اقلید تقاطع ریلی و جادهای کشور میشود
تکمیل این خط ریلی به 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
امیر عفاف| شیراز- خبرنگار:
اقلید یکی از مهمترین شهرهای شمال فارس است و طبق سرشماری سال 95 در حدود 94 هزار نفر جمعیت دارد. این شهرستان از شرایط آب و هوایی بسیار مطلوبی برخوردار است و با شیراز، اصفهان، یاسوج و یزد به یک اندازه فاصله دارد. اقلید برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی کشور ظرفیتهای فراوانی دارد که انتظار میرود با تکمیل راهآهن شرقی- غربی کشور و بهرهبرداری از بزرگراه شیراز- اصفهان این ظرفیتها شکوفا شود.
خروج اقلید از بنبست
نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی که معتقد است این شهرستان سالها در بنبست قرار گرفته بود، میگوید: توسعه در زمینههای کشاورزی، گردشگری و صنعتی خروج از این بنبست را ضروری کرد. «سیدحسین افضلی» توسعه حملونقل ریلی را یکی از مهمترین راههای پیشرفت اقلید میداند و میافزاید: پروژه راهآهن یزد- اقلید که به سمت یاسوج و شرق کشور در حال ساخت است یکی از زمینههای توسعه اقلید به شمار میرود.
وی اضافه میکند: این خط که شرق و غرب کشور را به هم متصل میکند و راهآهن اصفهان- شیراز که در مسیر شمال و جنوب فعال است، اقلید را در این تقاطع قرار میدهد.
افضلی با اعلام اینکه خط ریلی اقلید- یزد پیشرفت 94 درصدی دارد، ادامه میدهد: ماه گذشته 920 تن دیلم در ایستگاه اقلید پیاده شد تا ریلگذاری این مسیر آغاز شود.وی با اشاره به اینکه تکمیل این خط ریلی به 450 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اضافه میکند: در سیستم ریلی برگشت سرمایه سریع و سود سرمایه تضمین شده است.
افضلی اتصال شیراز به بوشهر از طریق خطوط ریلی را در وضعیت اقتصادی اقلید اثرگذار توصیف میکند و میافزاید: بعد از آنکه شیراز با خط راهآهن به بندر بوشهر متصل شود، شهرستان اقلید به نوعی بارانداز کشور خواهد شد. وی ایجاد خطوط ریلی را در کاهش هزینههای حملونقل موثر میداند و میگوید: پیشبینی میشود در خط راهآهن شیراز- یزد سالانه 4 میلیون مسافر و 5/2 تن بار جابهجا شود.
افضلی آب و هوای متعادل اقلید را در نگهداری برخی از کالاها موثر عنوان میکند و میگوید: توقف کالاهایی که نگهداری آنها نیاز به دمای ویژهای دارد در اقلید با هزینه کمتری میسر خواهد شد.وی با بیان اینکه ایجاد آزادراه طریقالرضا(ع) با امضای 70 نماینده عملیاتی شده است، میگوید: با بهرهبرداری از این پروژه، اقلید تقاطع بزرگراههای شمالی- جنوبی و شرقی- غربی کشور نیز میشود.
در انتظار رشد اقتصادی
این نماینده مجلس دهم از تصویب اقلید به عنوان منطقه ویژه اقتصادی ابراز خشنودی میکند و میگوید: این مصوبه در صحن مجلس شورای اسلامی آرای لازم را کسب کرده و در انتظار تصویب شورای نگهبان است.
افضلی معرفی اقلید به عنوان منطقه ویژه اقتصادی را در جذب سرمایهگذار موثر میداند و اضافه میکند: با دسترسی به حملونقل سریع زمینی و ریلی اقلید موقعیت مناسبی برای جذب سرمایهگذار دارد.وی ادامه میدهد: فرودگاه شمال فارس نیز در زمینهای مشترک اقلید و آباده قرار گرفته است که در جهش اقتصادی منطقه نقش فراوانی دارد.
افضلی از جاده سورمق- اقلید به عنوان یکی از مهمترین راههای این شهرستان یاد میکند و میگوید: این مسیر با 18 کیلومتر طول، دو طرفه و کمعرض بود، اما در حال حاضر پس از 40 سال در دست تعمیر قرار دارد و اصلاح
میشود.وی از تکمیل آزادراه شیراز- اصفهان به عنوان یک اولویت جدی نام میبرد و میافزاید: فارس بدون این آزادراه نمیتواند در انتظار رشد و شکوفایی اقتصادی باشد.
توسعه راههای روستایی
نماینده اقلید در مجلس بر اهمیت توسعه راههای روستایی این شهرستان نیز تاکید میکند و میگوید: طبق آمار بنیاد مسکن، اقلید نسبت به تعداد روستاها از لحاظ میزان آسفالتریزی جایگاه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.
افضلی در عین حال به نواقص نیز اشاره و اضافه میکند: بعضی از روستاهای اقلید هنوز آسفالت نشدهاند یا پروژه آسفالتریزی آنها ناقص مانده است.
وی آغاز فصل زمستان را دلیل توقف پروژههای آسفالتریزی عنوان میکند و ادامه میدهد: به دلیل فرارسیدن فصل سرما و برودت هوا آسفالتریزی متوقف شده، اما بعد از عید عملیات دنبال میشود.
افضلی از پیگیری 11 پروژه جدید در محدوده روستایی شهرستان اقلید خبر میدهد و میگوید: برخی از این پروژهها در مرحله برگزاری مناقصه و برخی دیگر در مرحله طراحی قرار دارند.
اقلید و رشد صنعت
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به خشکسالیهای پیدرپی فارس بر لزوم تغییر رویکرد از کشاورزی به صنعت تاکید میکند و میگوید: با سرمایهگذاران داخلی و خارجی وارد مذاکره شدهایم، اما اقلید تا تکمیل خطوط ریلی جذابیتی برای سرمایهگذاران ندارد. افضلی به زمینگیر شدن صنایع کوچک این شهرستان اشاره میکند و میافزاید: با شیوههای متعدد سعی کردهایم از تعطیل شدن این صنایع جلوگیری کنیم که نمونه بارز آن نوسازی و تجهیز کارخانه آرد است. وی در خصوص وضعیت کشتارگاه بزرگ اقلید نیز اضافه میکند: این کشتارگاه طبق اصل 44 به فردی واگذار شد که شرایط لازم را نداشت، بنابراین با مکاتبات فراوان قرارداد فسخ و پس از مناقصه، کشتارگاه به گروه دیگری واگذار شد.
افضلی از فعال شدن کشتارگاه خبر میدهد و میگوید: این واحد ارزشمند به حمایتهای بیشتری نیاز دارد، چراکه میتواند حداقل یک سوم گوشت استانهای جنوب کشور را تامین کند.
وی با اشاره به اینکه بعضی از واحدها در انتظار نقدینگی برای سرمایه در گردش هستند، ادامه میدهد: بانکها نیز باید شرایطی را به وجود بیاورند که صنعت در این شهرستان رشد کند و به صورت وسیع اشتغالزایی شود.