• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43546
+
-

«اشتغال و آب»2 محور بودجه سمنان

نماینده سمنان در مجلس: با مساعدت دولت، اعتبار طرح انتقال آب دریای خزر در بودجه سال 98 گنجانده شده است و امیدواریم به زودی اجرایی شود

بودجه
«اشتغال و آب»2 محور بودجه سمنان

رها معیری|  سمنان- خبرنگار: 

لایحه بودجه سال ۹۸ با سقف ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شد. در این لایحه ۴۷۸ هزار میلیارد تومان از محل مالیات، واگذاری‌ها، نفت و ... برای دولت پیش‌بینی شده است.  در این میان سمنان یکی از استان‌هایی است که با مشکلاتی همچون کمبود آب، پروژه‌های  عمرانی نیمه‌تمام، حاشیه‌نشینی و خالی شدن روستاها، بیکاری، ایمنی راه‌ها و ... دست و پنجه نرم می‌کند.

 بودجه در نظر گرفته شده دولت برای این استان پهناور 3 هزار میلیارد و 890 میلیون ریال است که در مقایسه با بودجه سال گذشته به میزان 7 هزار میلیارد و 887 میلیون ریال، با کاهش 50 درصدی روبه‌روست؛ این در حالی است که مسئولان در استان بر این باورند که با مساعدت‌های دولت و کمک بخش خصوصی، می‌توان مشکلات عمرانی و اجتماعی استان را با توجه به کاهش بودجه برطرف کرد.


ارتقای مدیریت آبی استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان سمنان گفت: اولویت اصلی در حوزه‌های ‌آبی و مناطق محروم است که باید این عوامل در بودجه سال ۹۸ استان سمنان لحاظ 
شود. «نادر مالکی» در این باره گفت: بودجه سال ۹۸ استان سمنان در زمینه اعتبارات مناطق محروم افزایش قابل توجهی دارد. در بودجه 98 سمنان که یک استان کویری است، اولویت هزینه با‌ پروژه‌های آبی است. 

مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعتبار لازم برای پروژه حوزه آب را تأمین می‌کند و به همین دلیل از فرمانداران و مسئولان شهرستانی درخواست کرده‌‌ایم پروژه‌های مرتبط با آب را در اولویت قرار دهند. اعتبار لازم به همه پروژه‌های مرتبط با کم‌آبی اختصاص یافته و در صورت وجود مشکل کم‌آبی در سال پیش‌رو، فرمانداران باید پاسخگو باشند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ خوشبختانه، سمنان سال آینده در اعتبار هزینه‌ای و عمرانی رشد داشته است. برنامه ما برای رفع مشکلات استان استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در تکمیل پروژه‌هاست و نگاه ما رفع مشکلات در بخش هزینه‌ای و عمرانی به‌ویژه در مناطق محروم است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان سمنان در ادامه با اشاره به این‌که اعتبارات استان سمنان از 5 کانال دریافت می‌شود، افزود: دریافت اعتبارات در وهله نخست به شکل استانی و سپس متوازن است. همچنین 3 درصد نفت و گاز (شامل 2 درصد مناطق نفت‌خیز و یک درصد برای مناطق محروم) در کنار اعتبارات ملی، به استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

 مالکی در خصوص رتبه سی‌ام استان سمنان از اعتبارات ملی گفت: اعتبارات ملی در دستگاه‌های استانی مانند علوم پزشکی موضوعی است که خیلی از‌ رسانه‌ها از آن خبر ندارند، مثلا امروز در آموزش ‌و پرورش با ۱۰ هزار کارمند در سراسر استان اعتبارات صرف پرداخت حقوق معلم‌ها می‌شود. استان سمنان در آموزش‌ و پرورش 10 هزار پرسنل دارد که حقوق‌شان را ماهانه از اعتبارات ملی دریافت می‌کنند. این امر در مقایسه با استانی دیگر که بیش از ۱۱ هزار معلم دارد، قطعاً متفاوت است؛ لذا این‌که بگوییم اعتبارات ملی آموزش‌وپرورش سمنان رتبه آخر کشوری را دارد، درست نیست و نیازمند بررسی است.

برخی رسانه‌ها اعلام می‌کنند استان سمنان از نظر اعتبارات در رتبه آخر کشور قرار دارد، اما پس از بررسی مشخص می‌شود‌ فاکتورهای بسیاری در این زمینه وجود دارد.وی همچنین درباره طرح‌های سفر اخیر رئیس جمهوری به استان سمنان گفت: همه ۷۸ طرح مصوب در سفر اخیر آقای روحانی بر اساس برآورد‌ها حداکثر در مدت 3 سال تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.


نگاه ویژه دولت به طرح‌های آبی 

نماینده سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز موضوع آب را در اولویت بودجه سال 98 دانست و گفت: طرح انتقال آب دریای خزر به استان‌های مرکزی از جمله سمنان نیاز اساسی کشور است و دولت باید به این موضوع ورود کند.

«احمد همتی» ادامه داد: با مساعدت دولت اعتبار این طرح در بودجه سال 98 گنجانده شده است و امیدواریم به زودی اجرایی شود؛ البته با توجه به کاهش بودجه سمنان در سال 98 و قول رئیس جمهوری در سفر استانی به این استان باید دولت نگاه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد و با مساعدات دولت می‌توانیم به مشکل کم‌آبی در استان غلبه کنیم؛ این در حالی است که با توجه به کاهش بودجه، نمی‌توانیم مشکلات کم‌آبی را رفع کنیم و آب‌رسانی به روستاهای استان را انجام دهیم.


اولویت بودجه در استان سمنان 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان با بیان این‌که اولویت بودجه در استان سمنان متناسب با بودجه کشوری است، می‌گوید: اشتغال و مشکلات کمبود آب و مبارزه با خشکسالی مهم‌ترین اولویت استان در سال ۹۸ است. همچنین ثبات اقتصادی، معیشت مردم، تأمین کالاهای اساسی، مبارزه با تورم و مهار آن در استان با برنامه‌های جدی و تولید و صیانت از اشتغال مهم‌ترین اولویت‌ ما در بودجه سال ۹۸ است. 

«حشمت‌الله عسگری» اضافه می‌کند: بودجه استان شامل 2 بخش هزینه‌ای و عمرانی است. برای سال آینده بودجه‌های هزینه‌ای و جاری و حقوق کارمندان نیز در اولویت قرار گرفته است. در حوزه عمرانی نیز اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت بودجه استان است.


کمبود بودجه ایمنی راه‌ها را تهدید می‌کند

کمبود اعتبارات و بودجه سال 98 باعث شده که پروژه‌ها در استان سمنان به تعویق بیفتد؛ درحالی‌که در سال ‌جاری به دلیل افت بودجه سازمان راهداری بسیاری از پروژه‌های این سازمان در استان‌های مختلف متوقف ‌شده است یا به‌کندی پیش می‌روند. رئیس اداره ایمنی و حریم راه‌های استان سمنان درباره وضعیت پروژه‌های ایمنی در استان گفت: کمبود اعتبارات سبب شده که پروژه‌ها در استان به تعویق بیفتد، این در حالی است که با کاهش 60 درصدی بودجه سمنان، همچنان اتمام پروژه‌ راه‌ها به تعویق خواهد افتاد. 

«محمد عاشوری» افزود: حدود 2 سال است که به دلیل بحث‌های قیمتی نتوانسته‌ایم مناقصه رنگ با پیمانکاران داشته باشیم و آخرین قرارداد ما مربوط به سال ۹۵ است. در 2 سال اخیر چند مناقصه رنگ داشته‌ایم که شرکت‌کننده‌ای نداشته است. 
 رئیس اداره ایمنی استان سمنان با اشاره به وضعیت ایمنی محور شاهرود به آزادشهر گفت: بالغ‌بر 8 کیلومتر گاردریل در محور شاهرود-آزادشهر نصب‌ شده است که اعتبار جداگانه‌ای داشت و در حال‌ حاضر نیز قرارداد مفصلی برای این محور بسته‌ شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید