• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44121
+
-

برخورد بلند، فیلم‌ کوتاه

روی خط فجر
برخورد بلند، فیلم‌ کوتاه

فهیمه‌پناه‌آذر /روزنامه‌نگار

با انصراف 3کارگردان فیلم کوتاه از حضور در جشنواره فیلم فجر، در این دوره از جشنواره تنها 4فیلم کوتاه به نمایش در‌می‌آید و این در حالی است که کارگردان فیلم کوتاه «بچه‌خور» معتقد است از ابتدا درباره قوانین حضور فیلم‌های کوتاه در جشنواره فیلم فجر با کارگردانان صحبت شده و در فراخوان نیز عنوان شده که فیلم‌های کوتاه باید 15دقیقه بیشتر نباشند. وی معتقد است که نگاه کارگردانان و تصمیم بر انصراف این کارگردانان بسیار آماتوری است.

انصراف در دقیقه 90
در روزهای اخیر 3کارگردان فیلم‌های کوتاه «تشریح»، «اس(s)» و «تو هنوز اینجایی» از حضور فیلم‌هایشان در جشنواره فجر انصراف دادند، علت این انصراف، کوتاه کردن فیلمشان و رساندن فیلم به 15دقیقه بود. اما نکته قابل‌تامل این است که قوانین این دوره از جشنواره برای حضور این دسته از آثار همانند دوره گذشته، پذیرش آثاری با مدت زمان ۱۵‌دقیقه با شرط نامزدی به‌عنوان بهترین فیلم در جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما بوده و کارگردانان این قوانین را می‌دانستند؛ حتی ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر، از ابتدا و بعد از رایزنی‌های انجام شده با انجمن فیلم کوتاه ایران در فهرستی ۷ فیلم را به دبیرخانه معرفی کرده بوده و شرط جشنواره این بود که فیلمسازانی که فیلمشان بالای ۱۵ دقیقه است و در این فهرست حضور دارد، حتما نسخه ۱۵دقیقه‌ای را به ما تحویل دهند تا امکان حضور در رقابت را داشته باشد.

فرصتی برای کوتاه کردن فیلم نداریم
بعد از سیاووش شهابی کارگردان «تشریح»، کتایون پرمر و محمد روح‌بخش کارگردانان فیلم کوتاه «تو هنوز اینجایی» به همراه حامد اصلانی کارگردان فیلم کوتاه «اس(s)» نیز با انتشار بیانیه‌ای از حضور در این دوره از جشنواره فیلم فجر انصراف دادند. در متن این بیانیه که سایت تخصصی فیلم کوتاه آن را منتشر کرده، آمده است: «اینجانب حامد اصلانی کارگردان و بهنام سنایی تهیه‌کننده فیلم کوتاه «S» و کتایون پرمر و محمد روح‌بخش کارگردانان فیلم کوتاه «تو هنوز اینجایی» با وجود فرصتی که در اختیار ما گذاشته شده برای حضور در بخش مسابقه فیلم کوتاه فجر، صرفا به دلایل فنی و شرایط زمانی امکان کوتاه کردن فیلم‌های خود را نداشتیم. از این‌رو انصراف خود را برای حضور در این جشنواره اعلام می‌کنیم. سپاسگزاریم از صنف فیلم کوتاه، انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر محترم جشنواره فجر که پیشنهاد حضور فیلم‌های «S» و «تو هنوز اینجایی» را در این جشنواره به ما دادند.»

بچه‌خور در جشنواره حضور دارد
حالا با انصراف 3کارگردان از جشنواره تنها 4فیلم کوتاه در این دوره از جشنواره به نمایش در‌می‌آید. محمد کارت، کارگردان فیلم کوتاه «بچه‌خور» درباره حضورش در جشنواره به همشهری می‌گوید: «این فیلم از ابتدا 2نسخه 18 و 15دقیقه‌ای داشت و نخستین حضورش در جشنواره جهانی فجر که اردیبهشت‌ماه برگزار شد، نسخه 15دقیقه‌ای به نمایش درآمده و ما فیلم را برای جشنواره کوتاه نکردیم. البته هر 2نسخه در محتوا هیچ تفاوتی ندارند و نسخه 18دقیقه‌ای که 3دقیقه اضافی داشته به‌دلیل بیشتر بودن اتمسفر پلان‌هاست و از محتوا چیزی کم نشده و ما هم از ابتدا شرایط را می‌دانستیم و نسخه فیلم 15دقیقه‌ای را ارائه داده‌ایم.»

فیلم‌های مناسب برای حضور در جشنواره
وی در ادامه به انصراف کارگردانان دیگر اشاره کرده و یادآور می‌شود:«به‌عنوان کارگردان و فیلمساز شرایط حضور را می‌دانیم و اساسا این نوع تصمیم‌گیری زیاد حرفه‌ای نیست. وقتی رویدادی مثل فیلم فجر کارها را با توجه به شرایط گفته شده می‌پذیرد دیگر نگاه آماتوری است که فیلم را حذف می‌کنیم. این موضوع توسط دبیر جشنواره گفته شده و در فراخوان نیز اعلام شده است و وقتی فیلمی به جشنواره ارائه می‌شود یعنی شرایط، مورد‌قبول کارگردان و فیلمساز است.» کارت در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که هیچ‌کسی به اندازه کارگردان و تهیه‌کننده متوجه نیست که فیلمش چند دقیقه است و اگر بخواهد کوتاه کند چقدر لطمه می‌خورد اما این نکته هم وجود دارد که شرایط اگر گفته نمی‌شد جای اعتراض وجود داشت.»
 با انصراف این 3 فیلم 4 فیلم باقی‌مانده است. در این میان فیلم‌های کوتاه «بچه‌خور» محمد کارت، «رورانس» به کارگردانی سوگل رضوانی، «دریای تلخ» به کارگردانی فاطمه احمدی و «گسل» به کارگردانی سهیل امیرشریفی ۳ فیلم کوتاهی هستند که براساس آیین‌نامه جشنواره واجد شرایط اصلی حضور در بخش مسابقه فیلم کوتاه جشنواره فجر هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید