• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43139
+
-

سقوط سه‌پله‌ای بودجه مازندران

بیشترین سهم بودجه 98 مازندران برای ارتقای آموزش عالی درنظر گرفته شد

بودجه
سقوط سه‌پله‌ای بودجه مازندران

شهرام سوادکوهی |  ساری-خبرنگار: 


مازندران در بودجه سال 1398 پس از استان‌های خوزستان، تهران، فارس، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان و آذربایجان غربی، نهمین استان از نظر سهم‌بری است. 

دولت برای استان در بودجه سال 1398 سهم 10 هزار میلیارد و 529 میلیون ریالی در نظر گرفته که رقمی قابل توجه نسبت به استان‌های دیگر است، اما مقایسه آمار و جایگاه مازندران در جدول توزیع بودجه استان‌ها با آمارهای بودجه سال 1397 نشان می‌دهد که سهم‌بری این استان از کل بودجه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

 مازندران در بودجه سال 1397 با 29 هزار میلیارد و 182 ریال اعتبار ششمین استان در سهم‌بری از اعتبارات کلی کشور بود.

مازندران از نظر مساحت نوزدهمین و از نظر جمعیت هفتمین استان کشور است. 
همین آمار به درستی تراکم بالای جمعیتی در استان را نشان می‌دهد که پیامد آن بسیاری از چالش‌های اجتماعی و اقتصادی است و ضرورت توجه بیشتر دولت به تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای مازندران را افزایش می‌دهد.


سهم دانشگاه‌های مازندران از بودجه
 
در جدول شماره 7 که خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی و زیرمجموعه بودجه سال آینده را نشان می‌دهد، دانشگاه‌های مازندران بیشتر دیده می‌شوند. 
دانشگاه مازندران، دانشکده میراث فرهنگی و گردشگری نوشهر، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، پژوهشکده ژنتیک و‌ زیست فناوری کشاورزی طبرستان، دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل، پارک علم و فناوری مازندران، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه علم و فناوری مازندران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی مازندران از بودجه 1398 دولت سهم برده‌اند. 

شرکت برق منطقه‌ای مازندران نیز با مجموع اعتبار هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 9 میلیارد و 300 میلیون تومانی در این جدول در ردیف بودجه قرار گرفته است.


سهم توسعه و عمران روستایی

در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مربوط به توسعه و عمران روستایی و عشایری سال نیز که جدول شماره 14-1 به آن اختصاص دارد، سهم مازندران از اعتبارات استانی 276 هزار و 410 میلیون ریال، یعنی معادل 27 میلیارد و 641 میلیون تومان در نظر گرفته شد. اما یکی از مهم‌ترین جدول‌های بودجه برای استان‌ها در هر سال جدول شماره 20 است که در آن طرح‌های مطالعاتی و اجرایی هر استان در ردیف بودجه قرار می‌گیرند. 

دولت در این جدول از بودجه سال 1398 مطالعه و ساخت «دانشکده پرستاری و مامایی رامسر»، «مرکز فرماندهی بحران منطقه شمال کشور در دانشگاه علوم پزشکی مازندران»، «طرح آب‌رسانی به شهرهای نور، رویان، چمستان و ایزدشهر و روستاها و شهرک‌های مسیر خط انتقال»، «بیمارستان جایگزین در رامسر به جای بیمارستان امام سجاد(ع)»، «مطالعه و بهسازی محور درویش‌خیل فریدونکنار»، «مطالعه و ساخت 10 تقاطع همسطح و غیرهمسطح و 20 زیرگذر در استان مازندران»، «مطالعه و اجرای جاده شیرگاه به بابل»، «مطالعه و احداث جاده امامکلا به اسپرز در لفور» و «مطالعه و ساخت سد سجادرود» را مد نظر قرار داده است. 

«خرید زندان قدیمی آمل و تبدیل آن به فرهنگسرا» و همچنین «ایجاد تأسیسات فاضلاب شهر فریدونکنار» نیز در این جدول برای مازندران دیده می‌شوند. 
«مطالعه و اجرای فرودگاه برای آتش‌سوزی‌های جنگلی و امداد هوایی در منطقه گاودشت شهرستان بابل» نیز از پروژه‌های مرتبط مازندران در بودجه 1398 است. 
«اجرای مطالعات طرح آزادراه آستارا-سه‌راهی کلاله» نیز در جدول شماره 20 بودجه دیده می‌شود که هر 3 استان شمالی را در برمی‌گیرد.


مازندران؛ نهمین استان کشور در سهم‌بری بودجه

در جدول شماره 10-1 بودجه نیز که اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها در هر سال را نشان می‌دهد، سهم مازندران 944 میلیارد و 600 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. 
مجموع ردیف‌های تعریف شده برای طرح‌های مختلف مازندران و اعتبارات استان، مازندران را نهمین استان کشور در سهم‌بری از بودجه سال 1398 کرده است. نگاهی به سرفصل‌های جدول شماره 12 بودجه که به طرح‌های قابل اجرا با مشارکت بخش خصوصی اختصاص دارد نیز نشان می‌دهد که مازندران چقدر می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف، سهم خود را از بودجه افزایش دهد؛ اتفاقی که فقط به اثرگذاری مسئولان استان در جذب سرمایه‌گذار بستگی دارد. 

سال دشوار برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

آمارهای بودجه نشان می‌دهد که مازندران سال دشواری را برای اجرای پروژه‌های نیمه‌کاره و تعریف پروژه‌های جدید در پیش خواهد داشت. استان برای اجرای پروژه‌های بزرگی مانند سد هراز، نیروگاه زباله‌سوز و چندین پروژه مهم دیگر سال‌هاست به بودجه نیاز دارد. البته بدیهی است که بودجه در نظر گرفته شده برای مازندران پاسخگوی نیازها در تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره هم نیست، چه برسد به این‌که پروژه جدیدی تعریف شود، اما از همین حالا مسئولان استان باید تمام تلاش و تمرکزشان را برای تخصیص منابع اعتباری در نظر گرفته شده ویژه مازندران به کار بگیرند تا دست‌کم همین مقدار بودجه در نظر گرفته شده به استان تخصیص یابد و بخشی از پروژه‌های نیمه‌کاره به تکمیل و بهره‌برداری نزدیک شوند. حال باید منتظر ماند و دید که نمایندگان مجلس چه نظری درباره بودجه سال 98 دارند و آیا نمایندگان مازندران امکان و توان چانه‌زنی برای بهبود بودجه استان دارند یا خیر.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید