• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44649
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nkZp
+
-

سرما زیر پوست مشترکان بدون گاز

مدیرعامل شرکت گاز اردبیل: در محله‌های شهری اگر مشکل پروانه ساخت وجود نداشته باشد، علمک تحویل داده خواهد شد

گزارش
سرما زیر پوست مشترکان بدون گاز

پوپک قاسمی|   اردبیل- خبرنگار:

هوای سرد چند ماهی است که در استان اردبیل حکمفرما شده است. به دلیل همین سرمای زودرس وسایل گرمایشی زودتر از استان‌های دیگر کشور در اردبیل روشن می‌شوند و این باعث مصرف بیشتر سوخت در استان شده است. چنانکه مدیرعامل شرکت گاز از رشد 6 درصدی مصرف گاز در اردبیل خبر می‌دهد. به دلیل طولانی بودن فصل سرد در این استان دسترسی به سوخت کم‌دردسر مانند گاز طبیعی از نیازهای اهالی است، چراکه تهیه و استفاده از سوخت‌های دیگر دردسرها و مشکلات خاص خود را دارد. اهالی برخی روستاها و مناطقی از اردبیل که به گاز طبیعی دسترسی ندارند، از مشکلات تهیه سوخت‌های دیگر مانند نفت ابراز نارضایتی می‌کنند.


مشکلات زندگی بدون گاز

شهروند اردبیلی ساکن در محله بهشت زهرا(س) کوی ملایوسف اظهار می‌کند: ما در شهر زندگی می‌کنیم، اما همچنان از نعمت گاز محرومیم. با وجود این‌که لوله‌کشی گاز محله‌های ما انجام شده است اما هنوز طرح گازرسانی تکمیل نشده است. از چند ماه پیش درخواست نصب علمک از اداره گاز داشته‌ایم اما هنوز عملی نشده است.

«اسلام کشاورز» می‌افزاید: تهیه نفت و استفاده از آن هزینه‌های زیادی به ما تحمیل می‌کند. از یک‌سو مجبور به تهیه بخاری‌های نفت‌‌سوز شدیم و از سوی دیگر هزینه زیادی برای حمل نفت می‌پردازیم که استفاده از آن برای اهل خانه دردسر ایجاد می‌کند. مشکلات این شهروند در حالی مطرح می‌شود که برخی روستاها نیز همچنان در انتظار رسیدن لوله گاز هستند و مشکلات و دردسرهای زیادی دارند. روستاهایی مانند جنگان و اوماسلان در نقطه مرزی شمال استان از داشتن گاز محرومند و «احمد اللهیاری» یکی از اهالی روستای اوماسلان در این باره می‌گوید: لوله‌کشی گاز تا خود روستا آمده است اما زمستان امسال را باید به دلیل علمک‌گذاری نکردن بدون گاز سپری کنیم. آن هم در حالی که تهیه سوخت برای بسیاری از اهالی با مشکلات زیادی همراه است.


ارائه کالابرگ به خانوارهای بدون گاز 

دهیار روستای اوماسلان در مورد تهیه سوخت می‌گوید: طبق قانون هر لیتر نفت سفید در هر نقطه ایران 150 تومان است و اگر فردی در شعبه خرید کند، قیمت همان 150 تومان به لیتر است، که در این روستا برای بشکه 220 لیتری حدود 33 هزار تومان پرداخت می‌شود. اما اگر از سوی مسئول شعبه، نفت به منزل خریدار حمل شود، قیمت توافقی است.

«علی مدیری» می‌افزاید: در مورد قیمت‌ها اگر مشکلی باشد، بخشداری، دهیاری، شورا و نهایتا صنعت و معدن می‌تواند نرخ کرایه را ساماندهی کند. کسانی هم که هنوز از نعمت گاز بی‌بهره هستند از کالابرگ توزیعی شرکت پخش از نفت سفید که به صورت ماهانه اعلام می‌شود، استفاده می‌کنند.


افزایش پوشش از 88 تا 98 درصد

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل در خصوص مشکلات مناطق شهری اردبیل که محروم از گاز مانده‌اند، اظهار می‌کند: در محله‌های شهری اگر مشکل پروانه ساخت وجود نداشته باشد، اداره گاز عملیات گازرسانی و تحویل علمک را در برنامه‌های خود قرار داده است و به‌زودی گاز این مناطق وصل خواهد شد.

«فیروز خدایی» با اشاره به این‌که پروژه گازرسانی به ۶۰ روستای استان اردبیل امسال در مناطق مختلف استان به بهره‌برداری رسیده است، اظهار می‌کند: افتتاح این پروژه‌ها زمینه‌ بهره‌مندی هزار و 657 خانوار روستایی از نعمت گاز طبیعی را فراهم کرد. تلاش بر این است تا بتوانیم تعداد مشترکان روستایی شرکت گاز را با اجرای پروژه‌های مختلف افزایش دهیم. وی درباره روستاهایی که عملیات گازرسانی به آنها در مرحله علمک‌گذاری باقی مانده است، عنوان می‌کند: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان امسال با تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی، میزان برخورداری خانوارهای روستایی استان از انرژی گاز به ۹۸ درصد افزایش خواهد یافت. به گفته خدایی طبق برنامه، پروژه گازرسانی به 275 روستای استان در حال اجراست و با افتتاح این پروژه‌ها اردبیل جزو استان‌های سبز و شاخص در حوزه گازرسانی خواهد بود.

وی با اعلام این‌که در حال حاضر بیش از ۸۸ درصد از خانوارهای روستایی در استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده‌اند، بیان می‌کند: در حوزه گازرسانی اقدامات گسترده و مناسبی در حال انجام است و اردبیل به یک کارگاه گازرسانی تبدیل شده است. خدایی عنوان می‌کند: در کنار گازرسانی به روستاها، برای حمایت از تولید، صنعت و اشتغال در استان امسال 6 مورد پروژه گازرسانی به محورهای صنعتی به بهره‌برداری رسید که برای اجرای این پروژه‌ها با حجم شبکه‌گذاری بیش از 300 کیلومتر 160 میلیارد ریال هزینه شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید