• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4373
+
-

پتروشیمی اردبیل؛ از آرزو تا عمل

یاشار پورمجید/ اردبیل - خبرنگار:

در تازه‌ترین وعده درباره پروژه پتروشیمی اردبیل، یکی از نمایندگان استان از مشارکت یک شرکت ایتالیایی برای مطالعه و احیای این واحد خبر داده است. این نماینده گفته است قرارداد اولیه همکاری شرکت ایتالیایی بعد از ملاقات نمایندگان شرکت و استاندار اردبیل امضا شده است. وعده جدید در حالی مطرح می‌شود که پروژه پتروشیمی اردبیل 29 شهریور سال 85 و در جریان سفر استانی دولت وقت به اردبیل کلنگ زنی شد و حالا اردبیلی‌ها 11 سال است، منتظر افتتاح آن هستند.

در 11 سال گذشته قول‌ها و راهکارهای متعددی از سوی استانداران و نمایندگان وقت برای به نتیجه رسیدن پتروشیمی اردبیل مطرح شد که تاکنون هیچ کدام به نتیجه نرسیده است.

ابتدا اعلام شد این طرح از سوی پتروشیمی اراک ساخته خواهد شد، اما چندی بعد گفتندکه قیمت گاز بالا رفته است و شرکت مذکور برای ادامه کار تعلل می‌کند. بعدها که قیمت گاز تعدیل شد، باز هم خبری از سرمایه‌گذاری نبود و مشخص شد پتروشیمی اراک علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در اردبیل ندارد. 

سپس مسئولان وقت اعلام کردند کنسرسیومی از بانک‌های عامل به ویژه بانک ملی مسئولیت تامین سرمایه پروژه پتروشیمی اردبیل را بر عهده گرفته است که آن هم پس از چند سال معطلی محقق نشد. سپس مجوز فروش سوله‌های ساخته شده این پروژه که به انبار سیب زمینی تبدیل شده بود، صادر شد و بعد هم گفتند پتروشیمی به شرکت دیگری واگذار شده، اما به دلیل اختلاف بین سهامداران شرکت، این واگذاری هم موفقیت آمیز نبوده است.

حال سوال این است که در شرایط کنونی مردم اردبیل تا چه اندازه می‌توانند به وعده جدید درباره آینده پتروشیمی یا واگذاری آن به یک شرکت ایتالیایی مطمئن باشند؟ سوال دیگراین که آیا مشکل تامین آب پتروشیمی اردبیل حل شده است ؟ 

سال گذشته مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای اردبیل پس از گذشت یک دهه از کلنگ زنی این پروژه گفت که تامین آب پتروشیمی از سد یامچی امکان‌پذیر نیست.

با این حال استاندار اردبیل هفته گذشته اعلام کرد که قرار است آب مورد نیاز پتروشیمی از محل تصفیه پساب فاضلاب تامین شود که گویا این موضوع هم با اما و اگرهایی همراه است؛ فاز اول تصفیه خانه اردبیل فقط برای شهر 125 هزار نفری طراحی شده است حال آن که اردبیل حداقل 500 هزار نفر جمعیت دارد. استاندار اردبیل می‌گوید که تکمیل فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب اردبیل با قیمت امروز حداقل به 170 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین آن در این شرایط مشکل است. 

دوم آنکه حتی در صورت ساخت فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب اردبیل، پساب خروجی برای تامین آب مورد نیاز طرح توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی وعده داده شده است و هنوز معلوم نیست آیا خروجی آب تصفیه شده کفاف هر 2 پروژه را خواهد داد؟

اگرچه پتروشیمی استان‌هایی مثل زنجان، کرمانشاه و ایلام که همزمان با پتروشیمی اردبیل کلنگ زنی شده بودند به بهره برداری رسیده یا در حال تکمیل هستند، اما پتروشیمی اردبیل حداکثر یک تا 5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که آن هم مربوط به انبارهای معروف سیب زمینی است. با این اوصاف آیا بهتر نیست مسئولان به صورت شفاف درباره سرنوشت این پروژه توضیح دهند و افکار عمومی قبل از موضوع پتروشیمی، درگیر تامین آب مورد نیاز آن باشد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید