• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44084
+
-

واکنش سازمان حفاظت محیط‌زیست به مطلب «پروژه هزار میلیارد تومانی برای آلوده‌کردن تالاب انزلی»

جوابیه سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به یادداشت دکتر حسین آخانی، استاد زیست شناسی دانشگاه تهران که با عنوان« پروژه هزار میلیارد تومانی برای آلوده کردن تالاب انزلی » در همین صفحه منتشر شده بود، عینا در پی می‌آید:«بازگشت به درج پاسخ شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان پیرامون موضوع «پروژه هزار میلیارد تومانی برای آلوده کردن تالاب انزلی» در تاریخ 9/24/ 1397 که مورد تایید این سازمان هم بوده است و توضیحات آن روزنامه محترم، پاسخ به مسائل مطرح شده در حاشیه پاسخ فوق، اجتناب‌ناپذیر است.
لذا مقتضی است طبق ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به درج توضیح سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، دستور اقدام مقتضی صادر فرمایید.
روزنامه همشهری مطلبی با تیتر «پروژه هزار میلیارد تومانی برای آلوده کردن تالاب انزلی» به تاریخ چهاردهم آذرماه در صفحه 7 منتشر کرد؛ یادداشتی که در آن با نگاهی به ظاهر علمی از مسائل محیط‌زیستی تا حقوق معوقه کارگران معترض، مطرح شد و در تمام آنها به نحو غریبی موضعی صرفا علمی به شکل اخبار زرد نقد شد. در ادامه شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان پاسخی را پیرامون فعالیت در تالاب انزلی منتشر کرد. فارغ از اینکه روزنامه وزین همشهری با مقدمه و موخره‌ای که در ابتدا و انتهای این یادداشت درج کرده بود، در اقدامی نه‌چندان حرفه‌ای باز هم در ذهن مخاطبان، علامت سوال ایجاد کرد! قبل از هرچیز، بر این موضوع تاکید می‌شود که پاسخ نخست را شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان به عنوان یک مرجع علمی مرتبط صادر کرد. نه به تعبیر روزنامه همشهری «شرکت ذی‌نفع»، به عنوان دفاعی مستند از ماهیت کار علمی، تحقیقاتی و خدماتی که این شهرک ارائه می‌دهد. چه خوب است همکاران رسانه‌ای بدانند ذی‌نفع هر اکوسیستم از جمله تالاب در هر نقطه از ایران، تمام مردمان ایران و فراتر از آن زیستمندان کره زمین هستند! باتوجه به اظهار نظر محققان دانشگاهی، سازمان حفاظت محیط‌زیست سکوت پیشه کرد؛ زیرا تجربه احیای دریاچه ارومیه ثابت کرد که تلاش‌های این سازمان، فارغ از شعارهای مرسوم است و نیاز به کار علمی و عملگرایانه و توجه به واقعیت‌های محیط‌زیست و اجتماعی در هر منطقه الزامی است. اما اگر شفاف‌سازی مدنظر باشد، مرجع علمی فوق، موضوع را کاملا شایسته و کارشناسانه تبیین کرد. اما با احترام به مخاطبان سازمان حفاظت محیط‌زیست با صحه‌گذاری کامل بر متنی که از سوی شهرک علمی-تحقیقاتی اصفهان منتشر شد، از تکرار دوباره آن پرهیز می‌شود. لازم به یادآوری است به رغم اخذ تمامی تاییدات لازم، این طرح در مرحله اول در قطعات کوچک ایزوله شده در حداکثر سطح 200 هکتار در تالاب سرخانگل برای بررسی اثرگذاری محیط‌زیست انجام می‌شود و مقایسه براساس مدل مدیریت هوشمند تالاب‌ها به‌صورت علمی مستند و قابل اجرا پاسخ سوالات زیر را می‌دهد:

* وضعیت آتی تالاب در صورت استفاده از فناوری بایوجمی و کنترل ورودی‌های تالاب

* وضعیت آتی تالاب در صورت استفاده از لایروبی و کنترل ورودی‌های تالاب

* وضعیت آتی تالاب در صورت عدم خروج رسوبات

و همچنین مواردی دیگر که مورد توجه سازمان حفاظت محیط‌زیست برای احیای تالاب انزلی است.

گفتنی است؛ از آنجا که یادداشت زیست‌شناس مذکور با تاکید بر مبلغ پروژه جاری، در این باب علامت سوال زیاد ایجاد کرده خصوصا اینکه چرا سازمان به سراغ یک گروه خاص رفته را به‌عنوان پاشنه آشین پروژه هدف گرفته است. البته پیش از این طرحی از جانب دانشگاه تهران برای چاره‌جویی پیرامون مساله احیای تالاب انزلی، ارسال شده بود که می‌خواست با لایروبی، یکصد و پنجاه میلیون مترمکعب لجن انباشته در تالاب را از بین ببرد و مبلغ 49هزار میلیارد تومان بابت هزینه برآورد کرده بود که با مبلغ اعلام شده برای طرح فعلی قابل مقایسه نیست. علاوه بر این، کمیته احیای تالاب انزلی، طرح‌هایی برای حوزه آبریز در حال انجام دارد که به کنترل ورودی‌های تالاب انزلی کمک خواهد کرد. در خاتمه تاکید می‌شود که این متن، صرفا به احترام اذهان حقیقت‌طلب و با تکریم کنشگران واقعی محیط‌زیست نگارش یافته است و نه آنان که بین مظاهر مختلف محیط‌زیست به‌دنبال نظر شخصی و منافع خود هستند و بین یوز، جنگل، تالاب و حیات‌وحش سهم‌خواهی می‌کنند؛ ضمن آنکه، باب گفت‌وگوی متقن علمی، خیرخواهانه و مستند برای ابهام‌زدایی و شفاف‌سازی، همواره در سازمان حفاظت محیط‌زیست باز است و این سازمان در پس و غیاب یکدیگر صحبت‌کردن و با آگاهی سطحی، قضاوت کردن را دون ‌شأن علم و عالم می‌داند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید