• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 دی 1397
کد مطلب : 43899
+
-

غول‌های تجاری در دوراهی چین و آمریکا

شرکت خودروسازی تسلا، در میانه جنگ تجاری چین و آمریکا، پروژه ساخت کارخانه خود در شانگهای را رسما شروع کرد

رویداد
غول‌های تجاری در دوراهی چین و آمریکا


تنها چند روز بعد از درخواست دونالد ترامپ از شرکت اپل برای تعطیل کردن کارخانه خود در چین، شرکت خودروسازی تسلا کلنگ ساخت یک کارخانه را در شانگهای چین به زمین زد.

حضور «الان ماسک» مدیر اجرایی تسلا در شانگهای به‌صورت کنایه‌آمیزی با حضور هیأت آمریکایی در پکن برای گفت‌وگو درباره جنگ تجاری بین 2کشور همزمان شده است. از زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شده، جنگ تعرفه‌ای سنگینی بین 2 کشور ایجاد شده است؛ واشنگتن سال (میلادی) ‌پیش، بر واردات صدها میلیارد دلار کالا از چین تعرفه وضع کرد و چین هم دست به اقدام متقابل زده است. بروز این جنگ تجاری بین 2 اقتصاد برتر دنیا، نه‌تنها بر شرایط داخلی آنها تأثیر گذاشته بلکه به احساس ناامنی در بازارهای جهانی هم دامن زده است. با این حال بعد از ملاقات یک‌ماه پیش ترامپ با شی جین‌پینگ در اجلاس گروه 20 در آرژانتین، 2 کشور آتش‌بسی 90روزه اعلام کرده و هیأت‌های آنها دیروز برای نخستین‌بار بعد از نشست آرژانتین ‌با هم در پکن دیدار کردند.

به گزارش رویترز، ترامپ یک روز قبل از شروع مذاکرات دیروز، اعلام کرد که تجارت بین 2 کشور به خوبی در جریان است و ضعف اقتصادی در چین یک دلیل خوب است که 2کشور برای رسیدن به توافق همکاری کنند.

ترامپ در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرده بود که چند روز قبل، از شرکت اپل درخواست کرده بود محصولاتش را کاملا در آمریکا تولید کند. به گزارش سی‌ان‌ان، اپل پیش از این صحبت‌ها به سهامداران خود هشدار داده بود که درآمد این شرکت، به‌خاطر جنگ تجاری آمریکا و چین به‌صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت. بخش‌های زیادی از محصولات اپل، در چین تولید می‌شود. ترامپ جمعه گفته بود: «اپل محصولاتش را در چین تولید می‌کند. من به تیم کوک (رئیس اپل) که دوست خوب من است، گفته‌ام که محصولات خود را در ایالات متحده تولید کنید. تمرکز من روی آمریکاست. من می‌خواهم که این شرکت‌ها برگردند. من می‌خواهم اپل آیفون‌ها و محصولات عالی دیگرش را در آمریکا تولید کند.»

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده است که تسلا، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در دنیا، پروژه ساخت کارخانه خود در شانگهای را افتتاح کرد. الان ماسک در مراسم کلنگ‌زنی کارخانه 2میلیارد دلاری شرکتش در شانگهای گفت که امیدوار است تا انتهای سال‌جاری میلادی (ابتدای زمستان آینده) تولید مدل 3- خودروی محبوب تسلا- در شانگهای شروع شود.

چین بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا را دارد و کارخانه تسلا در حومه شانگهای، نخستین کارخانه تماما خارجی در این کشور به شمار می‌رود. ساخت این کارخانه در چین، نشانه‌ای از باز کردن بازارهای چین روی سرمایه‌گذاران خارجی در میانه جنگ تجاری با آمریکاست. تولید خودروهای آمریکایی در چین با توجه به جنگ تجاری میان 2 کشور، قیمت تمام‌شده آنها را پایین می‌آورد و به شرکت‌های خارجی مانند تسلا این امکان را می‌دهد که با تولیدکنندگان داخلی چینی به رقابت بپردازند.

جنگ تجاری چین و آمریکا، نه‌تنها شرکت‌های بزرگ آمریکایی را به سمت سرمایه‌گذاری در چین هل داده که باعث کاهش سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در آمریکا نیز شده است. به گزارش رویترز، سیاست‌های جدید دولت آمریکا برای محدود‌ کردن دسترسی شرکت‌های چینی به نوآوری‌های آمریکایی، باعث کاهش شدید سرمایه‌گذاری چینی‌ها در استارتاپ‌های فناوری در آمریکا شده است. سال گذشته سرمایه‌گذاران چینی تلاش زیادی کردند قبل از اجرای قوانین جدید دولت آمریکا، در بخش فناوری در آمریکا سرمایه‌گذاری کنند و همین عجله برای سرمایه‌گذاری باعث شد رکورد 3میلیارد دلاری در این زمینه ثبت شود. با این حال، براساس تحقیق رویترز، از آن زمان سرعت سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بخش استارتاپ‌های فناوری آمریکا عملا متوقف شده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران چینی، بازار آمریکا را ترک کرده‌اند. از سوی دیگر، برخی از شرکت‌های آمریکایی از ترس تنبیه‌های جدیدی که آمریکا برای تجارت با چینی‌ها درنظر گرفته‌، عامدانه از سرمایه‌گذاران آمریکایی دوری می‌کنند.  این شرایط، درصورتی که مذاکرات هیأت آمریکایی در پکن به نتیجه برسد، ممکن است تغییر کند. دیروز وزارت خارجه چین اعلام کرد که چین آماده همکاری گسترده با آمریکا برای پایان جنگ تجاری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید