• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43841
+
-

120 هزار گلستانی مبتلا به دیابت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان: گلستان در 10 سال آینده مستعد بروز گسترده بیماری دیابت و فشارخون است

سلامت
120 هزار گلستانی مبتلا به دیابت

ستاره حجتی|  گرگان - خبرنگار:


 طبق آخرین اعلام رسمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، این استان بیش از 120 هزار مبتلا به دیابت را در خود جای داده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان هم نسبت به رشد سریع مبتلایان به این بیماری در استان هشدار داده است. بر اساس آمار منتشر شده توسط این دانشگاه، از مجموع حدود 8هزار مرگ سالانه ثبت شده در گلستان، بیش از 30 هزار نفر از ابتلا به دیابت یا بیماری‌های ناشی از آن، به‌ویژه بیماری‌های قلبی، عروقی و کلیوی جان خود را از دست داده‌اند. 


آمار بالای مرگ و میر ناشی از ابتلا به دیابت و فشارخون

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان می‌گوید: گلستان در 10 سال آینده مستعد بروز گسترده بیماری دیابت و فشارخون است. اگر برای پیشگیری از شیوع آنها چاره‌اندیشی نشود، آمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری‌ها بالا خواهد رفت.
«عبدالرضا فاضل» ادامه می‌دهد: یکی از نشانه‌های شیوع گسترده دیابت در گلستان، درصد بالای مبتلایان به آن در مقایسه با میانگین کشوری است. میانگین ابتلای مردم ایران به پیش‌دیابت 12 درصد، اما این آمار در گلستان افزون بر 20 درصد است.

وی اضافه می‌کند: ابتلا به چاقی، اضافه‌وزن و فشارخون بالا از مشکلات مرتبط با سلامت گلستانی‌ها است که بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به آنها، توسعه و ترویج ورزش و فعالیت‌های بدنی است. در این میان چاقی، افراد را مستعد ابتلا به فشارخون و دیابت می‌کند که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های دیگر هستند. 


تغذیه ناسالم؛ مهم‌ترین عامل ابتلا

یک متخصص داخلی در مورد دلایل بالابودن نرخ ابتلای گلستان به اضافه‌وزن، دیابت و فشارخون می‌گوید: سبک زندگی، کم‌تحرکی و شیوه نادرست در تغذیه از مهم‌ترین عوامل ابتلا و با تاثیرگذاری بیشتر نسبت به عنصر وراثت هستند. 
دکتر «محمد جان‌پناه» توضیح می‌دهد: تعداد بالای کافه‌رستوران‌ها، فست‌فودها و رستوران‌ها، موید این است که گلستانی‌ها نه فقط در گرگان بلکه در دیگر شهرهای استان تمایل بسیار زیادی به مصرف غذای ناسالم دارند. منظور از غذای ناسالم این نیست که این مراکز غذاهای غیر بهداشتی عرضه و طبخ می‌کنند بلکه منظور این است که چنین غذاهایی نمی‌توانند سلامت بدن را تضمین کنند و اتفاقا با تزریق میزان بالای کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و قندهای فراوان سلامت فرد را به مخاطره می‌اندازند. 


بی‌توجهی به ورزش همگانی 

این متخصص داخلی می‌گوید: ورزش همگانی در گلستان بسیار کم انجام می‌شود و با وجود استقرار وسایل ورزشی در پارک‌ها، حداقل در مرکز استان به نظر می‌رسد که شهروندان چندان توجهی به ورزش همگانی و پیاده‌روی‌های مستمر ندارند. جان‌پناه اضافه می‌کند: متاسفانه شیوه تغذیه سالم موضوعی است که کمتر در رسانه‌ها به شهروندان آموزش داده می‌شود و حتی کتاب‌های تخصصی و برنامه‌های آشپزی بیشتر بر تزیین و رنگ و لعاب غذا تمرکز دارند تا به آموزش شیوه تغذیه سالم.  


وی ادامه می‌دهد: یکی از اقداماتی که فکر می‌کنم مراکز سلامت استان یا دانشگاه علوم پزشکی می‌توانند در دستور کار قرار دهند این است که برای بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، چاقی و مانند آن هرم سنی تعریف کنند و بعد آنها را بسنجند. همان‌طور که شاهد پایین آمدن سن در سکته‌های قلبی و مغزی هستیم، فکر می‌کنم سن بیماری به‌ویژه در مورد اضافه‌وزن هم پایین آمده است. جان‌پناه با بیان این‌که خانواده‌ها در دوران کودکی و حتی سن بلوغ به اضافه‌وزن فرزندان خود توجهی نمی‌کنند، می‌افزاید: متاسفانه برخی از خانواده‌ها که تعداد آنها هم کم نیست، فکر می‌کنند داشتن فرزند چاق به معنای داشتن فرزند سالم است؛ در حالی که اینطور نیست. اگر این چاقی افزایش یابد و تا سن بلوغ هم کنترل نشود، می‌تواند در آینده ابتلای آنها به بیماری‌ را در پی داشته باشد. 

وی بیان می‌کند: دیابت و چاقی، بیماری‌های پایداری محسوب می‌شوند که تعداد زیادی از بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های قلبی، عروقی و کلیوی از آنها نشات می‌گیرند. هشدار دانشگاه علوم پزشکی درباره این بیماری‌ها یک هشدار جدی است که باید به گوش همه شهروندان برسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید