• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 دی 1397
کد مطلب : 43747
+
-

تولد 150سالگی جدول تناوبی

قرار است جشن سالگرد معرفی جدول مندلیف، روز 28ژانویه در پاریس برگزار شود

تولد 150سالگی جدول تناوبی

جدول تناوبی، ‌یکی از مهم‌ترین یافته‌های علمی بشر تا چند روز دیگر 150ساله می‌شود. به‌گزارش سی‌جی‌تی‌ان، جدول عناصر تناوبی را که دیمیتری مندلیف در سال1869 معرفی ‌کرد، فقط حاوی 63عنصر بود با این همه، او با چنان دقتی جدول را طراحی کرده که جاهای خالی آن از قبل مشخص بود. سال‌ها بعد، دانشمندان این جاهای خالی را با یافته‌های جدیدشان پر کردند.

این جدول به‌گونه‌ای طراحی شده بود که نه‌تنها به معرفی هر عنصر شیمیایی می‌پرداخت، بلکه شناسایی و وجود عناصر دیگری که امید می‌رفت در سال‌های دیگر کشف شوند را پیش‌بینی کرده و جای آنها را خالی نگه می‌داشت.

عناصر شماره‌گذاری شده

امروز تعداد عناصر موجود در جدول تناوبی عناصر یا مندلیف 118تاست. هرکدام از عناصر این جدول بنا به عدد اتمی‌شان در آن مرتب شده‌ و نام‌های اختصاصی خودشان را دارند. از آن میان اما نام چهار عنصر که در واکنش‌های هسته‌ای به‌دست می‌آیند، با عدد مشخص شده‌اند.
 این عناصر «نیهونیوم» با شماره113، «مسکووی» با شماره115، «تنسین» با شماره117 و اوگانسون با شماره118 هستند که در سال2016 به جدول افزوده شدند.

عناصر جدید در راه

با وجود دقت بالای جدول تناوبی به‌نظر می‌رسد درباره اینکه در آینده تعداد عناصر این جدول افزایش پیدا خواهند کرد یا نه، اختلاف نظر چندانی بین دانشمندان وجود نداشته باشد. بسیاری از آنها می‌گویند احتمال وجود عناصر دیگر در دنیا بسیار بالاست، هرچند بسیاری از آنها در زمین به مقدار بسیار کمی موجود هستند. یکی از همین عناصر نادر که اخیرا به جدول مندلیف افزوده شده، نیهونیوم است که فقط 8اتم از آن در کل کره زمین وجود دارد. یکی از دلایل مهم دانشمندان درباره این فرضیه، بررسی دقیق جدول تناوبی عناصر است. براین‌اساس، 90عنصر جدول در طبیعت یافت می‌شوند و بقیه حاصل واکنش‌های مختلف و فعالیت‌های بشر به‌وجود آمده‌اند. «تکنتیوم» نخستین عنصری بود که به‌طور مصنوعی تولید و به این جدول افزوده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :