• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44639
+
-

اصناف آلاینده کرمان در انتظار زمین

عضو شورای اسلامی شهر کرمان: زمینی به اصناف آلاینده تخصیص داده شد تا از شهر خارج شوند، اما این زمین مورد تأیید اصناف نبود

اصناف
اصناف آلاینده کرمان در انتظار زمین

راضیه زنگی‌آبادی|   خبرنگار:


شهر کرمان شلوغ و پرتردد است و افزایش خودرو‌ها به این موضوع دامن زده است. از سویی دیگر اصناف آلاینده نیز به معضلی برای تردد مردم تبدیل شده‌اند. اما هنوز نهادهای مربوطه نتوانسته‌اند برای ساماندهی آن کاری انجام دهند. این اصناف شامل آپاراتی خودروهای سبک، سنگین، آلومینیوم‌کاری، در و پنجره‌سازی، نقاشی اتومبیل، صافکاری و اتاق‌سازی، تعمیرکاری خودرو و تعویض روغنی هستند. 

اصناف آلاینده که به گفته مسئولان تعداد آن‌ها به حدود 50 مورد می‌رسد، گلایه شهروندان را به دنبال داشته است؛ به طوری که عابران پیاده و حتی سواره‌ها در خیابان‌های شهید فیروزی (اتورفسنجان)، شهید صدوقی (جاده تهران)، شهاب، خورشید، 24 آذر و آزادگان به دلیل این‌که اصنافی مانند تعمیرکاران و صافکاران خودرو بخشی از این خیابان‌ها را برای تعمیر اشغال می‌کنند، با مشکلات بسیاری برای تردد مواجه‌اند. 


خیابان‌های محاصره‌شده در دست مغازه‌داران

«یاسمن حسینی»، یکی از شهروندان کرمانی، می‌گوید: وقتی از اتورفسنجان به سمت خواجو می‌رویم، در سراسر این مسیر خودروهایی را می‌بینیم که در خیابان پارک کرده و باعث ترافیک شده‌اند. در همه جای شهر این وضعیت دیده می‌شود. گویی هیچ محدوده‌ای برای این مغازه‌ها وجود ندارد. اگربه صورت پیاده هم در آن مسیرها تردد کنیم به جای قدم زدن در یک پیاده‌روی خلوت و آرام، باید مسیر خود را از پیاده‌رو به سمت خیابان انتقال دهیم. 

 «امیررجب احمدی» هم با سد معبر کردن خودروهای پارک‌شده توسط اصناف آلاینده در خیابان‌های شهر مشکل دارد. وی می‌گوید: من حاضر نیستم برای کاری مثل صافکاری خودرو به خارج از شهر بروم. به نظر من باید جایی در داخل شهر برای این اصناف در نظر گرفته شود که در دسترس مردم هم باشد، نه این‌که مثل الآن خیابان‌های اصلی شهر که ترافیک در آن‌ها زیاد است، محل کار اصناف خدماتی باشد. 

برای تکمیل گزارش به سراغ یکی از صافکاری‌های شهر هم می‌روم که صاحب آن از ما می‌خواهد نامی از او در روزنامه قید نکنیم. وی که با شهرداری چند باری به دلیل سد معبر به مشکل برخورده است، می‌گوید: شهرداری چندبار برای رفع سد معبر به من اخطار داده، اما توجهی نکردم؛ حتی شهرداری تذکر داده که باید مکان صافکاری را تغییر دهم. اگر همه ما تعمیرکاران جابه‌‌جا شویم و به یک محل برویم، من هم مشکلی ندارم، وگرنه تنها کجا بروم؟ 


رفع سد معبر وظیفه شهرداری است

رئیس اتاق اصناف استان کرمان در خصوص وضعیت اصناف آلاینده در کرمان می‌گوید: برای این اصناف مساله سد معبر تعریف می‌شود و این هم وظیفه شهرداری است که نسبت به آن اقدام کند. شهرداری اعلام کرده بود اتاق اصناف برای وضعیت اصناف آلاینده همکاری ندارد در حالی که همکاری ما با شهرداری صددرصد بوده است. 

«یوسف جعفری» در توضیح به این موضوع که در سال 95 اعلام شده بود اصناف آلاینده ساماندهی می‌شوند، می‌افزاید: در گذشته من رئیس اتاق اصناف و همچنین رئیس شورای شهر بوده‌ام که این موضوع را مطرح کردم. در هر صورت مغازه‌داران اگر هم سد معبر کنند شهرداری باید در این خصوص ورود و نامه‌ای برای اصناف ارسال کند تا ما بتوانیم این مغازه‌ها را به اماکن معرفی کنیم. 


تسهیلات برای انتقال اصناف

عضو شورای اسلامی شهر کرمان که ریاست شورای چهارم را هم برعهده داشته، در خصوص ساماندهی اصناف آلاینده می‌گوید: در زمان شورای چهارم با مکاتبات صورت‌گرفته و مصوبات انجام‌شده، به اصناف آلاینده زمینی تخصیص داده شد تا از شهر خارج شوند و در یک جای مشخصی کار خود را ادامه دهند؛ البته آن زمین هم نهایی نشد زیرا مورد تایید اصناف نبود. 

«علی‌اکبر مشرفی» ضمن مخالفت با جابه‌جایی کارواش و اصنافی مانند مکانیکی خودروهای سبک ادامه می‌دهد: این اصناف باید در جایی قرار بگیرند که نزدیک مردم باشند. اگر این اصناف به محیطی خارج یا دور از شهر انتقال پیدا کنند کسی به آن‌ها مراجعه نمی‌کند، می‌توان کارواش یا اصنافی را که مردم همیشه به آن‌ها نیاز دارند از مراکز شلوغ و پرترافیک جدا کرد و به منطقه خلوتی ـ اما در شهر ـ انتقال 
داد. 

رئیس سابق شورا ادامه می‌دهد: اتاق اصناف مخالفت خاصی با جابه‌جایی اصناف آلاینده ندارد، اما هنوز زمین مورد تایید صاحبان اصناف آلاینده پیدا نشده است؛ در ضمن تسهیلات لازم هم برای انتقال اصناف باید فراهم شود؛ یعنی زمینی باید در نظر گرفته شود که هزینه تمام‌شده آن خیلی بالا نباشد تا برای افراد هم قابل پرداخت باشد. علاوه بر این باید امکاناتی مانند آسفالت، آب، برق و گاز هم داشته باشد. 
از آن‌جایی که این موضوع ارتباط مستقیم با کمیسیون گردشگری و اصناف در شورای اسلامی شهر کرمان دارد «سیدمحمدرضا معین‌زاده‌ میرحسینی»، رئیس این کمیسیون، حاضر به پاسخ‌‌گویی به همشهری در این خصوص نشد.


مشکل سد معبر با اقدام مقطعی قابل حل نیست

مدیر روابط عمومی شهرداری در خصوص رفع سد معبر به همشهری می‌گوید: شهرداری فقط می‌تواند برای سد معبر با اصناف آلاینده برخورد کند که با رفع سد معبر مقطعی این موضوع حل نمی‌شود. باید این اصناف به خارج از شهر یا شبیه همه جای دنیا به یک مجتمع تعمیرگاهی انتقال پیدا کنند که هم کار مردم با سهولت انجام شود و هم معبر عمومی دچار مشکل نشود. سد معبر همیشه وجود داشته است، ولی این کار مقطعی است. وقتی ماشینی جلوی یک مکانیکی، در حاشیه پیاده‌رو پارک می‌شود و آن را اشغال می‌کند، با قوانین سد معبر فقط یک روز می‌توان جلوی این کار را گرفت. 
«سیدرضا میرحسینی» در خصوص ساماندهی اصناف ادامه می‌دهد: این موضوع نیاز به کمک همه نهادهایی دارد که برای یک واحد صنفی مجوز می‌دهند. شهرداری نمی‌تواند جلوی یک نفر را بگیرد که به طور قانونی پروانه کسب گرفته و حتماً به همین منظور ملک را نیز خریده و شروع به کسب و کار کرده است. انتقال یا ساماندهی اصناف آلاینده نیاز به یک تفاهم‌نامه کلی دارد؛ البته باید این را هم گفت که تعرض به یک معبر عمومی جرم است؛ بنابراین به حمایت نیروی انتظامی و دستگاه قضایی احتیاج داریم و بدون حمایت

این خبر را به اشتراک بگذارید