• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 19 دی 1397
کد مطلب : 44067
+
-

ممنوعیت تظاهرات بدون مجوز در فرانسه

جهان‌نما
ممنوعیت تظاهرات بدون مجوز در فرانسه


با گذشت 2‌ماه از شروع اعتراض‌های خیابانی گسترده در فرانسه، نخست‌وزیر این کشور دیروز از تدابیر جدیدی برای مهار این اعتراض‌ها خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، ادوارد فیلیپ دیروز در سخنانی اعلام کرد: دولت در حال تدوین قوانینی است که براساس آن، زدن نقاب به‌صورت و شرکت در تظاهرات بدون مجوز ممنوع و مشمول مجازات خواهد بود. به گفته نخست‌وزیر فرانسه، براساس قوانین جدید که در دست تدوین است، «خرابکاران شناخته‌شده» از حضور در تظاهرات اعتراضی منع می‌شوند. این شبیه قانونی است که هولیگان‌ها یا همان خرابکاران تماشاچی فوتبال را از حضور در استادیوم منع می‌کند. به گفته نخست‌وزیر فرانسه، خرابکاران باید بهای خسارتی را که به اموال عمومی و کسب‌وکارها وارد می‌کنند، پرداخت کنند و این ‌بار نباید به دوش مالیات‌دهندگان بیفتد.

جنبش اعتراضی اخیر فرانسه موسوم به جلیقه‌زردها از 2‌ماه پیش و در اعتراض به افزایش بهای سوخت و اصلاحات اقتصادی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد. از آنجا که رانندگان در فرانسه باید جلیقه زرد در خودروی خود داشته‌باشند و این اعتراض به افزایش بهای سوخت بود، جلیقه‌ زرد به نماد این جنبش اعتراضی تبدیل شد. این اعتراض‌ها در هفته‌های اخیر کم‌تعدادتر اما پرخشونت‌تر شده‌است. با وجود آنکه رئیس‌جمهور فرانسه 3هفته پیش در سخنانی با کوتاه‌آمدن از موضع خود، اصلاحات مورد نظرش را فعلا متوقف کرد، اما اعتراض‌ها در ابعادی کوچک‌تر همچنان ادامه دارد. روز شنبه این هفته معترضان ورودی یک ساختمان دولتی را تخریب کردند. آتش‌زدن خودروها و موتورهای پلیس از دیگر اقدامات معترضان در هفته‌های گذشته بوده‌است. در طول این اعتراض‌ها 6نفر کشته و نزدیک به 1500نفر دستگیر شده‌اند.

پلیس فرانسه این هفته یکی از رهبران معترضان را به اتهام سازماندهی تظاهرات بدون مجوز در پاریس دستگیر کرد. نخست‌وزیر فرانسه گفته‌است که بیش از 80هزار نیروی پلیس برای آرام‌‌کردن اوضاع در خیابان‌ها مستقر خواهند شد.

در هفته‌های گذشته چند شهر اروپایی ازجمله در بلژیک و آلمان شاهد تظاهرات معترضانی بود که در همبستگی با معترضان فرانسوی، جلیقه زرد به تن داشتند. نارضایتی از دولت‌ها و خشم از قوانین مالیاتی و نابرابری اقتصادی، تنها به فرانسه محدود نیست و دیگر کشورهای اروپایی را هم شامل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید