• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 18 دی 1397
کد مطلب : 43865
+
-

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته است در جریان سفرش به افغانستان 2 نفر از طرف آمریکا پیام مذاکره آوردند

پیغام مذاکره

دیپلماسی
پیغام مذاکره

 یک روز پس از ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر درخواست ایران برای مذاکره با این کشور، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی فاش کرد که عوامل ترامپ برای مذاکره به او مراجعه کرده‌اند. این دومین بار در 6ماه اخیر است که مقامات ایرانی رسما درخواست‌های آمریکا برای مذاکره را علنی می‌کنند.

دونالد ترامپ که این روزها دولتش به‌دلیل مناقشه داخلی با حزب دمکرات در تعطیلی به سر می‌برد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران ادعا کرد: «اوضاع ایران اصلا خوب نیست. کنار گذاشتن توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران، اثر عظیمی روی آنها داشته و دارند نیروهایشان را از همه‌جا عقب می‌کشند. اوضاعشان خوب نیست. می‌خواهند مذاکره کنند.» علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که دیروز به همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا رفته بود، گفت: ما اهل مذاکره با افراد بی‌منطق نیستیم، خروج آمریکا از برجام بر قطر بی‌عهدی آنها افزود.

به گزارش ایسنا، شمخانی که 2 هفته قبل برای دیدار با مقامات افغانستانی به کابل رفته بود خاطرنشان کرد: ترامپ به دروغ می‌گوید که ایران پیام می‌دهد. در افغانستان که بودم 2 نفر نماینده به من مراجعه کردند و گفتند آمریکا آماده مذاکره است، ولی این سؤال مطرح است که چه‌کسی در آمریکا به آن چیزی که شما امضا می‌کنید، متعهد است؟ ادعای جدید ترامپ درباره اینکه مقامات ایران می‌خواهند مذاکره کنند در حالی است که او 12دی در نخستین جلسه کابینه‌اش در سال جدید میلادی با ذکر اینکه علاقه دارد با مقام‌های ایرانی مذاکره کند، گفته بود که مقامات ایران هنوز آماده نیستند، اما آماده خواهند بود.

 محمدجواد ظریف 2 هفته قبل درباره موضوع مذاکره با آمریکا به همشهری گفته بود: اگر قصد بر مذاکره باشد راهش این است آمریکایی‌ها به تعهدات بین‌المللی‌شان برگردند. آنها هستند که تعهدات خود را شکسته‌اند؛ فعلا چنین قصدی برای مذاکره وجود ندارد؛ فعلا در آمریکایی‌ها چنین آمادگی‌ای برای شناسایی واقعیات ندیده‌ایم، اما اگر آمریکایی‌ها همانطور که ادعا می‌کنند علاقه‌مند به مذاکره هستند باید رفتار خود را تغییر دهند تا ما در داخل بررسی کنیم و ببینیم این تغییر رفتار جدی است یا نه.

ماجرای پیغام و پسغام‌های مذاکره بین ایران و آمریکا البته به همان زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا در سال 95بر می‌گردد، محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی تیر‌ماه امسال فاش کرده بود که در زمان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال 96دونالد ترامپ 8بار برای روحانی پیغام فرستاده که می‌خواهد با او مذاکره کند.

دونالد ترامپ 12اردیبهشت امسال در مقابل رسانه‌ها خروج کشورش از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام و در2 نوبت _مرداد و آبان _ همه تحریم‌هایی را که بر اثر برجام از بین رفته بودند، برگرداند.

   ترامپ رویاهایش را می‌گوید

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اظهار داشت: ایشان همچون همیشه، بی‌آموختن درسی از تاریخ تحولات دهه‌های اخیر و بازبینی سیاست‌های سرا پا غلط اسلاف خود در قبال این منطقه و ایران بار دیگر سخنانی بی‌منطق و از سر نفرت را نسبت به مردم این سرزمین باستانی مطرح کرده است که باز تکرار همان زیاده‌خواهی و جاه‌طلبی‌های قدرت‌های قرون وسطایی و تاریخ مصرف گذشته است. وی افزود: خیال‌پردازی و اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا تاکنون با وجود همه تلاش‌های کینه‌توزانه آنها نسبت به مردم ایران راه به جایی نبرده و بی‌شک در آینده نیز نخواهد برد. سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ترامپ صرفا آرزوهای باطل و محال خود را بیان می‌کند که با واقعیت‌های موجود هیچ تطابقی ندارد. او می‌داند جمهوری اسلامی ایران دهه‌هاست با فشارها و سیاست‌های تحریمی آمریکا آشنا و رودررو است. قاسمی تأکید کرد: ایشان بداند ملت ایران هیچ‌گاه در برابر فشارهای ظالمانه آمریکا سر فرود نخواهد آورد؛ آن هم در برابر حاکمانی که تحریم را به جای تکریم و دیوار را به جای پل برمی‌گزینند.

این خبر را به اشتراک بگذارید