• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 23 دی 1397
کد مطلب : 44423
+
-

آغاز سفر در سرزمین چت‌روم

20سال پیش برای نخستین‌بار یاهومسنجر آدم‌ها را وارد دنیای هیجان‌انگیز گفت‌وگوی آنلاین کرد

آغاز سفر در سرزمین چت‌روم

شبنم سیدمجیدی

درست 20 سال پیش و در سال1377 بود که سفر زیبای خیلی از ما با یاهومسنجر در دنیای مجازی شروع شد. آنها که خاطراتشان برمی‌گردد به گوگل‌تاک و واتس‌اپ و وایبر و... احتمالا تا به حال دستشان هم به یاهومسنجر نخورده است و شاید اصلا از نقش پررنگ این پیام‌رسان در زندگی نوجوانان و جوانان آن زمان بی‌خبر باشند. اما بعضی‌ها از همان‌هایی هستند که با پیشرفت اندک‌اندک اینترنت و رسانه‌های مجازی، بزرگ شدند و بی‌شک یاهومسنجر در قلبشان جایگاه ویژه‌ای دارد.

ماجرای این افراد با یاهومسنجر  به دوران کارت اینترنت برمی‌گردد؛ دوران کامپیوترهایی که صدای غرش فن‌های‌شان تا دورها می‌رفت. دوران اینترنت دایال‌آپ و صدای عجیب وصل شدن به اینترنت که البته خوشایندترین صدای دنیا بود. دوران انتظار و بازهم انتظار...؛ ساعت‌ها اشغال‌شدن تلفن، غرولندهای پدر و مادر و... . اما همه‌اش می‌ارزید به ساعتی کانکت شدن و ورود به دنیای بی‌انتهای چت و گفت‌وگوی آنلاین. اولش آن اسمایلی با دهن باز خنده‌وار چندباری بالا و پایین می‌پرید تا یاهو وصل شود و چه لحظه باشکوهی بود اگر آفلاین مسیج داشتی. قطعا یاهومسنجر برای خیلی‌ها یادآور روزهای مدرسه است؛ وقتی بعد از ساعت‌ها به خانه برمی‌گشتند و در نخستین فرصت یاهو را باز می‌کردند و با همان‌ها که چند ساعت قبل در مدرسه کنارشان بودند، مکالمات را از سر می‌گرفتند. 

قسمت هیجان‌انگیزتر داستان، چت‌روم‌ها یا اتاق‌های گفت‌وگو بود؛ جایی که می‌شد با افراد رندوم و غریبه همکلام شد. آدم‌ها در این چت‌روم‌ها دوست‌های جدید پیدا می‌کردند. آدرس ایمیل و اگر طرف مقابل موفق به جلب اعتمادشان می‌شد، حتی شماره تلفن رد و بدل می‌کردند و باور کنید واقعا دنیای جالبی بود. خیلی‌ها با نام‌های تقلبی خود را معرفی می‌کردند و نخستین سؤال همیشه این بود: اصل یا همان ASL؛ حروف اول کلمات سن، جنسیت و شهر محل زندگی در زبان انگلیسی. چگونگی پاسخ به این سؤال بود که باعث می‌شد مکالمه ادامه پیدا کند یا نه و این اصطلاح خیلی زود به مشهورترین عبارت میان نسل اینترنتی آن سال‌ها تبدیل شد.

نسل تلگرامی امروز شاید نداند ولی یاهومسنجر بود که برای نخستین‌بار آن ایموجی‌ها و اسمایلی‌های زردرنگ را به شهرت رساند. شاید تلگرام و واتس‌اپ امروز خیلی بیشتر از یاهومسنجر کاربردی باشند و کار با آنها ساده‌تر و سریع‌تر؛ اما به‌طور قطع می‌توان گفت چیزهایی در مورد یاهومسنجر وجود داشت که فقط آنها که از آن استفاده کردند می‌توانند درک کنند؛ به هر حال یکی از نخستین پلتفرم‌های پیام‌رسان سریع محسوب می‌شد.

اما اگر با خودمان صادق باشیم ما خیلی زود از یاهو دل کندیم؛ خیلی‌خیلی قبل‌تر از آنکه یاهو از ما دل ببرد. هیچ‌کس هم مقصر نیست. این طبیعت دنیای تکنولوژی است که همه‌‌چیز، حتی آن چیزهای دل‌انگیز، خیلی زود و با سرعت باد منسوخ می‌شوند و آدم‌ها به مکان‌های جدیدتر کوچ می‌کنند. البته یاهو 20 سال در این دنیای وحشی و شلوغ تکنولوژی زنده ماند و دست آخر تابستان همین امسال بود که تسلیم شد و ما را با خاطراتمان برای همیشه تنها گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید