• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43538
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/5XgX
+
-

گرانی؛ سد راه نوسازی تاکسی‌ها

معاون نظارت سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه: بیش از ۳۰ درصد از تاکسی‌های ارومیه فرسوده هستند

در شهر
گرانی؛ سد راه نوسازی تاکسی‌ها

ابراهیم نوید آرین|   ارومیه – خبرنگار:

باغ‌شهر ارومیه که یکی از 10 شهر بزرگ کشور و دومین شهر پرتردد خودروهای شخصی است، این روزها با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند. آلودگی‌ای که گفته می‌شود بخشی از آن مربوط به تردد خودروهای فرسوده است. نوسازی و مجهز شدن به تجهیزات الکترونیکی و پیشرفت ناوگان حمل و نقل شهری از جمله راهکارهایی است که از سوی کارشناسان شهری برای کاهش آلایندگی‌ها مطرح می‌شود. اما برخی از رانندگان تاکسی از گران بودن قطعات مورد نیاز خودرو و حتی تعویض خودروهای فرسوده انتقاد می‌کنند که دست آنها را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری بسته است. 


سختگیری فقط برای رانندگان تاکسی 

یکی از رانندگان تاکسی درباره مشکلاتی که این روزها آنها را درگیر کرده است صحبت می‌کند. «پرویز آقایی» می‌گوید: آنقدر شرایط معیشتی امروز سخت است که پولی برای نوسازی خودروها نمی‌ماند. هزینه‌های زیادی به ما تحمیل می‌شود که شرایط کار کردن را هم سخت‌تر از قبل کرده است. برای مثال هزینه‌های تعویض روغن آنقدر گران شده است که حتی با وجود آسیب به خودروها هم رانندگان رغبتی به انجام این کار ندارند. 
وی می‌افزاید: یکی از مشکلات ما رانندگان مدت اعتبار 3 ماهه معاینه فنی خودروهایمان است و هر 3 ماه یک‌بار باید برای تعویض کارت معاینه و برچسب معاینه فنی به مراکز معاینه فنی مراجعه کنیم، اما این قانون درباره دیگر خودروهای مسافرکش شخصی و اینترنتی وجود ندارد. 

وی با بیان این‌که با خودروهای مسافرکش شخصی آنگونه که انتظار می‌رود برخورد جدی صورت نمی‌گیرد، اظهار می‌کند: به‌تازگی شاهد جابه‌جایی مسافر به وسیله خودروهای شخصی با پلاک شهرستان‌ها هستیم که از شهرهای نزدیک ارومیه به این شهر مراجعه و اقدام به حمل و نقل مسافر می‌کنند. امیدواریم گشت‌های نظارتی سازمان با اینگونه رانندگان برخورد لازم را داشته باشند.
این راننده با گلایه از پلیس راهنمایی و رانندگی عنوان می‌کند: در مسیرهای ویژه‌ای که مختص عبور و مرور تاکسی‌های شهری اتوبوسرانی و خودروهای امدادی است، خودروهای شخصی و اداری به‌راحتی تردد می‌کنند و حتی شاهد ترافیک و راهبندان در این مسیرهای کم‌عرض هستیم. امیدواریم پلیس راهنمایی و رانندگی با اینگونه افراد متخلف برخورد قانونی به عمل آورد. 

وی به افزایش حق بیمه تاکسیرانان اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال علاوه بر گرانی قطعات خودرو، شاهد افزایش حق بیمه هم هستیم که انتظار داریم سازمان تاکسیرانی و شهرداری از طریق تعامل و همکاری با سازمان تامین اجتماعی مشکل افزایش حق بیمه را حل کند. 
 

مشکلات نرم‌افزار اینترنتی تاکسیرانی
 
«رضا شیخ» یکی دیگر از تاکسیداران ارومیه به فعالیت شرکت‌های مسافربری اینترنتی اشاره می‌کند و می‌گوید: از زمان آغاز به کار این شرکت‌ها، کارکرد روزانه ما بسیار کم شده است. انتظار داشتیم سازمان نیز با نرم‌افزاری که با عنوان تاکسی اینترنتی ارائه کرده از ما رانندگان پشتیبانی کند، ولی این نرم‌افزار آنگونه که انتظار می‌رفت نتوانست در بین عموم شهروندان برای خود جایی باز کند. امیدواریم با تبلیغات گسترده از طریق رسانه‌ها مردم بیشتر از وجود این طرح مطلع شوند.


توزیع لاستیک و قطعات خودرو بین رانندگان تاکسی 

معاون نظارت سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه درباره آخرین وضعیت تاکسی‌های ارومیه می‌گوید: تاکسی‌ها سهم قابل توجهی از سفرهای شهری شهروندان ارومیه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد از تاکسی‌های ارومیه فرسوده هستند.

«فخرالدین معصوم‌پور» با بیان این‌که در حال حاضر میانگین عمر ناوگان تاکسیرانی ارومیه 7- 8 سال است، عنوان می‌کند: با توجه به افزایش میزان آلاینده‌ها در هوای ارومیه به دلیل وجود خودروهای فرسوده، به لحاظ منطقی و عقلانی ضرورت نوسازی تاکسی‌های فرسوده بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

وی درباره انتقاد رانندگان تاکسی از گران شدن لاستیک و برخی قطعات، بیان می‌کند: هم‌اکنون با همکاری اتحادیه تاکسیرانی، لاستیک به قیمت کارخانه بین رانندگان توزیع می‌شود و به‌زودی در نظر داریم قطعات خودرو و روغن نیز به این طرح اضافه شود تا مشکلات تاکسیرانان با توجه به نوسانات قیمت قطعات در بازار حل شود. 

این مسئول تاکید می‌کند: نوسازی تاکسی‌های فرسوده موجب کاهش آلاینده‌های هوا و ارتقای سطح رفاه عمومی و همچنین افزایش رضایتمندی تاکسیرانان و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و تقلیل عمر ناوگان تاکسیرانی ارومیه شود. البته در حال حاضر بسیاری از دارندگان تاکسی به دلیل گرانی بیش از حد قطعات خودرو نمی‌توانند اقدام به تجهیز و حتی نوسازی خودروهایشان کنند. 


مشکلات اینترنتی شدن تاکسیرانی ارومیه 

معصوم‌زاده بیان می‌کند: هم اکنون 5 هزار تاکسی در شهر در حال جابه‌جایی مسافر هستند که از این تعداد 500 دستگاه مجهز به بی‌سیم هستند. 

وی درباره پروژه پرداخت الکترونیکی تاکسی‌های شهری می‌گوید: چند سال است که روی این پروژه کار می‌کنیم. بحث مدل مالی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این پروژه مشخص شده است، اما با آن‌که چندین بار در این‌باره فراخوان داده‌ایم، استقبال چندانی از سوی سرمایه‌گذاران نشده است. 

معصوم‌پور با بیان این‌که با اجرای این پروژه امکان مدیریت توزیع ناوگان متناسب با تقاضای مسافر فراهم می‌شود، اظهار می‌کند: رفع مشکل پول خرد از چرخه پرداخت کرایه، کمک به سلامت و بهداشت مسافران و تاکسیرانان، مدیریت مسیر حرکت، انتخاب مسیر بهینه از طریق مسیریابی بر روی نقشه، امکان برنامه‌ریزی سفر و ارائه سرویس بیشتر به شهروندان از مزایای استفاده از این سیستم هوشمند است.

وی ادامه می‌دهد: در مورد این طرح قبلا با یکی از شرکت‌ها همکاری داشتیم که بنا به دلایلی با این شرکت قطع همکاری شد و شهرداری ارومیه خود این طرح و نرم‌افزار آن را در دست گرفت. به‌زودی این طرح با گسترش بیشتر که شامل آژانس‌های مسافربری درون‌شهری خواهد بود، نهایی می‌شود. 

این مسئول تاکید می‌کند: تمام تاکسی‌هایی که در حال تردد در شهر هستند همگی دارای برچسب معاینه فنی بوده و در صورتی که فاقد این برچسب باشند، از سوی گشت‌های نظارتی مستقر در شهر و پلیس راهور با آنها برخورد خواهد شد.

معصوم‌پور با بیان این‌که یک کمیته انضباطی نیز وجود دارد که به شکایات و درخواست‌های مردمی رسیدگی می‌کند، می‌گوید: اعضای تشکیل‌دهنده این کمیته انضباطی متشکل از نمایندگانی از شورای شهر، رانندگان تاکسی، رئیس هیات‌مدیره و رئیس معاونت نظارت سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه هستند که به مشکلات رانندگان و شهروندان رسیدگی می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید