• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43206
+
-

عرضه موبایل‌های توقیفی در انتظار قیمت‌گذاری وزارت صنعت

گفت‌وگو
عرضه موبایل‌های توقیفی در انتظار قیمت‌گذاری وزارت صنعت

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات از رفع مشکل ترخیص ۶۰۰ هزار موبایل از گمرک خبر داد و اعلام کرد: اکنون 720هزار گوشی موبایل موجود است که 600هزار گوشی در گمرک مانده و 120هزار گوشی توقیف شده است. با حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت‌وگو کرده‌ایم.

آخرین نتایج کارگروه‌ مشترک در مورد ترخیص گوشی‌های توقیفی از گمرک چه بوده است؟
براساس نتایج این نشست‌ها مشخص شد 131هزار گوشی تلفن همراه با دستور قاضی و پس از تخلفات برخی واردکنندگان توقیف شده است. در این زمینه بررسی‌های حقوقی و قضایی لازم در مورد وضعیت این گوشی‌ها صورت گرفته و اکنون منع خاصی برای رفع توقیف این گوشی‌ها وجود ندارد اما هنوز هم ملاحظات خاصی برای ترخیص این گوشی‌ها از گمرک وجود دارد.
با این روند، ترخیص و عرضه 131هزار گوشی موبایل مذکور تا چه زمانی صورت می‌گیرد؟
ترخیص و عرضه این گوشی‌ها نیازمند قیمت‌گذاری و تعیین سازوکار مناسبی برای نحوه عرضه این گوشی‌هاست. بر این اساس مسئولان وزارت صنعت، موظف شدند تعیین قیمت و نحوه فروش این گوشی‌ها و ابلاغ آن به تجار و واردکنندگانی که این گوشی‌ها را وارد کشور کرده‌اند را انجام دهند تا گوشی‌های مذکور مطابق ضوابط وزارت صنعت در بازار عرضه شود.
اما پیش از این وزیر ارتباطات از توقیف 720هزار گوشی تلفن همراه در گمرک خبر داده بود، چه تعداد گوشی‌در گمرک دپو یا توقیف شده است؟
پس از جلسه‌ای که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور معاون دادستانی و برخی دستگاه‌ها برگزار کرد، با انجام بررسی‌ها مشخص شد مستندات قانونی با رأی قضات برای توقیف فقط 131هزار گوشی تلفن همراه در گمرک وجود داشته و با این روند فقط 131هزار گوشی تلفن همراه وارداتی در گمرک توقیف شده است. توقیف این گوشی‌ها به این منظور بوده تا بررسی و مشخص شود گوشی‌های مذکور با چه نرخ ارزی وارد شده و باید با چه قیمت و شیوه‌ای به بازار عرضه شود. باید قیمت و نحوه فروش این گوشی‌ها مشخص شود و گوشی‌هایی را‌ که با ارز 4هزار و 200تومانی وارد شده نمی‌توانند با قیمت ارز بازار آزاد به مشتریان عرضه کنند و درصورتی که مقرر باشد تا این گوشی‌ها با نرخ کمتر از حاشیه بازار عرضه شود، باید به چه شیوه‌ای به مشتریان عرضه شود تا موجب رانت و فساد برای برخی افراد نشود.
اما هنوز سرنوشت 600هزار گوشی دپو شده در گمرک مشخص نیست، علت چیست؟
اکنون هیچ گوشی دپو شده‌ای در گمرکات کشور به جز 131هزار گوشی اعلام شده وجود ندارد اما این احتمال وجود دارد که 600هزار گوشی که قبلا به گمرک وارد و به‌دلیل مشکلات تخصیص ارز یا اختلاف نظر در مورد نرخ ارز واردات این گوشی‌ها در گمرکات دپو شده بود به‌تدریج ترخیص شده باشد. یعنی اینکه گوشی‌های مذکور جزو کالاهایی بوده که بازرگان وارد گمرک کرده و فرایند ترخیص آن را پیگیری نکرده، انجام نشده یا در انتظار مجوزهای لازم بوده و به‌تدریج از گمرک ترخیص شده است. حتی ممکن است این گوشی‌ها با پرداخت مابه‌التفاوت ارزی ترخیص شده باشد اما گوشی دپو شده و توقیفی در گمرک همین 131هزار گوشی است که با حکم قضایی توقیف شده بود.
با وجود این فعالان صنفی از کاهش شدید عرضه گوشی در بازار، رشد چند برابری قیمت‌ها و رکود کسب و کارشان خبر می‌دهند، علت چیست؟
شاید 600هزار گوشی‌ تلفن همراه دپو شده در گمرک مرجوع یا پس از خروج از گمرک به‌دلیل مشکلات تعیین قیمت‌ها در انبارها مانده باشد. البته ستاد تنظیم بازار وظیفه‌ای در مورد تنظیم بازار گوشی تلفن همراه ندارد و این امر بر عهده وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد است. مباحثی در جلسات برای افزایش عرضه گوشی تلفن همراه مطرح شده اما در حوزه اختیارات ستاد نیست و دستگاه‌های مذکور باید پاسخگو باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید