میلیارد تومان برای این کار نیاز است که در حال حاضر با شرایط حاکم اقتصادی در کشور به نظر می‌رسد این میزان اعتبار تامین نشود.

 بیات‌منش با بیان این‌که در صورت دریافت اعتبارات لازم در زمان مقرر کار ساخت کتابخانه تا سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد، بیان می‌کند: دولت 5 میلیارد تومان اعتبار در سال 97 برای ساخت کتابخانه در زنجان مصوب کرده است که از این مقدار 50 درصد اعتبار تخصیص پیدا کرده است.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان زنجان سپس به عدم تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در اتمام پروژه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از طرح‌های دیگری که به نظر می‌رسید مورد توجه بخش خصوصی قرار بگیرد، پروژه تالار شهر بود که قرار بود در آن سالن موسیقی و تئاتر ساخته شود و کاربری‌های زیادی را با خود به همراه داشت، اما این طرح نیز مورد استقبال قرار نگرفت و باید گفت خوشبختانه یا متاسفانه این طرح در حد یک زمین باقی مانده است و اکنون در اولویت قرار ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید