• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43189
+
-

رصد دورترین شیء آسمانی کائنات توسط بشر

فضاپیمای ناسا با رسیدن به کمربند کوییپر داده‌هایی از یکی از بقایای اولیه منظومه شمسی را به زمین مخابره کرد

رصد دورترین شیء آسمانی کائنات توسط بشر


فضاپیمای «افق‌های نو» یا New Horizons ناسا روز گذشته از کنار دوردست‌ترین شیء آسمانی رصدشده کائنات توسط بشر گذر کرد. جرم آسمانی «آلتیما ثولی»، در کمربند کوییپر قرار دارد و بخش کوچکی از بقایای تشکیل منظومه شمسی است. گفته می‌شود این جرم آسمانی 4.5میلیارد سال عمر دارد؛ تقریبا همسن با تشکیل کره زمین در 5میلیارد سال پیش.
به گزارش انگجت، این شیء کوچک اما پراهمیت تقریبا 6.5میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و در فضایی به نام کمربند کوییپر قرار گرفته است. «آلتیما‌ثولی» دورترین شیء آسمانی است که تا به حال توسط بشر بررسی شده است. اولین‌بار تلکسوپ فضایی هابل آن را کشف کرد.


آلتیما ثولی، جرم مرموز منظومه شمسی
تا به حال گمانه‌زنی‌هایی درباره چیستی آلتیما ثولی مطرح شده است. براساس گزارش ناسا، دانشمندان احتمال می‌دهند سطح این جرم فضایی، سنگی و یخی باشد. قطر آن نیز حدود 30کیلومتر است. از آنجا که سطح این جرم، بر اثر تابش پرتوهای پرانرژی کیهانی سوخته، فقط 10درصد از نور خورشید را بازتاب می‌دهد و تماشا و بررسی دقیق آن تا به حال بسیار دشوار بوده است. دانشمندان با توجه به شیوه حرکت این جرم احتمال می‌دهند که ساختار آن باید بسیار کشیده و سطح آن بسیار تیره باشد. نخستین داده‌های «افق‌های نو» روز گذشته به زمین رسید، اما تا رسیدن تمام اطلاعات آن به زمین دست‌کم 20‌ماه دیگر زمان لازم است. وضوح تصاویر ارسالی به زمین 30متر در پیکسل است.


در جست‌وجوی ناشناخته‌ها



فضاپیمای افق‌های نو که متعلق به سازمان ناساست، در سال2006 میلادی به مقصد کمربند کوییپر به فضا پرتاب شد. کمربند کوییپر، محدوده‌ای از منظومه شمسی بعد از سیاره نپتون است که سیاره کوتوله پلوتون و تعدادی اجرام دنباله‌دار در آن قرار گرفته‌اند. این کمربند با اینکه چند صد برابر کمربند اجرام میان مریخ و مشتری جرم دارد، به‌خاطر مسائل مختلف ازجمله دور بودن از زمین یکی از بخش‌های ناشناخته منظومه ‌شمسی برای انسان به‌حساب می‌آید. گفته می‌شود حداقل 35هزار جرم یخ‌زده با قطر 100کیلومتر یا بیشتر در این محدوده قرار دارند. به جز این، بخشی از اجرام این منطقه - به‌خاطر دور بودن از تابش خورشید یا بازتاب‌نکردن نور آن - از چشم بشر پنهان مانده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید