• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 18 دی 1397
کد مطلب : 43880
+
-

احتیاط نفتی و بودجه 98

  خبر: آمارهای سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در‌ماه‌های مهر و آبان به‌خاطر اجرایی‌شدن تحریم‌های آمریکا،  کاهش چشمگیری یافته و به یک‌میلیون و ۲۲۵‌هزار بشکه در روز رسیده است.

  نقد: این روزها که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده در حال آماده شدن برای بررسی لایحه پیشنهادی دولت هستند،  انتظار می‌رود در برآورد میزان درآمد ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی دقت و وسواس به خرج دهد و دچار پدیده بیش‌برآوردی نشوند زیرا به تجربه ثابت شده نمایندگان به میزان منابع و درآمد‌های پیش‌بینی شده در لایحه بودجه،  برای آن خرج می‌تراشند و احتیاط به خرج نمی‌دهند. البته دولت پیش‌بینی کرده سال آینده کف فروش نفت خام ایران در روز کمتر از 1.5میلیون بشکه نشود که سخت است ایران با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی ناشی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا،  بتواند به آسانی نفت بفروشد و پول آن را خرج کند. احتیاط شرط عقل است و احتیاط در برآورد درآمدهای نفتی این روزها یک ضرورت است.

سال آینده سال گشاده‌دستی در بودجه نیست و اصلا بودجه‌نویسی و بودجه‌ریزی به‌معنای واقعی دیدن درآمدها و منابع و دقیق خرج کردن است وگرنه اگر قرار بر تقسیم بی‌محابای بودجه باشد،  سخت نباشد دخل و خرج کردن و بیم آن هست که به واسطه در پیش‌بودن انتخابات دوره جدید مجلس در سال آینده،  برخی نمایندگان اولویت‌های منطقه‌ای را بر حساسیت‌ها و دغدغه‌های ملی اولویت بدانند و بر سقف دوم بودجه یعنی اضافه درآمد احتمالی نفت،  سقفی دیگر بگذارند؛ اما وقتی ستون‌های بودجه لرزان است،  سقف زدن بر بودجه عاقلانه نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید