• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43462
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Em74
+
-

سنگربندی علیه ترامپ در واشنگتن

متنوع‌ترین کنگره تاریخ آمریکا، به کابوس سیاسی دونالد ترامپ تبدیل شده است

گزارش
سنگربندی علیه ترامپ در واشنگتن


جواد نصرتی/ خبرنگار
پنجشنبه، واشنگتن در تسخیر زنان عمدتا جوانی بود که روح جدیدی را به دنیای سیاست در آمریکا داده‌اند و در کنار هم، به بزرگ‌ترین چالش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شده‌اند.

صد و شانزدهمین کنگره آمریکا، که متنوع‌ترین کنگره تاریخ به شمار می‌رود و به‌خاطر حضور پرشمار زنان تاریخ‌ساز شده است، با ادای سوگند نمایندگان شروع به‌کار کرد و در نخستین گام، دونالد ترامپ را به چالش کشید.


«دیوار» در مجلس جایی ندارد
هیجان‌انگیزترین خبرها از کنگره، از مجلس نمایندگان به گوش می‌رسد که اکثریت آن در انتخابات میان‌دوره‌ای، دوباره به‌دست دمکرات‌ها رسید. تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نمایندگان، اولین‌های تاریخ آمریکا هستند؛ از زنان مسلمان گرفته تا زنان بومی و جوان‌ترین نماینده زن.

این ترکیب متنوع البته در یک چیز مشترک است و آن، مقابله با ترامپ است؛ زمزمه‌ها درباره استیضاح ترامپ، در مجلس جدید با صدای بلندتری شنیده می‌شود و حتی در سنا که اکثریت آن با جمهوریخواهان است، چهره‌های شاخصی مانند میت رامنی علنا به مخالفت با ترامپ برخاسته‌اند.

نمایندگان در «مجلس»، در نخستین روز کاری خود، با وجود صداهای مخالف در صحبت‌های اولیه، نانسی پلوسی چهره سرشناس دمکرات‌ها را برای دومین بار به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب کردند. پلوسی نخستین زنی است که به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شده است. او در نخستین صحبت‌هایش، علیه درخواست‌های ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک که دولت را به تعطیلی کشانده است صحبت کرد. پلوسی احداث دیوار مرزی را «غیراخلاقی» خواند.

به گزارش سی‌ان‌ان، در مراسم افتتاحیه، بسیاری از نمایندگان همراه با فرزندان و نوه‌های خود به صحن مجلس آمده بودند که شیطنت‌های آنها، به‌خصوص نوه‌های پلوسی، توجه زیادی را به خود جلب کرد.

مجلس نمایندگان در نخستین روز البته از حرف فراتر رفت و در نخستین اقدام خود، به پایان تعطیلی دولت فدرال رأی داد. نخستین اقدام مجلس نمایندگان، نخستین تقابل مستقیم با ترامپ هم به شمار می‌رود چون او قبلا گفته است هر طرحی را که 5میلیارد دلار بودجه مورد نظرش برای ساخت دیوار را تامین نکند وتو خواهد کرد.


زنان تاریخ‌ساز
مجلس نمایندگان، علاوه بر اینکه به‌شدت ضدترامپ است، نشانه‌های دیگری هم برای جاودانگی در تاریخ دارد؛ برای نخستین بار، 102زن به مجلس نمایندگان راه پیدا کرده‌اند که بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ است. 36نفر از این زنان تازه وارد و 43نفر از آنها از اقلیت‌های آمریکایی هستند. تنها 13نفر از این زنان از حزب جمهوریخواه هستند.

هر چند زنان جمهوریخواه هم در کنگره جدید تاریخ‌ساز هستند -مثل مارشا بلک‌برن که نخستین سناتور زن از تنسی است- اما بیشتر زنان پیشرو، دمکرات هستند. برخی از این زنان تاریخ‌ساز اینها هستند:

رشیده طالب از میشیگان و ایلهان عمر از مینه‌سوتا که نخستین زنان مسلمان کنگره هستند. عمر نخستین نماینده‌ای است که با حجاب در کنگره حاضر می‌شود.

دبرا هالند از نیومکزیکو و شریس دیویس از کانزاس نخستین زنان بومی آمریکایی هستند که به کنگره راه پیدا کرده‌اند. الکساندریا اوکازیو کورتس، 29ساله از نیویورک هم جوان‌ترین زن کنگره تاریخ است.

حضور پررنگ زنان در کنگره جدید آمریکا، کنگره را در معرض تغییرات جدید قرار داده است. بسیاری از این زنان همراه با فرزندان خود به واشنگتن آمده‌اند و ان‌پی‌آر هفته پیش گزارش داد که مرکز نگهداری کودکان کارکنان و نمایندگان در کنگره افتتاح شده است.

تعدادی از آنها، مانند ایلهان عمر و الکساندریا اوکازیو کورتس کاربران حرفه‌ای شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام هستند و بسیاری از مراسم سنتی افتتاحیه را به‌صورت زنده در حساب‌های خود پوشش دادند.

روحیه جمعی آنها هم، مخالفت سرسختانه با ترامپ و دیدگاه‌های یکجانبه‌گرایانه اوست. هرچند پلوسی در شرایطی که مسئله استیضاح ترامپ در واشنگتن، ‌جدی‌تر از همیشه است، رویکردی محتاطانه در این‌باره در پیش گرفته، رشیده طالب که اصالتی فلسطینی دارد، ساعاتی بعد از ادای سوگند به‌خاطر صحبت‌های بسیار تند وبی‌محابایش درباره لزوم استیضاح ترامپ، خبرساز شد.



  ادای سوگند با قرآن



رشیده طالب، همانطور که پیش‌تر اعلام کرده بود، در مراسم ادای سوگند، در لباس سنتی فلسطینی‌ها که به مادرش تعلق داشته حاضر شد. او همچنین گفته بود در این مراسم با قرآن معروف توماس جفرسون یکی از بنیانگذاران آمریکا سوگند یاد خواهد کرد. ترجمه انگلیسی قرآن که در سال 1743چاپ شده، متعلق به سومین رئیس‌جمهور آمریکاست. طالب یکی از مخالفان سرسخت رویکرد فعلی آمریکا نسبت به اسرائیل است. در نخستین روز کاری کنگره، تصویری از نقشه‌ای در داخل اتاق او منتشر شد که با نوشته‌ای روی آن، فلسطین، مشخص شده است.

   توییت ایلهان عمر پیش از سوگند



23سال پیش، من و پدرم، از یک کمپ پناهجویان در کنیا، وارد یک فرودگاه در واشنگتن شدیم. امروز، ما دوباره در آستانه سوگند من به‌عنوان نخستین نماینده آمریکایی-سومالیایی به همان فرودگاه برگشتیم.





الکساندریا اوکازیو کورتس، 29ساله جوان‌ترین نماینده مجلس در کنار ایلهان عمر. عکس از توییتر کورتس

این خبر را به اشتراک بگذارید