• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 27 دی 1396
کد مطلب : 4407
+
-

رئیس‌جمهور در نشست اتحادیه مجالس اسلامی:

هیچ کشور اسلامی را رقیب خود نمی‌دانیم

رئیس‌جمهور به‌دنبال فروکش کردن نزدیک به 7سال بحران‌های تروریستی در کشورهای اسلامی، خطاب به نمایندگان مجالس این کشورها در تهران، اسلام را دین مردم‌سالاری و صلح و نه دین جنگ خواند و از آنان خواست در مجالس قانونگذاری کشورهای اسلامی همه تلاش خود را بر کمک به رهبران و مقامات سیاسی-حکومتی خود برای تقویت روحیه برادری و اتحاد توسعه‌محور در جهان اسلام به‌کار گیرند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران روابط خود با کشورهای اسلامی را برمبنای مودت و رأفت اسلامی تعریف می‌کند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی کلیه کشورها، راه‌حل ریشه‌کن کردن معضلات امت اسلامی را تحقق همدلی و همکاری تمامی کشورهای اسلامی می‌داند. ما هیچ کشور اسلامی را رقیب خود نمی‌دانیم و معتقدیم حتی با کشورهایی که با آنها اختلاف‌نظر داریم می‌توانیم برمبنای احترام متقابل، گفت‌وگو و همکاری کنیم. متأسفانه برخی کشورها مسیر را اشتباه می‌روند و تحت القائات آمریکا و رژیم صهیونیستی به شکاف در میان امت اسلامی دامن می‌زنند. او با بیان اینکه امروز جهان اسلام با چالش‌های متعددی روبه‌روست، گفت: تلاش قدرت‌های خارجی برای تسلط بر امور مسلمین و دست‌اندازی به منابع خدادادی آنها، فقر و مشکلات اقتصادی و اجتماعی، توسعه‌نیافتگی و اختلافات میان کشورهای اسلامی، نمونه‌هایی از معضلات و چالش‌هایی است که با آنها روبه‌رو هستیم. راه مقابله با این چالش‌ها، نگاه و توسل به قدرت‌های خارجی نیست. تجربه تاریخ معاصر به ما می‌آموزد که این قدرت‌ها صرفا به فکر منافع خود و آن هم با هزینه دیگران هستند.

تقویت مردم‌سالاری؛ مهم‌ترین راهبرد تقابل

حسن روحانی با بیان اینکه در شرایط بسیار حساس کنونی جهان اسلام، بدون تردید حل بخش عمده‌ای از مشکلات کشور‌های اسلامی در گرو مشارکت واقعی و منصفانه مردم در امور جاری کشورشان است، افزود: همین مهم، نقش مجالس قانونگذاری را که در حقیقت نماد حضور و مشارکت مستقیم مردم در تمشیت امور خود هستند، به خوبی آشکار می‌سازد.

 رئیس‌جمهور تأکید کرد: کشورهای اسلامی امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز به توجه و استقرار مردم‌سالاری دارد. جهان غرب گمان می‌کند که میان اسلام‌خواهی و مردم‌سالاری نسبتی وجود ندارد بلکه نسبت میان این دو، عکس است و به همین بهانه به‌خود اجازه می‌دهد تا صورت‌های تازه استعمار را به کشورهای اسلامی تحمیل و تجویز کند. روحانی با بیان اینکه تقویت مردم‌سالاری و توجه به‌نظرات مردم، مهم‌ترین راهبرد ما در تقابل با جهان غرب است، افزود: ما با صندوق‌های رأی، با تریبون‌های پارلمانی، با مطبوعات و رسانه‌ها و شبکه‌های آزاد خود به غرب اعلام می‌کنیم هیچ نیازی به دخالت شما نداریم. اسلام دین مردم‌سالاری و دین صلح است نه دین جنگ. اسلام از سلم برمی‌خیزد. ما چه در داخل و چه در خارج از جهان اسلام باید با هم صلح و مصالحه کنیم و مشکلاتمان را حل کنیم.

 

  بازگشت موضوع فلسطین به جایگاه خود

 

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نشست مجالس کشورهای اسلامی در شرایطی برگزار می‌شود که بحمدالله تهدید بزرگ و ویرانگر ناشی از جریان افراطی داعش به‌شدت تضعیف شده، تأکید کرد: یکی از مزایای اصلی شکست جریان انحرافی خشونت‌طلب داعش، بازگشت موضوع فلسطین به جایگاه اصلی خود به‌عنوان اولویت اول دستور کار سیاسی امت اسلامی است. حجت‌الاسلام حسن روحانی در این اجلاس مهم‌ترین علت بر هم خوردن ثبات و امنیت خاورمیانه را تداوم اشغالگری و حمایت‌های جانبدارانه و بی‌دریغ دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی و محروم ماندن ملت مظلوم فلسطین از حقوق اولیه خود در تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید