• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 18 دی 1397
کد مطلب : 43944
+
-

احضار روح مرکوری در بورلی هیلز

برندگان هفتادوششمین دوره جوایز گلدن‌گلوب شگفتی منتقدان را برانگیخت

احضار روح مرکوری در بورلی هیلز

آرش نهاوندی/مترجم

فیلم «راپسودی بوهمی» درباره زندگی «فردی مرکوری» خواننده افسانه‌ای گروه کوئین با شگفتی گوی طلایی بهترین فیلم گلدن گلوب را از آن خود کرد . هفتادوششمین مراسم جوایز گلدن‌گلوب در بورلی هیلز، شگفتی بسیاری از منتقدان و به‌ویژه نویسندگان «واریتی فیلم»، «گاردین» و نیویورک‌تایمز را برانگیخت. فیلم «راپسودی بوهمی» برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها و انتظارات جایزه بهترین فیلم مراسم گلدن‌گلوب سال2019 را از آن خود کرد. پیش‌تر پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» با بازی بردلی کوپر و لیدی گاگا بتواند جایزه بهترین فیلم گلدن‌گلوب را از آن خود کند که در میان شگفتی منتقدان، رأی‌دهندگان، «ستاره‌ای متولد می‌شود» را به‌عنوان فیلم اول این مراسم انتخاب نکردند. انتخاب فیلم کتاب سبز به‌عنوان بهترین فیلم کمدی- موزیکال هم سؤالات زیادی را پیرامون این نخستین مراسم هالیوودی سال2019 ایجاد کرده است. منتقدان پیش‌تر بر این باور بودند که فیلم‌های «رم» و «سوگلی» گزینه‌های مناسب‌تری برای کسب جایزه بهترین فیلم در این رشته بودند.

رمی مالک، آلفونسو کوارون و گلن گلوز
اگر چه برخی از پیش‌بینی‌ها از کسب جایزه بهترین بازیگر زن توسط لیدی گاگا به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» حکایت داشت، به جای او «گلن گلوز» به‌عنوان بهترین بازیگر زن انتخاب شد که به‌نظر منتقدان، انتخاب «اولیویا کلمن» و «گلن گلوز» به‌عنوان بهترین بازیگران زن در رشته فیلم‌های کمدی- موزیکال و درام انتخابی درست بوده است. «اولیویا کلمن» و «گلن گلوز» به‌ترتیب به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم‌های «سوگلی» و «همسر» جایزه گوی طلایی برای بهترین بازیگر زن در رشته‌های کمدی- موزیکال و فیلم درام را از آن خود کرده‌اند. همچنین انتخاب آلفونسو کوارون به‌عنوان بهترین کارگردان به‌دلیل ساخت فیلم «رم» که یک زندگینامه خود‌نوشت است بسیار عالی ارزیابی شده و از نظر منتقدان انتخاب شایسته و بجا و درستی بوده است. فیلم« رم » جایزه بهترین فیلم خارجی را در مراسم گلدن‌گلوب سال 2019 از آن خود کرده است. در نگاه اول می‌توان با یک دید حداقلی به این نکته اشاره کرد که برنده شگفتی‌آفرین گلدن گلوب 2019فیلم «راپسودی بوهمی» بوده که همزمان بازیگر آن «رمی مالک» نیز برنده گوی طلایی شده است. اگر چه «رمی مالک» بازیگری عامه‌پسند است که از ایفای نقش خود در فیلم «راپسودی بوهمی» نیز خوبی برآمده اما به‌نظر منتقدان نمی‌توان نظر مشابهی درباره «بریان سینگر» کارگردان معتبری که ساخت «راپسودی بوهمی» را در میانه راه فیلمبرداری رها کرد و کارگردانی بقیه فیلم را به «دکستر فلچر» سپرد، ارائه داد.


«راپسودی بوهمی» شایسته برنده شدن نبود
با این حال فیلم «راپسودی بوهمی» را می‌توان به نوعی فیلمی با حس خوب و نوستالژیک در جهت گرامیداشت یاد و خاطره فردی مرکوری به‌عنوان خواننده گروه کوئین توصیف کرد. در این فیلم به موضوع اوج‌گیری فردی مرکوری و ستاره شدن وی در دهه1970 میلادی پرداخته شده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد رأی‌دهندگان تلاش کرده‌اند تا با انتخاب این فیلم به‌عنوان بهترین فیلم گلدن‌گلوب 2019 به نوعی یاد و خاطره فردی مرکوری را گرامی بدارند. اما اگر نظر منتقدان را از ملاک‌های ارزشیابی فیلم‌ها بدانیم، آنچه در سایت‌های معتبر ارائه‌دهنده نظر منتقدان و امتیازبندی فیلم‌ها ثبت شده نشانگر آن است که فیلم «راپسودی بوهمی» شایستگی دریافت جایزه گوی طلایی بهترین فیلم گلدن‌گلوب 2019را نداشته است. سایت روتن تومیتوز (گوجه‌فرنگی‌های له شده) با استناد به‌نظر 335نفر از منتقدان 62درصد امتیاز به این فیلم داده است. در سایت متاکریتیک اما نظر منتقدان چندان نسبت به این فیلم مثبت نبوده و 46نفر از منتقدان این سایت از 100 امتیاز تنها 48 امتیاز به فیلم « راپسودی بوهمی » داده بودند. «سینا اسکور» که فیلم‌ها را از A+ تا F درجه ‌بندی می‌کند نیز به این فیلم درجه A داده است. با توجه به‌نظر منتقدان درباره فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» و «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» و قیاس آن با نظر منتقدان درباره «راپسودی بوهمی» می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که این فیلم‌ها می‌توانستند گزینه‌های بهتری برای کسب جایزه گوی‌طلایی گلدن‌گلوب 2019 باشند. فیلم ستاره‌ای متولد می‌شود توانسته بود نظر حدود 90درصد از منتقدان و مخاطبان سینما را به خود جلب کند و فیلم «اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند» نیز در مجموع توانسته بود نظر مساعد حدود 90درصد از منتقدان را به‌خود جلب کند.
اگر چه اغلب پیش‌بینی‌های قبلی حکایت از احتمال برنده شدن فیلم «معاون» به‌عنوان بهترین فیلم کمدی – موزیکال داشت اما این پیش‌بینی محقق نشد. با این حال «کریستین بیل» بازیگر اصلی این فیلم که در نقش دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا ظاهر شده بود، توانست جایزه بهترین بازیگر مرد در رشته فیلم‌های کمدی- موزیکال را از آن خود کند.


   

تشکر شیطانی
مراسم گلدن‌گلوب 2019 با سخنان برخی از برندگان جوایز به‌ویژه کارگردان فیلم «رم» رنگ و بوی سیاسی به‌خود گرفت. آلفونسو کوارون، فیلمساز مکزیکی که برنده جایزه بهترین کارگردان از سوی رأی‌دهندگان گلدن‌گلوب شده بود، با توجه مسائل پیش آمده بر سر دیوار مکزیک و تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا تا تعیین‌شدن بودجه برای ساخت دیوار مکزیک، در سخنانی گفت: سینما، بهترین جایی است که از طریق آن می‌توان میان فرهنگ‌‌ها پل ساخت. درحالی‌که ما از این پل‌ها، تجربیات جدید و این صور و اشکال جدید گذر می‌کنیم، باید متوجه این مسئله باشیم که چرا مسائلی که اخیرا روی می‌دهد به‌نظر عجیب می‌رسد. ما باید به این درک برسیم که چقدر با یکدیگر اشتراک داریم.  کریستین بیل برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در رشته فیلم‌های کمدی-‌موزیکال برای ایفای نقش دیک‌چنی، معاون جورج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز پس از دریافت جایزه گوی طلایی، از شیطان برای الهام‌بخش بودن در این نقش تشکر کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید