• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43226
+
-

55 درصد طلاق‌ها به‌دلیل اعتیاد است


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از پیگیری این ستاد برای ضربه زدن به بنیان‌های مالی قاچاقچیان عمده مواد‌مخدر خبر داد. به گزارش ایسنا، اسکندر مومنی در نخستین نشست خبری خود در مقام دبیرکلی ستاد مبارزه با موادمخدر، گفت: یکی از اولویت‌های مبارزه با مواد‌مخدر که در کوتاه‌مدت تعریف شده، برخورد و جمع‌آوری معتادان متجاهر است. آنطور که ما پیش‌بینی کردیم امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم معتادان متجاهر را در سراسر کشور جمع‌آوری کنیم. مؤمنی با بیان اینکه طبق برآوردها بین ۵۰ تا ۶۰هزار معتاد متجاهر در سراسر کشور داریم گفت: از این تعداد حدود ۱۵هزار نفر در تهران هستند. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به ضرورت همکاری تمام دستگاه‌ها در مبارزه با مواد‌مخدر و معتادان متجاهر خاطرنشان کرد: در همین مدت کوتاه توانستیم ظرفیت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر را افزایش دهیم؛ به‌طوری که تنها در تهران طی همین مدت کوتاه حدود ۵۶۰۰ مرکز به ظرفیت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر افزوده شد که این امر با هماهنگی و همکاری پلیس بهزیستی و دیگر دستگاه‌های مرتبط انجام شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره گردش‌های مالی کلان قاچاقچیان مواد‌مخدر و اقدامات ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گفت: یکی از موضوعات ستاد، پیگیری پرونده‌های عمده قاچاقچیان در سطح کلان است که ما نسبت به شناسایی اموال این افراد نیز اقدام می‌کنیم تا بتوانیم به بنیان‌های مالی این قاچاقچیان ضربه وارد کنیم. مؤمنی با بیان اینکه خوشبختانه همکاری خوبی در این خصوص با قوه قضاییه وجود دارد گفت: در پیگیری‌های ما بنیان‌های مالی این قاچاقچیان نیز پیگیری می‌شود البته معتقدیم که در برخی موارد نیازمند اصلاح قوانین هستیم که در همین راستا رایزنی‌هایی نیز انجام داده‌ایم تا آنچه را که مدنظر است در قوانین داشته باشیم. مؤمنی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره پولشویی و نقش قاچاقچیان مواد‌مخدر در این تخلف اظهار کرد: این موارد جزو تخلفات اقتصادی است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پیگیر آن هستند و ما هم در این زمینه کمک می‌کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره آمار شیوع اعتیاد در میان زنان و دانش‌آموزان اظهار کرد: برابر آماری که ما داریم از جمعیت فعال کشور یعنی افرادی که بین ۱۵ تا ۶۴سال سن دارند، 6دهم درصد را زنان شامل می‌شوند. وی درباره آمار اعتیاد در میان دانش‌آموزان نیز گفت: طبق آمارهای ما نرخ اعتیاد در میان دانش‌آموزان مقطع دبیرستان حدود ۲درصد است که یک زنگ خطر جدی به‌حساب می‌آید و باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام شود.

وی افزود: البته ما نیز در این خصوص اقداماتی را انجام داده‌ایم و با وزارت آموزش و پرورش نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده تا بتوانیم توانایی‌ها و مهارت‌های دانش‌آموزان برای «نه گفتن» را افزایش دهیم. دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با تشریح اولویت‌ها و اقدامات سپاه اظهار کرد: اقدامات بین‌المللی برای کاهش تولید مواد‌مخدر در کشور افغانستان و همراهی با دیگر کشورها برای مبارزه با این پدیده شوم جزو اولویت‌های ماست. خوشبختانه در حوزه مقابله، سپاه، گمرک، مرزبانی، و دیگر حوزه‌ها هماهنگی خوبی داشته و اقدامات مؤثری نیز از سوی آنها انجام شده است. مومنی، ساماندهی، جمع‌آوری، نگهداری، درمان و بازپروری معتادان خیابانی را یکی دیگر از اولویت‌های سپاه برشمرد و گفت: این یکی از اولویت‌های کوتاه‌مدت ماست که امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم 50 تا 60هزار معتاد متجاهر در سراسر کشور و حدود ۱۵ تا ۱۶هزار معتاد متجاهر در تهران را ساماندهی کنیم که هماهنگی‌های خوبی در این زمینه انجام شده است. پیشگیری از اعتیاد باید در تمامی ابعاد انجام شود، این اقدامات زمانی به نتیجه می‌رسد که تقاضا برای مصرف مواد‌مخدر کاهش پیدا کند و همه باید کمک کنند تا نوزاد متجاهری که از کمپ خارج می‌شود بتواند به جامعه بازگردد و فعالیت کند. مومنی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب‌ها و پیامدهای اعتیاد پرداخت وگفت: گرچه اعتیاد خود یک آسیب محسوب می‌شود اما منجر به دیگر جرایم و آسیب‌ها می‌شود؛ به‌طوری که علت وقوع ۵۵درصد طلاق‌ها، مواد‌مخدر است. همچنین حدود ۷۰درصد زندانیان مرتبط با جرایم مواد‌مخدر در زندان هستند که این عدد بسیار بالاست. علاوه بر آن ۳۰درصد مبتلایان به اچ‌آی‌وی نیز از طریق تبعات مصرف اعتیاد به این بیماری مبتلا شده‌اند و حدود ۳۰درصد از جرایم یعنی از سرقت تا قتل نیز ریشه در مصرف مواد‌مخدر دارد.

وی درباره خسارت‌های ناشی از مصرف مواد‌مخدر در کشور نیز گفت: هزینه‌ها و خسارت‌های ناشی از مواد‌مخدر در کشور ما معادل ۱۱.۷درصد از تولید ناخالص ملی است که این رقم بسیار بالاست و اگر این عدد را ضرب و تقسیم کنیم مشخص می‌شود که چه مبلغ بزرگی صرف این اقدامات می‌شود. مومنی درباره سرانه بودجه نگهداری از معتادان متجاهر نیز گفت: در سال۹۷ سرانه نگهداری از معتادان متجاهر روزانه ۱۵هزار تومان بود. برای سال آینده نیز پیش‌بینی‌هایی انجام شده و در همین خصوص برنامه‌هایی را به دولت ارائه کرده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید