• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44596
+
-

تنش ارزی با شلیک شایعات

رئیس‌کل بانک مرکزی: طرح شایعات علیه سیستم بانکی برنامه‌ای برای آشفته‌کردن فضای اقتصاد و بازار ارز است

ارز
تنش ارزی با شلیک شایعات

بازار ارز که چند‌ماه پیش با تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی مسیر تعادل در پیش گرفته و سقوط آزاد قیمت دلار از حوالی 20هزار تومان را رقم زده بود، حالا چند‌روزی است با تزریق شایعات پی‌درپی، نوسانی شده است.
به گزارش همشهری، در شرایطی که با مصوبه شورای پول و اعتبار درباره ایجاد بازار متشکل ارزی و همچنین توافق نسبی صادرکنندگان و بانک مرکزی برای تسریع تزریق ارز حاصل از صادرات، انتظار می‌رفت دوباره کف‌شکنی قیمت‌ها در بازار ارز تجربه شود، موجی از شایعات اقتصاد ایران را نشانه گرفتند که ثمره آن کمرنگ‌شدن آرامش در بازار ارز بود؛ شایعاتی مانند استعفای وزیر امور خارجه، افت شدید صادرات نفت ایران، منتفی‌شدن راه‌اندازی کانال مالی اروپا (SPV)، ورشکستگی بانک‌ها، قطع مبادلات مالی ایران و چین و مسائلی ازاین‌دست، یک‌به‌یک و بی‌ملاحظه به فضای اقتصاد سیاسی ایران شلیک شدند و باوجود شفاف‌سازی‌های سریع و صریح، بازهم مجموعه آنها توانستند به تردید بازار ارز در صعود و سقوط قیمت‌ها دامن بزنند و نوسان رو به بالای نرخ‌ها را تقویت کنند. در این فضا، قیمت هر دلار آمریکا از محدوده 10هزار و 700تومان تا 12هزار تومان بالا آمد و هر یورو نیز از 13هزار تومان گذشت، درحالی‌که موج خبرهای مثبت اقتصادی و ارزی، به‌مراتب قوی‌تر از هفته‌های قبل به ساحل اقتصاد ایران می‌رسید.

به روزرسانی سیاست‌های ارزی
وضعیت این روزهای بازار ارز را می‌توان به‌نوعی بی‌نرخی تعبیر کرد؛ بازاری که نسبت به هفته‌های قبل نوسان شدیدی دارد و ساعت‌به‌ساعت نرخ‌های متفاوتی از آن به جامعه مخابره می‌شود. در این شرایط، دیروز خبرهایی از تصمیم جدید بانک مرکزی برای اعلام نرخ در بازه‌های مختلف منتشر شد که براساس آن بانک مرکزی هر روز در 3ساعت مختلف، نرخ دلار در صرافی‌های مجاز را اعلام می‌کند. در این شرایط با حفظ آزادی عمل بازار در قیمت‌گذاری براساس رابطه عرضه و تقاضا، قیمت‌های واقعی برخاسته از این معاملات در بازه‌های مختلف اعلام می‌شود تا نرخ‌های غیرواقعی و مجازی مهلت تنش‌‌زایی پیدا نکنند. در این میان رئیس‌کل بانک مرکزی نیز با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود از شتاب تأمین ارز در کشور خبر داد. عبدالناصر همتی نوشت: شروع و شتاب‌گرفتن تأمین ارز از طریق کشورهای هند، کره‌جنوبی و چین و تصمیم به توسعه مبادلات و تجارت با ترکیه، عراق و سایر همسایگان در کنار ذخایر مطلوب و حضور مؤثر بانک مرکزی در بازار ارز، یک‌بار دیگر تلاش دولت آمریکا برای تأثیرگذاری بر بازار ارز را خنثی خواهد کرد. او همچنین طرح شایعات علیه سیستم بانکی را نیز برنامه‌ای در جهت آشفته‌کردن فضای اقتصاد و بازار ارز دانسته و یادآور شده است که خنثی‌سازی این برنامه، هوشیاری مردم را می‌طلبد.

پیش‌بینی تداوم افت نرخ ارز
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: بانک مرکزی با سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کند، می‌تواند تا پایان سال قیمت ارز را به زیر ۱۰ هزار تومان برساند. به عقیده او، باوجود افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر، بازار ارز کشور تحت مدیریت و اشراف کامل بانک مرکزی قرار دارد و این اشراف کمک کرده تا منابع و مصارف ارزی در کشور مدیریت شود. پور‌ابراهیمی همچنین در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه منابع ناشی از فروش نفت در سال‌97 بیش از بودجه کشور در سال‌جاری بوده، این نکته را نیز یادآور شده که در ماه‌های اخیر با اقدامات بانک مرکزی و مصوبات شورای‌عالی هماهنگی سران قوا، حجم زیادی ارز وارد کشور شده ضمن اینکه ذخایر طلا نیز که تا حدودی کاهش پیدا کرده، به ذخایر قابل‌قبول تبدیل شده است.
پورابراهیمی معتقد است: نوسانات بازار ارز در روزهای پایانی سال‌2018 به‌دلیل تسویه‌حساب شرکت‌ها بوده و در روزهای اخیر نیز التهابات این بازار ناشی از عوامل خارجی است که به واقعیت‌های اقتصادی ایران ارتباطی ندارد.



   از قیمت ارز و سکه چه خبر؟

دیروز در گشایش بازار هر دلار آمریکا 11هزار و 500تومان قیمت خورد و در همان ساعت نخست تا 12هزار و 100تومان نیز بالا رفت اما در ادامه معاملات روان‌تر شد و دوباره قیمت به محدوده 11هزار و 500تومان برگشت. در لحظه تنظیم این گزارش، هر دلار آمریکا در بازار تهران در محدوده 11هزار و 350تومان تا 11هزار و 450تومان معامله شد که از نظر برخی ‌فعالان بازار ناشی از ورود بانک مرکزی و تزریق ارز به بازار بوده است. دیروز همچنین هر یورو از ۱۳ هزار تومان تا 13هزار و 550تومان و درهم امارات از 3250تومان تا 3300تومان معامله شد اما عصر دیروز قیمت این دو ارز در محدوده‌های 13هزار و 100و 3120تومان ادامه پیدا کرد. با نوسانی‌شدن قیمت ارز، معاملات طلا و مسکوک نیز نوسانی دنبال شد به‌گونه‌ای که قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از 3میلیون و 835هزار تومان تا مرز 4میلیون تومان نوسان داشت و در لحظه تنظیم این گزارش 3میلیون و 845هزار تومان معامله شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید