• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44651
+
-

رونق دوباره تاکسی‌سرویس‌ها

نظارت مستمر بر فعالیت آژانس‌ها موجب استقبال مجدد مردم از موسسات اتومبیل کرایه شده است

شهری
رونق دوباره تاکسی‌سرویس‌ها

زهرا اشرف‌زاده|   البرز-خبرنگار:


تاکسی‌سرویس‌ها یا موسسات کرایه اتومبیل سال‌هاست که در حال فعالیتند و شهروندان می‌توانند با یک تماس تلفنی درخواست تاکسی کنند و در اسرع وقت به مقصد مورد نظر برسند اما حدود 3 سال است که رقیب جدی به نام تاکسی‌های آنلاین با اسامی مختلف برای این موسسات پیدا شده است. تاکسی‌های اینترنتی با این‌که حاشیه‌های زیادی را در فعالیت رسمی خود تجربه کردند اما سهم مناسبی از بازار حمل‌و‌نقل را به دست آوردند؛ هرچند فعالیت این شرکت‌ها که تاکسی‌های آنلاین را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند باعث اعتراض راننده تاکسی‌ها و موسسات اتومبیل کرایه شده اما گویا بروز تخلفات و افزایش قیمت‌ها از سوی این شرکت‌ها دوباره مردم را به سمت تاکسی سرویس‌های سنتی سوق داده است.


استقبال دوباره مردم از موسسات اتومبیل کرایه

یکی از رانندگان که بیش از 10 سال است در موسسه اتومبیل کرایه فعالیت می‌کند با اشاره به مزیت‌های موسسات اتومبیل کرایه نسبت به تاکسی‌های آنلاین، می‌گوید: بعد از شکل‌گیری تاکسی‌های اینترنتی، استقبال مردم از اتومبیل کرایه به دلیل آن‌که استفاده از تاکسی اینترنتی را سفری ارزان‌تر می‌دیدند مقداری کمتر شد اما اکنون این قضیه در حال برگشت است و با استقبال بیشتر شهروندان مواجه هستیم.

«عباس نیازلو» می‌افزاید: موسسات اتومبیل کرایه همواره بهترین سرویس‌ها را در هر ساعت شبانه‌روز ارائه داده‌اند و کرایه بر مبنای نرخ‌های مصوب دولتی دریافت شده است؛ در حالی که تاکسی‌های آنلاین در ساعات مختلف شبانه‌روز و با توجه به حجم بار ترافیک، نرخ‌های متغیری دارند.وی ادامه می‌دهد: یکی از دلایلی که نرخ سفر با اتومبیل کرایه بیشتر از تاکسی اینترنتی به نظر می‌رسد این است که اتومبیل‌های کرایه فقط در یک مسیر مسافر می‌برند و در مسیر برگشت بدون مسافر هستند اما در مورد تاکسی‌های اینترنتی اینگونه نیست.


مسافربرانی که باعث ترافیک می‌شوند

یکی دیگر از رانندگان می‌گوید: این تاکسی‌ها نیز مانند هر سرویس دیگری قوانین خاص خود را دارند؛ قوانینی که شاید کمتر مسافری از آنها مطلع باشد. برای مثال رانندگان در استخدام این شرکت‌ها نیستند، بلکه تنها واسطه‌ای برای وصل کردن مسافران به رانندگان شخصی است. از طرفی اگر اتفاقی هم بیفتد، شاید کمتر امکان پیگیری آن باشد، در صورتی که آژانس‌ها این‌طور نیستند و شهروندان با اطمینان می‌توانند درخواست اتومبیل دهند.
«محمود میرزایی» می‌افزاید: اکثر افرادی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند مسافرکشی شغل دومشان است. به طور مثال، کارمندی که حقوق می‌گیرد بعد از کار در این سامانه هم فعال می‌شود و نان بقیه مسافر‌کش‌ها را آجر می‌کند. آنها علاوه بر ایجاد ترافیک سنگین و تشدید آلودگی هوا باعث بیکاری بسیاری از رانندگان تاکسی و آژانس‌های کرایه‌ای شده‌اند.


مزایای استفاده از آژانس‌ها

یکی از شهروندان با بیان این‌که موسسات اتومبیل کرایه را به تاکسی‌های اینترنتی ترجیح می‌دهد، ادامه می‌دهد: یکی دو بار از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کردم اما باید منتظر می‌ماندم تا راننده مکانی را که در آن هستم پیدا ‌کند. از طرفی همیشه اینطور نیست که تاکسی در دسترس باشد. «ندا محمدرضایی» اضافه می‌کند: همچنین برخی رانندگان مسیرها را به درستی بلد نیستند. برای مثال از تهران می‌آمدند و در کرج دوباره مسافر سوار می‌کردند؛ به همین دلیل مسیرها را به درستی نمی‌شناختند باید چند بار شهر را دور می‌زدند تا به مقصد مورد نظر  برسند.

وی ادامه می‌دهد: آژانسی که من همواره از آن ماشین درخواست می‌کنم نرخ ثابتی دارد اما نرخ کرایه‌های تاکسی‌های آنلاین در شبانه‌روز متفاوت است. گاهی هم اگر لوکیشن را اشتباه بزنی کرایه بیشتری می‌گیرند.
وی ادامه می‌دهد: ما در موسسه اتومبیل کرایه محله خود شماره اشتراک داریم و با یک تماس می‌توانیم به راحتی به مقصد برسیم. از همه لحاظ هم خیالمان راحت است.


افزایش 10 درصدی کرایه موسسات اتومبیل کرایه

رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه از افزایش ۱۵ درصدی خدمات‌دهی موسسات اتومبیل کرایه به مردم در ماه‌های اخیر خبر می‌دهد و می‌گوید: نظارت مستمر بر فعالیت آژانس‌ها و نیز نرخ ثابت آنها موجب استقبال مجدد مردم از موسسات اتومبیل کرایه شده است.

 «بیت‌الله عبدی» می‌افزاید: از ابتدا مشخص بود که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به صورت مقطعی است و نظارت نداشتن بر آنها از اعتماد مردم می‌کاهد.
وی ادامه می‌دهد: تاکسی‌های اینترنتی ثبات قیمت ندارند و مردم در ساعات پایانی روز و نیز در مواقع نامساعد آب‌وهوایی برای استفاده از آنها با مشکل مواجه می‌شوند؛ در حالی که موسسات اتومبیل کرایه موظف هستند تا همواره به مشتریان خدمات‌رسانی کنند و بر فعالیت آنها نظارت  شود.عبدی به افزایش نرخ کرایه‌ها اشاره و اضافه می‌کند: از ابتدای بهمن نرخ اتومبیل‌های کرایه ۱۰درصد افزایش خواهد یافت.


نظارت بر موسسات اتومبیل کرایه

رئیس اتحادیه موسسات اتومبیل کرایه کرج با بیان این‌که بیش از ۶۰۰ مرکز اتومبیل کرایه در کرج مشغول فعالیتند، می‌گوید: این آمار مختص شهر کرج است؛ چراکه شهرستان‌های استان اتحادیه‌های مخصوص خود را دارند.
«بیت‌الله عبدی» می‌افزاید: فعالیت موسسات اینترنتی، آژانس‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده است، اما همچنان به‌ دلیل نظارت‌های مستمر، بر تعداد مشتریان و رانندگان این موسسات افزوده می‌شود.وی به مزایای رانندگان موسسات اشاره و اضافه می‌کند: رانندگان فعال در موسسات اتومبیل کرایه از مزیت بیمه موسسه و دریافت لاستیک‌های دولتی برخوردار هستند و همین مزایا سبب شده تا به فعالیت خود در موسسات اتومبیل کرایه ادامه دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید