• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4315
+
-

پیام محکم به تصمیم‌سازان کاخ سفید

یادداشت
پیام محکم به تصمیم‌سازان کاخ سفید

بهروز کمالوندی|سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

در سالگرد دستیابی جمهوری اسلامی ایران به تفاهم و توافق با کشورهای عضو گروه1+5 و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بار دیگر این امکان و زمینه برای متخصصان و پژوهشگران حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و نیز کارگزاران و خدمتگزاران نظام اسلامی و همچنین همه علاقه‌مندان و دلبستگان به منافع ملی، فراهم است تا از چشم‌‌اندازها و نظرگاه‌های متفاوت، به بررسی و کنکاش در ابعاد و زوایای این توافق تاریخی بپردازند.

بدون تردید، در گذر سالیان پیش‌رو و با دور شدن از فضای پرالتهاب و نفسگیر آن روزها، مورخان و پژوهندگان حوزه تاریخ نیز در موضع و شرایطی مناسب‌تر به روایت این حکایت خواهند پرداخت و تصویر آن هماوردی دیپلماتیک در ذهن و ضمیر نسل‌های آینده ثبت و ضبط خواهد شد. در این مجال کوتاه فرصت تشریح فراز و نشیب‌های مجاهدت تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد اما می‌توان تصویری هرچند کلی از چند و چون آن رقابت دیپلماتیک ارائه کرد و البته پرداختن به فراز و فرودها و تحولات آن ایام، فرصتی دیگر می‌طلبد. بر آن گمانم که ناکامی دشمنان ملت ایران در سالگرد اجرای این توافق، مهم‌ترین فراز در تحلیل تحولات برجام در آستانه ورود به سال سوم است. البته این ناکامی و شکست دشمن، برای ما درس‌آموز و مایه وحدت و همدلی مضاعف خواهد بود.

برخی از دوستان صادق نظام که دل در گرو مهر به اسلام و نظام اسلامی داشته و دارند و در خلوص و اخلاص آنان نمی‌توان تردید رواداشت، همزمان با دستیابی به تفاهم با کشورهای عضو گروه1+5 با اصرار بسیار و گاه با تندی این فرضیه را مطرح کردند که کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده‌ آمریکا سازوکاری به‌نام «برجام» را برای تحمیل دیدگاه‌ها و خواسته‌های غیرقانونی و نامشروع خویش به ایران اسلامی ساخته و پرداخته است و برنده اصلی این توافق و تفاهم، دولت استکباری آمریکا و بازنده‌ قطعی این هماوردی تاریخی، نظام جمهوری اسلامی است. بی‌آنکه بخواهیم به برخی بی‌مهری‌ها و انتقادهای بدون پشتوانه علمی و فنی و آنچه گذشته است بپردازیم، تحولات و موضع‌گیری‌های حاکمان جدید آمریکا که خود گویای واقعیت‌های این توافق تاریخی است را مورد اشاره قرار می‌دهیم.

ترامپ با تکرار چندین‌باره این موضوع که برجام بدترین توافق یک قرن اخیر آمریکا و مایه ننگ این کشور است، از یک طرف کار مذاکره‌کنندگان در یاد‌آوری اهمیت برجام در مقابل منتقدان دلسوز داخلی را آسان کرده و از سوی دیگر با طفره رفتن وی از پذیرش تعهدات کشورش، نظام جمهوری اسلامی ایران را در افشای چهره استکباری آمریکا در مقابل جهانیان در موقعیت بهتری قرار داده است. هر چند سیاست‌ها و موضعگیری‌های غلط ناشی از خوی استکباری و نژادپرستانه رژیم جدید آمریکا در ایجاد انزوای جهانی در صحنه‌های مختلف دیپلماتیک بی‌تأثیر نبوده، اما بدون تردید برجام در این ناکامی استکبار جهانی نقش بسیار مؤثری داشته است.

در این میان رئیس‌جمهور جدید این کشور که با فرهیختگی و خردمندی سیاسی، فاصله‌ زیادی دارد، به رجزخوانی و تهدید رو ‌آورد و به حامیان خود و دشمنان ملت ایران نوید ‌داد که با دم مسیحایی خود، کار را یکسره خواهد کرد و برجام به‌زعم تعدادی از هم‌کیشان کنگره‌ای او با چرخش قلمی به بایگانی تاریخ سپرده خواهد شد. اما امروز همگان شاهد این واقعیت هستند که به‌رغم مخالف‌خوانی‌ها و تهدیدهای لفظی، تندروهای کاخ سفید و حامیان دولت افراطی رژیم اشغالگر قدس در کمند سازوکار و الزامات و ضوابط مندرج در متن توافق برجام که با تیزبینی و دوراندیشی مذاکره‌کنندگان ایرانی در توجه به موضوعات فنی، سیاسی و حقوقی تنظیم شده، گرفتار شده‌اند و آنگونه که برخی عزیزان می‌پنداشتند، ما در این میدان بازنده نبودیم. از دیگر دلایل هوشمندی مذاکره‌کنندگان ایرانی بستن راه خروج بدون هزینه از برجام برای طرف‌های مقابل به‌ویژه ایالات متحده در نتیجه تعبیه سازوکارهای حقوقی منسجم در این توافق است. عدم‌همراهی کشورهای اروپایی با ایالات متحده متأثر از عوامل مختلف ازجمله سازوکار حقوقی پیش‌بینی‌شده در این توافق تاریخی است.

اکنون با توجه به موقعیت برتر ایجاد شده برای جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی و دیپلماتیک در نتیجه این توافق، زمان آن فرا رسیده است که برای ارسال پیامی محکم به تصمیم‌سازان کاخ سفید و دیگر بدخواهان ایران اسلامی، با یکدیگر همدل و هم‌پیمان شویم و به این نکته توجه کنیم که اختلاف در ارائه تحلیل و تفسیر وقایع، نباید به اتحاد ملی و انسجام اسلامی خدشه وارد کند. به این حقیقت ایمان بیاوریم که این کاروان را بدرقه لطف الهی در پی است و مکر دشمنان و کید حاسدان، خللی به عزم و اراده ملی برای حرکت در مسیر تعالی وارد نخواهد کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید