• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44256
+
-

اولین‌های ترافیکی در سال معروف سیاسی

درباره تغییراتی که در قوانین راهنمایی و رانندگی ایجاد شد

اولین‌های ترافیکی در سال معروف سیاسی

عیسی محمدی

تهران کم‌کم شروع به بزرگ‌تر شدن کرد و یکی از جنبه‌های این بزرگ‌تر شدن، افزوده شدن خیابان‌ها و بزرگراه‌های جدید و اتومبیل‌های ریز و درشت بود. البته مدیریت حمل‌ونقل تهران از همان سال انقلاب و با حضور سازمان حمل‌ونقل و ترافیک اتفاق افتاد اما از ابتدای دهه 70 بود که بخشی از قوانین راهنمایی و رانندگی و مباحث مرتبط دیگر نیز پیدا شدند. نخستین تصویب روز هوای پاک و روز بدون خودرو، در 26بهمن سال 76 اتفاق افتاد. پیرو آن، چهارشنبه بیست و نهم بهمن‌ماه هم از سوی شورای‌عالی هماهنگی ترافیک کشور، روز هوای پاک درنظر گرفته شد که هیأت‌وزیران هم از این مناسبت دفاع کرد. به همین دلیل بود که از سوی شورای‌عالی هماهنگی ترافیک کشور، به‌صورت تشویقی اعلام شد که روز بیست‌و‌نهم بهمن‌ماه، از تردد خودروهای شخصی و دولتی در محدوده طرح ترافیک و مرکز شهر تهران جلوگیری خواهد شد.

ایستادن روی خط عابرپیاده، ممنوع!

از دیگر اولین‌های ترافیکی در سال76، می‌توان به تصویب طرح ممنوعیت توقف خودروها روی خطوط عابر پیاده در مراکز استان‌ها اشاره کرد؛ یعنی تا قبل از این روز، خودروها اگر روی این خطوط عابرپیاده می‌ایستادند، مشکلی نبود. این طرح از بیستم فروردین‌ماه در تهران اجرایی شد و وقتی‌که جواب داد، سعی کردند که هم در تهران آن را عمومی کنند و هم در مراکز شهرستان‌ها؛ تا بدین‌وسیله کنترل ترافیکی شهرها را با سهولت بیشتری دنبال کنند.

افزایش 500درصدی جریمه‌ها

در همان سال 76 نیز، در خرداد‌ماه و از سوی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اعلام شد که بخشی از جریمه‌های راهنمایی و رانندگی، حتی تا 500درصد افزایش خواهند یافت تا رانندگان عزیز حسابی نقره‌داغ شوند و دیگر از این کارها نکنند. این موارد «سرعت غیرمجاز، تجاوز به سمت چپ، سبقت غیرمجاز و نقص سیستم روشنایی وسایل نقلیه» بودند. نخستین فرهنگسازی‌ها برای رفتارهای ترافیکی مردم هم از همین سال به چشم خورد. تصور کنید که نیروهای راهنمایی و رانندگی، در کنار قبض‌های جریمه، برگه‌هایی چاپ شده را هم در اختیار رانندگان می‌گذاشتند که روی آنها نوشته شده بود «رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی نشانه تعهد اجتماعی و رشد شخصیت شماست.» و «درصورت ارتکاب تخلف رانندگی، گواهینامه شما اخذ و برابر قانون جریمه خواهید شد.» تصور کنید این فرهنگسازی، چقدر در ذهن و روان طرف مقابل باقی‌می‌ماند! نخستین تجربه‌های نگهداشتن عابران پشت چراغ‌های قرمز در چهارراه‌ها نیز در این سال اتفاق افتاد. استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی نیز از مهرماه 76 بود که در پی تصویب مجلس، اجباری شد. در همین سال هم بود که قوانین مربوط به تردد موتورسیکلت‌ها، اصلاح و به آن مواردی اضافه شد. خلاصه اینکه سال 76 را نباید صرفا با دوم خرداد معروفش بشناسید بلکه باید آن را با اولین‌های ترافیکی‌اش هم به یاد بیاورید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید