• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44261
+
-

پایان جنایت‌های خفاش شب‌های تهران

«غلامرضا خوشرو کوران کردیه». شاید این نام را کسی درست به‌خاطر نداشته باشد اما با شنیدن نام «خفاش شب» یکی از مخوف‌ترین جنایت‌های دهه‌های اخیر در اذهان تداعی می‌شود. مرد 32ساله‌ای که در بهار سال76، 9زن و دختر جوان را در غرب تهران به قتل رساند؛ اما در نهایت دستگیر و در مرداد همان سال مجازات شد. اما خفاش شب چه‌کسی بود و چگونه قتل‌های سریالی را مرتکب می‌شد؟

فروردین‌ماه سال 76 قتل چند زن جوان در غرب تهران پلیس پایتخت را با معمایی پیچیده مواجه کرد. اجساد قربانیان در محل‌هایی خلوت و دورافتاده کشف شده بود و شواهد نشان می‌داد بعد از قتل با ضربات چاقو پیکرشان به آتش کشیده شده است. در این شرایط تحقیقات برای دستگیری عامل این جنایت‌ها آغاز شد. هر روز قتل تازه‌ای رخ می‌داد و جسد تازه‌ای کشف می‌شد. بعد از سومین قتل، کارآگاهان جنایی با توجه به شباهت این جنایت‌ها به یکدیگر پی بردند که در برابر یک قاتل سریالی قرار گرفته‌اند. در شرایطی که شمار قربانیان به 9نفر رسیده بود، مأموران یکی از پایگاه‌های بسیج غرب تهران در پست ایست و بازرسی به راننده یک خودرو مظنون شدند و او را بازداشت کردند و با انتقال این مرد به پلیس آگاهی معلوم شد که او همان خفاش شب‌های تهران است.

هویت مردی که به‌عنوان قاتل سریالی تهران دستگیر شده بود هنوز معلوم نبود و خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کردند که او افغان است اما در ادامه معلوم شد که او غلامرضا خوشرو کوران کردیه نام دارد و اهل شهرستان فاروج است. بررسی سوابقش نشان می‌داد او پیش از این بارها دستگیر شده است که مهم‌ترینش سال 71 بود که همراه با فرد دیگری به اتهام ربودن و آزار دختران جوان بازداشت شدند. او که آن زمان خودش را با نام دیگری معرفی کرده بود به چندین فقره سرقت مسلحانه و تجاوز اعتراف کرد. او همان سال هنگام انتقال به دادگاه توانست فرار کند اما همدستش به دار مجازات آویخته شد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌داد خفاش شب از روز 13فروردین سال 76 بار دیگر جنایت‌هایش را آغاز کرده و تا خرداد‌ماه 9زن جوان را به قتل رسانده است. او طعمه‌هایش را در غرب تهران به‌عنوان مسافر سوار خودرواش می‌کرد و در ادامه آنها را مورد آزار و اذیت قرار می‌داد و با چاقو به قتل می‌رساند و در نهایت اجساد را می‌سوزاند.

با وجود اینکه همه شواهد و مدارک علیه خفاش شب بود اما او مدعی بود که مرتکب قتل نشده و همدستش همه زنان را به قتل رسانده است و او فقط در سرقت مشارکت داشته است. این پرونده آنچنان جنجالی شده بود که روزی نبود روزنامه‌ها خبری درباره آن منتشر نکنند. هر روز جزئیات تازه‌تری از جنایت‌های خفاش شب منتشر می‌شد تا اینکه او سرانجام در شعبه 35دادگاه عمومی تهران محاکمه و به اتهام 9فقره قتل و تجاوز، به اعدام در ملأعام محکوم شد.

سرانجام روز اجرای حکم فرارسید و صبح ۲۲مرداد سال76 درحالی‌که جمعیت زیادی در اطراف ورزشگاه آزادی که برای اجرای حکم انتخاب شده بود، حضور داشتند او به دار مجازات آویخته شد. او قبل از اجرای حکم در وصیت نامه‌ای کوتاه نوشته بود: «به هیچ‌کس بدهکار نیستم و از کسی طلبکار نیستم و از همه طلب بخشش دارم». هرچند اجرای حکم خفاش شب پرونده زندگی او را برای همیشه بست اما جنایت‌های او برای مدت‌ها نقل محافل بود و او را در ردیف مشهور‌ترین جنایتکاران قرار داد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید