• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43109
+
-

زنگ خطرکاهش بودجه بیماران خاص

دارو
زنگ خطرکاهش بودجه بیماران خاص

براساس آمارهای رسمی، در کشور ما ۱۲هزار بیمار مبتلا به هموفیلی و ۲۰هزار بیمار مبتلا به تالاسمی وجود دارد و ۱۰۰هزار نفر از بیماری ام‌اس رنج می‌برند؛ بیمارانی که به آنها عنوان خاص اطلاق می‌شود به این علت که مبتلا به بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج هستند. همچنین هزینه‌های بسیار بالای درمانشان موجب افزایش دغدغه‌های این بیماران است. براساس قانون، 3بیماری«تالاسمی»، «هموفیلی» و «نارسایی مزمن کلیه» بیماری‌های‌ خاص هستند و بیماری‌هایی مانند سرطان،‌ ام‌اس، پیوند کلیه، دیابت، اوتیسم و‌ ای‌بی‌ را نیز جزو بیماری‌های‌ صعب‌العلاج دسته‌بندی می‌کنند؛ بیماری‌هایی که نیازمند بودجه قابل توجه هستند.
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت ضمن انتقاد از کاهش اعتبار ردیف بودجه‌ای بیماران خاص در لایحه بودجه سال۹۸ گفت: کاهش اعتبارات مربوط به بیماران خاص در بودجه سال۹۸ یک زنگ خطر است؛ زیرا هزینه‌ها افزایش یافته و مشکلات ارزی در کشور وجود دارد.
مهدی شادنوش، با انتقاد از کاهش اعتبار ردیف بودجه‌ای بیماران خاص در لایحه بودجه سال ۹۸ گفت: متأسفانه امسال اعتبار مربوط به ردیف بودجه‌ای بیماران خاص در لایحه بودجه دولت کاهش پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که در سال۹۶ میزان بودجه بیماران خاص ۲۳۴میلیارد تومان بود، ‌اما در سال۹۷ این اعتبار به ۲۱۶میلیارد تومان رسید و اکنون در لایحه بودجه دولت برای سال آینده این ردیف به ۱۵۰میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است؛ یعنی بیش از ۸۰میلیارد تومان کاهش را  در اعتبارات مربوط به بیماران خاص شاهدیم. امیدواریم این ردیف بودجه‌ای در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود. این بودجه در سال۹۶ هزینه 3 بیماری را که از گذشته خاص محسوب می‌شدند، شامل می‌شد. این در حالی است که در سال۹۷، 4بیماری دیگر نیز به لیست بیماری‌های خاص اضافه شد، اما حالا می‌بینیم که بودجه مربوط به این بیماران خاص کاهش یافته است.
شادنوش تأکید کرد: کاهش اعتبارات این بیماران در بودجه سال ۹۸ یک زنگ خطر است، زیرا هزینه‌ها افزایش یافته و مشکلات ارزی در کشور وجود دارد. باید توجه کرد که تجهیزات و ملزومات مصرفی این بیماران، وابسته به ارز است. از طرفی برای تأمین داروهایشان هم به اعتبارات کافی نیاز داریم. همچنین کاهش اعتبارات بیماران خاص در لایحه بودجه سال۹۸، در حالی است که ما پیشنهاد کرده بودیم اگر سالانه اعتباری بالغ بر ۱۱۰۰میلیارد تومان به حوزه بیماران خاص اختصاص داده شود، می‌توانیم تا ۴۰بیماری خاص را تحت پوشش قرار دهیم؛ ۴۰بیماری‌ای که شاید گروه‌های اندکی را شامل شوند، اما بیماری‌هایی هستند که خانمان‌برانداز بوده و هزینه‌های سنگینی دارند و می‌توانند خانواده‌ها را به زیر خط فقر بکشند. (وبدا)

این خبر را به اشتراک بگذارید