• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 16 دی 1397
کد مطلب : 43580
+
-

تردید دولت در اعلام قیمت جدید خودرو

خودرو
تردید دولت در اعلام قیمت جدید خودرو

تردید دولت در اعلام قیمت جدید خودرو ادامه دارد. دیروز وزیر اقتصاد با اشاره به مذاکراتش با وزیر صنعت، از اعلام قیمت نهایی خودرو در اوایل هفته جاری خبر داد. پیش‌تر وزیر صنعت و رئیس سازمان حمایت وعده داده بودند قیمت‌های جدید تا پنجشنبه 13دی اعلام می‌شود اما این وعده محقق نشد.
به گزارش همشهری،  هرچند به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر نظر مجموعه دولت به استدلال‌های مدیران صنعت خودرو برای افزایش قیمت نزدیک شده اما تردید موجود در اعلام نرخ‌های جدید کمی شائبه‌برانگیز است. در تازه‌ترین وعده مقامات دولتی برای حل بحران قیمت‌ها در بازار خودرو،  فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اعلام کرد: پنجشنبه مذاکره کوتاهی با رضا رحمانی وزیر صنعت داشتیم. پیشنهادهایی داشتند که مقرر شد اوایل همین هفته قیمت نهایی خودرو مشخص و اعلام شود. پیش‌تر رضا رحمانی وزیر صنعت، دوم دی‌ماه گفته بود: با قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار،  قیمت جدید خودروهای پرفروش تا هفته آینده (تا 10دی) اعلام خواهد شد. چند روز بعد عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هم از اعلام سیاست‌های وزارت صنعت در مورد قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری و سایر خودروها در هفته قبل خبر داد.
با این حال و با وجود صحبت‌های مختلف در مورد افزایش قیمت خودرو، گویا هنوز در میان مقام‌های اصلی دولت ازجمله رئیس‌جمهوری بر سر زمان و چگونگی افزایش قیمت خودرو اتفاق نظر وجود ندارد اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد افزایش دوباره قیمت است. گفته می‌شود وزارت صنعت 10سناریو برای تعیین قیمت‌های جدید خودرو تعریف کرده و درصد افزایش قیمت‌ها براساس شرایط مختلف همچون خرید، پیش‌فروش و... متفاوت خواهد بود. به نظر می‌رسد بیم ناشی از واکنش‌های اجتماعی به افزایش نرخ، موجب شده مسئولان تنظیم بازار تلاش کنند با پیچیده کردن فرمول نرخ‌گذاری جدید کمی از تب و تاب اعتراض‌ها بکاهند.
 تولید خودروساز بنا به دلایل نامعلومی در 9‌ ماه امسال 35درصد کاهش یافته،  به‌دنبال آن درآمد شرکت‌های خودروساز به‌دلیل کاهش مقدار تولیداتشان به‌شدت کاهش یافته و موجب شده روزبه‌روز بر زیان‌های انباشته این شرکت‌ها اضافه شود؛ با این حال هنوز کسی به‌طور دقیق نمی‌داند که چرا مقدار تولید شرکت‌های خودروساز کاهش یافته است. برخی علت آن را محدودیت در واردات قطعه ناشی از تحریم‌ها دانسته و برخی، ناشی از محدودیت در نقل و انتقال پول برای واردات قطعه می‌دانند اما برآورد‌ها نشان می‌دهد تغییر خاصی در روند واردات قطعات خودرو از ابتدای امسال تاکنون رخ نداده اما مقدار تولید کاهش یافته و تحت‌تأثیر این رویداد درآمد ایران‌خودرو فقط در 9‌‌ماه امسال 5500 میلیارد تومان کاهش یافته؛ یعنی کاهش تولید شرکت‌های خودروساز به واردات قطعه ربطی ندارد و احتمالا مشکل از جای دیگری است. این آمارها باعث شده برخی بگویند شرکت‌های خودروساز خودشان تیراژ تولیدشان را کاهش داده‌اند تا از طریق کاهش عرضه در بازار، زمینه رشد قیمت خودرو را فراهم کنند. در درست بودن این ادعا تردید وجود دارد با این حال کاهش مقدار تولید اصلی‌ترین اهرم برای دریافت مجوز افزایش قیمت است، زیرا تحت‌تأثیر کاهش عرضه، قیمت‌ها در حاشیه بازار به‌شدت افزایش یافته و این خود اهرم فشار برای دریافت مجوز افزایش قیمت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید