• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 18 دی 1397
کد مطلب : 43878
+
-

معمای بودجه نهاد ریاست‌جمهوری

بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در سال آینده نسبت به قانون بودجه امسال رشدی 8درصدی را تجربه می‌کند و البته رقم 627میلیارد و 32میلیون تومانی فقط دخل و خرج یک سال ساختمان پاستور نخواهد بود و تنها 24درصد آن سهم نهاد ریاست‌جمهوری است که رشدی 32درصدی را نسبت به امسال نشان می‌دهد.

به‌گزارش همشهری، از کل رقم بودجه در ردیف نهاد ریاست‌جمهوری 12درصد سهم مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت در قالب کمک به این مرکز و 11درصد هم سهمی است که نهاد ریاست‌جمهوری در قالب کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی ودولتی هزینه خواهد کرد. این در حالی است که بودجه پیش‌بینی شده برای سال آینده فرهنگستان علوم ایران 49درصد، فرهنگستان زبان و ادب فارسی 18درصد، فرهنگستان علوم پزشکی ایران 55درصد و معاونت امور زنان و خانواده 32درصد و فرهنگستان هنر 3درصد نسبت به امسال کم شده است. از سوی دیگر بودجه بنیاد ایران‌شناسی 27درصد رشد را نشان می‌دهد.

دولت برای سال آینده بودجه شورای نظارت بر صدا و سیما را نسبت به امسال نصف کرده و مرکز بررسی‌های راهبردی نهاد ریاست‌جمهوری 48درصد کاهش یافته درحالی‌که بودجه پژوهشکده هنر 31درصد بیش از امسال خواهد بود. همچنین در بودجه نهاد ریاست‌جمهوری برای سال آینده رشد 18درصدی مرکز امور حقوقی بین‌الملل برای حل دعاوی حقوقی بین‌المللی و افزایش 30درصدی معاونت حقوقی وپژوهش‌های حقوقی و تنقیح قوانین پیش‌بینی شده و بودجه معاونت وراهبری امور مجلس در قالب کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی 14درصد ریزش دارد.

 از سوی دیگر بودجه شورای رقابت در سال آینده 91درصد، پژوهشکده مطالعات فناوری 93درصد، نهاد ریاست‌جمهوری برای خدمات قراردادی با اشخاص 18درصد و سازمان منطقه آزاد قشم 20درصد رشد دارد درحالی‌که بودجه دفتر امور دولت نسبت به امسال ثابت خواهد بود و نکته جالب اینکه بودجه 98در اختیار اسحاق جهانگیری به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور در قالب خدمات مشاوره، مطالعه و سیاستگذاری عمومی کشور نصف امسال خواهد بود. سهم بالای هزینه‌های جاری در دستگاه‌های زیرمجموعه ردیف نهاد ریاست جمهوری در سال آینده ایران چون همه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که سهم اعتبارات عمرانی از هزینه جاری کشور یک چالش جدی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید