موتورسیکلتهای انژکتوری به شهروند رسیدند
محمد سرابی | دبیر گروه شهری
رفتوآمد کمتر، مصرف سوخت کمتر و آلودگی کمتر، هدف اصلی فروش کالا در فضای مجازی است و فروشگاههای شهروند از حدود یک سال پیش توسعه این بخش از فعالیت خود را آغاز کردهاند. اما این کالاها چطور باید بهدست مصرفکننده برسند. موتورسیکلتها و پیکهایی که کالاها را منتقل میکنند، خود منشأ آلودگی هستند. روز گذشته مراسم رونمایی از موتورسیکلتهای انژکتوری در فروشگاه شهروند شعبه میدان آرژانتین برگزار شد. موتورسیکلتهایی که کمتر از نوع کاربراتوری آلودگی ایجاد میکنند، وارد شبکه فروش شهروند شدند.
شهردار تهران در این مراسم با اشاره به اینکه این اقدام با سرمایه بخش خصوصی انجام شد، اظهار کرد: در شهری زندگی میکنیم که براساس نظرسنجیها 93درصد ساکنانش آلودگی هوا و ترافیک را اصلیترین چالش خود اعلام کردهاند. وقتی آمار مرگومیر در شهر را بررسی میکنیم، میبینیم که باید شیوه زندگی خود را در این شهر عوض کنیم. پیروز حناچی تأکید کرد: «جمعیت دوچرخهسوار شهر زیر یکدرصد است و در حالت ایدهآل اگر به 5درصد برسد، باید مسیر و ایستگاههای دوچرخه را در همه شهر فراهم کنیم. در عین حال، در تهران 3میلیون موتورسیکلت تردد دارد که بیشتر کاربراتوری است و چند برابر خودروهای یورو 5 و یورو 6آلودگی به جا میگذارند.» او افزود: «کاهش سفرهای شهری و افزایش دوچرخهسواری و پیادهروی در نوع خود یک تحول مهم است. اگر تحول نداشته باشیم، میمیریم. خوشبختانه امروز در(سهشنبههای بدون خودرو) 3معاون وزیر و جمعی از خبرنگاران به ما پیوستند. امیدوارم این حرکت تبدیل به خواسته عمومی شود.»
افزایش روزهای سالم
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست هم که در این مراسم حضور داشت، گفت: «امسال با وجود اینکه فاکتور (ازن سطح پایین) را به معیارهای سنجش آلودگی هوا اضافه کردیم، اما باز هم نسبت به تاریخ مشابه سال قبل 28روز هوای سالم بیشتری داشتیم که اگر ازن را حذف کنیم، به 34روز هم میرسد. علاوه بر این تا امروز با تعطیلی شهر روبهرو نشدیم، درحالیکه سال قبل تعطیلیها در همین زمان به 10روز رسیده بود.» عیسی کلانتری درباره نظام خردهفروشی شهری نیز اینطور گفت: «اگر خریدهای هرهفته یکبار را به چندبار در هفته تبدیل کنیم، از ضایعات محصولات کشاورزی 3تا 4درصد کاسته میشود که حجم بسیار زیادی آب شیرین صرفهجویی خواهد شد؛ بهعنوان مثال برای تولید یک کیلوگرم سیبزمینی 300کیلوگرم آب مصرف میشود و اگر این محصول در خانهها فاسد شود، این مقدار آب هدر رفته است.» او درباره ترددهای غیرضروری در شهر هم گفت: «دو سوم آلودگی هوای تهران ناشی از تردد 60هزار خودروی دیزلی است و یک موتور کاربراتوری به اندازه 12خودروی استاندارد آلودگی تولید میکند.
اصلاح شبکه خردهفروشی از این آلودگی میکاهد.» 40درصد فروشگاههای شهروند در شهر تهران با مشارکت بخش خصوصی به بهرهبرداری رسیده است. هزینه تجهیز و راهاندازی هر مترمربع از این فروشگاهها 4میلیون تومان است و ایجاد یک فروشگاه 4هزار متری بدون هزینههایی مانند نیروی انسانی 4میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در بخش دیگری از این مراسم مسعود سریعالقلم، رئیس فروشگاههای شهروند جزئیات به کارگیری موتورهای انژکتوری را تشریح کرد. به گفته او، ناوگان موتورسیکلتهای قدیمی شهروند حذف شده و در فاز اول 100دستگاه موتورسیکلت ساخت داخل که هر کدام 12تا 15میلیون تومان قیمت دارد، جایگزین آن شده است. تا 18ماه آینده تعداد این موتورسیکلتها به 2هزار دستگاه خواهد رسید که 80فولکس واگن و کامیون کوچک نیز آن را تکمیل خواهد کرد. سرمایه بخش خصوصی در این طرح 130میلیارد تومان است که از سوی 2 مجری تامین میشود. این موتورسیکلتها مجهز به جیپیاس هستند و حرکت آنها در مناطق 22گانه رصد خواهد شد.
او همچنین گفت: با موافقت رئیس شورایعالی استانها فروشگاههای شهروند مسیری را طی میکنند که در آن بهصورت برند فروشگاهی شهرداریهای کشور درآید.
سریعالقم همچنین بیان کرد: بسیاری از ارگانها اکنون از طریق فروشگاه مجازی شهروند خرید عمده خود را انجام میدهند.
او همچنین از شروع بهکار فروشگاه مهرشهر تا پایان سال خبر داد.