بازگشت ترنستها
از دیروز فروش بلیت قطارهای پرسرعت رجا از سر گرفته شد. این قطارها از چهارشنبه به فعالیت عادی بازمیگردند. فروش بلیت قطارهای پرسرعت رجا که بهدلیل افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری و واریزنشدن یارانه ریلی متوقف شده بود، گویا با کمک سازمان تأمین اجتماعی و وزارت کار و وعده تخصیص یارانه قطارها توسط سازمان برنامه و بودجه از ابتدای سال ۱۳۹۸ از دیروز دوباره در مسیرهای تهران به سمت یزد و مشهد آغاز شد.
یش از این مقامات رجا در گفتوگو با همشهری اعلام کرده بودند با وضع موجود که بهای بلیت قطار فقط 10درصد قیمت واقعی را شامل میشود و نرخ ارز شرکتهای حملونقل ریلی نیز غیردولتی است، عملاً استفاده از ترنستها (قطارهای پرسرعت) توجیه اقتصادی ندارد و زیان هنگفتی برای شرکت رجا بهدنبال آورده است. هفته گذشته، مسئولان شرکت رجا که از 2ماه پیش نسبت به توقف ترنستها هشدار داده بودند، فروش بلیت این قطارها را متوقف کردند و در ادامه انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی با ارسال نامهای به سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن، اعلام کردند بهدنبال جهش 3برابری نرخ ارز و رشد نرخ تورم، ادامه فعالیتشان دشوار شده و چهبسا با تداوم شرایط موجود غیرممکن خواهد شد. بر همین اساس، شرکتهای ریلی 2خواسته مهم برای برگشت به وضعیت عادی مطرح کردند که یکی تخصیص ارز ترجیحی بر مبنای دلار 4200تومانی بود و دیگری افزایش حداقل 25درصدی بلیت قطارهای مسافری. پیگیریها حاکی از این است که هنوز رسماً با این دو خواسته که شروط حداقلی فعالان حملونقل ریلی برای عادیسازی وضعیت بوده موافقت نشده اما محمد رجبی، مدیرعامل شرکت رجا با اعلام خبر ازسرگیری فروش بلیت ترنستها از دیروز و آغاز فعالیت این قطارها از چهارشنبه هفته جاری به ایسنا گفته است: مشکلات مالی همچنان وجود دارد اما با توجه به پیشبینیهای صورتگرفته برای تخصیص یارانه قطارها توسط سازمان برنامه و بودجه از ابتدای سال آینده، باوجود باقی ماندن مشکلات، فعالیت قطارها با کمک سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سر گرفته شده است. پیش از این، رجبی گفته بود ادامه فعالیت ترنستها نیازمند مساعدت ۳۰میلیون یورویی است که البته در قیاس با ارزهای تخصیص یافته به سایر حوزههای اقتصادی، رقمی محسوب نمیشود.