• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 دی 1397
کد مطلب : 43871
+
-

شهرداری در موضوع پسماند تنها مانده

استفاده از سرمایه اجتماعی برای کاهش پسماند یک فرصت و ثروت است

برنامه‌ریزی
شهرداری در موضوع پسماند تنها مانده

پسماندهای تهران در حاشیه خود معضلاتی مثل کودکان کار و آسیب‌های محیط‌زیستی را ایجاد کرده که فراتر از مشکلات عادی شهری است. البته شرایط شهرداری تهران به نسبت بسیاری از شهرهای دیگر بهتر است اما وقتی شهرداری در پرداخت حقوق کارکنانش با مشکل روبه‌رو می‌شود، نمی‌تواند در همه این موضوعات متمرکز شود.

شهردار تهران در جلسه‌ای با اعضای کمیته اجتماعی مجمع نمایندگان تهران با اشاره به اینکه استفاده از سرمایه‌های اجتماعی یکی از راه‌حل‌های کاهش پسماند است، گفت: دستگاه‌های حکومتی در این بخش خودشان را کنار کشیده‌اند و شهرداری‌ها در این موضوع که با سلامت شهروندان در ارتباط است، تنها مانده‌اند درحالی‌که شهرداری‌ها باید در مسائل مربوط به پسماند حمایت و پشتیبانی شوند و اگر در بودجه سال 1398برای مشکل پسماند کلانشهرها بودجه‌ای درنظر گرفته شود، به‌طور قطع کمک بزرگی است.

به گزارش شهرنوشت، «پیروز حناچی» با بیان اینکه شهرداری تهران روزانه هزینه زیادی برای حمل و دفع زباله پرداخت می‌کند، اظهار کرد: یکی از راه‌حل‌های این مسئله ایجاد حساسیت در مردم برای تفکیک زباله و کاهش تولید زباله است. جانمایی مخازن زباله سرکوچه‌ها تبعاتی ازجمله تجمع موش و کاهش سهم شهروندان در تفکیک زباله از مبدا را به‌وجود آورده که باید در این شیوه جمع‌آوری زباله تجدید نظر کنیم. البته من ناامید نیستم و اعتقاد دارم با ایجاد حساسیت در شهروندان و کمک سمن‌ها می‌‌‌توانیم این سرمایه اجتماعی را به‌دست بیاوریم و باید سرمایه‌های اجتماعی را برای خودمان حفظ کنیم.

او نارضایتی شهروندان ساکن جنوب شهر را یکی از موارد مربوط به پسماندهای کلانشهر تهران عنوان کرد و گفت: به غیراز پسماند‌هایی که به آرادکوه فرستاده می‌شود، 43هزار تن زباله هم به جاده آبعلی منتقل می‌شود اما در کشور ما فناوری در رابطه با پسماندهای ساختمانی هم قوی نیست و تمام این موارد به طبیعت ضرر می‌زند.

امکان اخذ عوارض از معبر و خودرو

همزمان با سخنان شهردار درباره لزوم حمایت مالی از پروژه‌های شهری، رئیس کمیسیون مشترک درآمد پایدار شهری اظهار کرد: در این نشست تشکیل کمیته‌ای برای باز زنده‌سازی قانون نوسازی و عمران شهری و اختصاص سهم ۵۰ درصدی به شهرداری‌‎ها از محل مالیات بر ارزش افزوده مصوب شد. «پروانه مافی» با اشاره به نشست کمیسیون مشترک درآمد پایدار شهری با حضور پیروز حناچی، شهردار و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، گفت: این ششمین جلسه کمیسیون با همین دستور کار بود و در این نشست مواد 5، 9و 11لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌‎ها مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا مقرر شد کارگروهی تخصصی ذیل کمیسیون درآمد پایدار شهری به‌منظور تدوین قانون نوسازی و عمران شهری باز زنده‌سازی کند چرا که اگر نتایج لازم در این حوزه اخذ شود، منابع حاصل از مستقلات و املاک سهمی بیش از 30درصد از درآمد‌ها در این حوزه را به سبد شهرداری‌ها خواهد آورد. همچنین موضوع مالیات بر ارزش افزوده با حضور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و سهم 50درصدی شهرداری‌ها مورد نظر اعضا بود.

مطلب دیگری که شب گذشته در جلسه مطرح شد امکان اخذ عوارض از معابر و توقف‌های حاشیه خیابان‌ها بود که براین اساس اختیار میزان و نحوه اعمال این عوارض به مدیریت‌‎های محلی یعنی شوراها و شهرداری‌‎ها واگذار شد. برای تمامی این موارد در قانون بودجه پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است تا ردیف‌‍‎های لازم آن در لایحه بودجه سال 98گنجانده شود.

وابستگی 10کلانشهر ایران به ساخت‌وساز

شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و اعضای هیأت علمی کنفرانس بین‌المللی ترافیک، مشکلات پهنه تهران را ناشی از تمرکز و تمرکزگرایی دانست. پیروز حناچی افزود: وقتی به شهرداری‌ها کمک نمی‌کنیم و می‌گوییم خودتان درآمد کسب کنید، کار به جایی می‌رسد که الان در ۱۰کلانشهر اصلی میزان وابستگی مدیریت شهری به ساخت‌وساز بین ۸۰ تا ۸۵درصد است. روزی هزار خودرو در تهران پلاک می‌کنیم، اما آیا هزار خودروی فرسوده را نیز از دور‌ خارج می‌کنیم؟ او افزود: ۲۵درصد تولید ناخالص ملی کشور تنها در ۲درصد مساحت کشور که تهران است قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید