• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43543
+
-

اشتغال زودبازده؛ اولویت استاندار جدید

استاندار آذربایجان شرقی: پروژه‌های کارآفرینی از جمله آی‌تی‌ و گردشگری مورد توجه قرار دارد

گفت‌وگو
اشتغال زودبازده؛ اولویت استاندار جدید

سیدمرتضی احمدپور|  تبریز – خبرنگار:


با وجود فراز و نشیب‌های اقتصادی در ماه‌های اخیر، برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی همچنان در اولویت قرار دارد. آذربایجان شرقی یکی از تاثیر‌پذیرترین استان‌های کشور در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی بوده و با توجه به ماهیت صنعتی این منطقه و وجود نزدیک به 10 هزار واحد اقتصادی و صنعتی کوچک و متوسط در استان این تاثیر در زندگی شهروندان بیشتر خود را نشان داده است. از این رو یکی از رویکردهای استاندار جدید آذربایجان شرقی توجه به تحرک‌بخشی اقتصادی و صنعتی، همچنین توجه به کارآفرینی بوده است. تقویت ارتباط سازنده با مجموعه مدیریت شهری و شورای شهر هم با توجه به موقعیت خاص تبریز در استان و شمال غرب کشور از دیگر اولویت‌های استانداری در دوران مدیریت «محمدرضا پورمحمدی» استاندار جدید آذربایجان شرقی است. وی در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری به بیان برنامه‌های پیش رو برای توسعه استان پرداخت. صحبت‌هایش را در ادامه بخوانید. 


نگاه کلان شما برای توسعه استان چیست؟

توسعه در محور‌های مختلف باید صورت بگیرد و مهم‌تر از توسعه اقتصادی توسعه اجتماعی و توجه به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی است که بدون مشارکت آحاد مختلف مردم توسعه موفق نخواهد بود. بر همین اساس است که در بحث توسعه اقتصادی هم مشارکت مردم و حضور بخش خصوصی جدی است. باید توجه داشت که اگر سرمایه‌های آذربایجانی‌های خارج از کشور و همچنین پول‌های سرگردان در جامعه به صورت هماهنگ در بخش تولید به کار گرفته شود، توسعه اقتصادی و صنعتی بیشتر صورت می‌گیرد. از این رو باید به دنبال استفاده از این سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و جلب همراهی و مشارکت شهروندان در توسعه استان بود.

برنامه‌های توسعه‌ای استان با وجود کاهش منابع بودجه‌ای که به‌ویژه در سال 98 خود را نشان می‌دهد، چگونه خواهد بود؟

کاهش منابع مالی با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور اعمال می‌شود، محتمل بوده و با توجه به کاهش صادرات نفت باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود. یکی از مهم‌ترین رویکردهای اقتصادی دولت توجه به ظرفیت بخش خصوصی است که به مراتب غنی‌تر است. با توجه به وجود نقدینگی سرگردان در جامعه که موجب تورم می‌شود باید این نقدینگی در اختیار کارآفرینی و تولید قرار بگیرد. بر همین اساس پروژه‌های بزرگ در استان مانند آزاد‌راه تبریز – مرند – بازرگان با مشارکت سرمایه‌گذار اجرا می‌شود و در پروژه راه‌آهن تبریز به بستان‌آباد و میانه هم به دنبال سرمایه‌گذار هستیم. سهم دولت در پروژه‌های بزرگ باید به عنوان آغازکننده باشد و در ادامه شرایط واگذرای به بخش خصوصی را تسهیل کند. آذربایجان شرقی ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد که یکی از آنها منطقه آزاد ارس است. به‌راحتی می‌توان مشکل تحریم‌ها را از این منطقه حل کرد و ظرفیت خوبی برای توسعه و حل مشکلات اقتصادی به شمار می‌رود.

در زمینه برنامه‌های اقتصادی و صنعتی به صورت مشخص چه برنامه‌هایی دارید؟

3 پروژه مهم راه‌اندازی شهرک مس، شهرک آلومینیوم و قطب سوم خودرو (بعداز 2 شرکت خودروسازی کشور) 3 گام مهم برای توسعه پایدار استان است که به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است. در این زمینه تا حدود زیادی تفویض اختیار به استان داده شده و کارهای زیادی هم در این زمینه انجام شده است. با توجه به این‌که استخراج و عرضه مس در این استان صرفا به صورت خام‌فروشی است، ضرورت راه‌اندازی شهرک مس برای فراوری این محصول به‌شدت احساس می‌شود. از سوی دیگر با توجه به بسترهای فراهم‌شده در زمینه تولید نفلن‌سینیت و آلومینیوم در استان برای راه‌اندازی شهرک هم مصمم هستیم. البته در چند دهه گذشته کارهای زیادی برای راه‌اندازی آن انجام شده که باید بتوانیم آنها را به سرانجام مطلوب برسانیم. همچنین وجود بیش از 500 واحد قطعه‌سازی در استان ظرفیت مناسبی برای راه‌اندازی قطب سوم خودرو در استان ایجاد کرده است که در این زمینه هم برنامه‌ریزی انجام شده و منتظر فراهم شدن زمینه برای امضای قراردادهای راه‌اندازی این 3 پروژه هستیم.

با توجه به این‌که این پروژه‌ها زمانبر هستند، برای اشتغال و کارآفرینی میان‌مدت و کوتاه‌مدت چه برنامه‌ای دارید؟

توجه به پروژه‌های کارآفرینی در میان‌مدت از سوی بخش خدماتی مانند‌ آی‌تی و گردشگری مورد توجه جدی قرار دارد. بسترهای زیادی در استان داریم که می‌تواند کارآفرینی در این حوزه‌ها را به صورت گسترده فراهم کند و ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم. در زمینه گردشگری در آینده نزدیک با تمام فعالان گردشگری و آژانس‌های مرتبط در این مورد دیدار خواهیم کرد و حتی می‌توان از گردشگری زمستانی در استان هم استفاده کرد. به نظر می‌رسد در توسعه گردشگری بیش از هر چیز به تغییرات فرهنگی نیاز داریم. اشتغال‌های زودبازده به صورت کلی مورد توجه مدیریت استان قرار دارد.

در موضوع توسعه شهری و همکاری با مدیریت شهری چه دیدگاهی دارید؟

تبریز پذیرای نزدیک به نیمی از جمعیت استان بوده و به نوعی ویترین استان به شمار می‌رود. این شهر همچنین در شمال غرب کشور دارای جایگاه خاصی است. بر همین اساس توجه به توسعه شهری تبریز بسیار مهم بوده و در این زمینه با شهرداری و شورای شهر مصمم به توسعه همکاری‌ها هستیم. دیدارهایی انجام شده و جلسات دیگری هم به صورت منظم خواهیم داشت. در حال حاضر وضعیت ترافیک و آلودگی تبریز مناسب نیست و در کنار سابقه درخشان شهر تبریز در دهه‌ها و سده‌های اخیر عارضه‌هایی در شهر موجب مشکلات متعدد شده است. در کنار آلودگی و ترافیک‌، حاشیه‌نشینی صدها هزار شهروند در تبریز مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی به وجود آورده است. البته رسیدگی به این مسائل در حیطه شورای شهر است، اما مدیریت ارشد استان هم در این زمینه همراهی خواهد داشت. در زمینه بازآفرینی شهری‌، ساماندهی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای شهر با هزینه‌های کم، راه‌‌حل‌های موثری وجود دارد که باید آنها را به کار بست. از جمله این راهکارها حوزه‌بندی زمین در مناطق حاشیه‌ای و توافق با مالکان خانه‌های مناطق حاشیه‌ای و فرسوده برای احیای مشترک این بافت است. البته تبریز در مجموع از نظر منظر شهری و نظافت شهر و سیمای شهری در سال‌های اخیر وضعیت خوبی در کشور داشته و وجود خانه‌های تاریخی متعدد دراین شهر بر زیبایی‌های آن افزوده است.

در زمینه مترو تبریز و وضعیت آن، چه اقداماتی خواهید داشت؟

قرار است در آینده نزدیک بازدیدی از مترو تبریز داشته باشم که پس از این بازدید می‌توانم در زمینه وضعیت آن و اقدامات لازم توضیح دهم.

در مورد وضعیت برخی صنایع از جمله ماشین‌سازی و بلبرینگ‌سازی چه دیدگاهی دارید؟

برای هر واحد صنعتی مشکل‌دار روش‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود که در مورد ماشین‌سازی و بلبرینگ‌سازی هم این چنین است. در حال حاضر ماشین‌سازی به تولید خود ادامه می‌دهد و از این نظر مشکلی ندارد. با استقرار هیات مدیره جدید این کارخانه بهتر می‌تواند به کار خود ادامه داده و در پرداخت حقوق کارگران و مدیریت حساب‌های بانکی موفق‌تر عمل کند، ولی در بلبرینگ‌سازی این کارخانه واگذار شده و مالک مشخصی دارد و مشکلات با هماهنگی‌های لازم می‌تواند حل و فصل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید