• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 42993
+
-

ایران و ژاپن به فینال برسند قهرمان‌اند

هیچ تیمی به اندازه ایران در نیمه‌نهایی شکست نخورده است

تیم ملی عربستان هر بار به نیمه‌نهایی رسیده راهی فینال شده و تیم ملی ژاپن هر بار به فینال رسیده قهرمان شده است. کره‌جنوبی رکورددار رسیدن به نیمه‌نهایی و ایران رکورددار باختن در نیمه‌نهایی است. ایران اگر در نیمه‌نهایی نبازد در فینال نمی‌بازد و چین اگر نیمه‌نهایی را ببرد، فینال را می‌بازد! قهرمان فعلی آسیا قبلا در آسیا حضور نداشته و در عوض یکی از قهرمان‌های ادوار گذشته دیگر در آسیا حضور ندارد. اینها آمارهای جدیدی است که در بررسی ادوار گذشته جام ملت‌ها به‌دست آمده‌اند. این آمارها البته فقط به درد سرگرم کردن شما می‌خورند و ذره‌ای از مشکلات زندگی‌تان را حل نمی‌کنند.

با 10بار حضور در مرحله نیمه‌نهایی، کره‌جنوبی رکورددار رسیدن به جمع 4تیم برتر در جام ملت‌هاست. 2مقام قهرمانی، 4نایب‌قهرمانی و 4مقام سومی حاصل این 10حضور کره‌جنوبی در نیمه‌نهایی است. البته در 4دوره ابتدایی، چیزی به نام مرحله نیمه‌نهایی وجود نداشت و در 3دوره اول تعداد تیم‌ها کلا 4تیم بود اما حضور کره در جمع 4تیم برتر این رقابت‌ها نیز حضور در نیمه‌نهایی حساب شده است. کره‌جنوبی همچنین تنها تیمی است که در هر 3دوره اخیر در نیمه‌نهایی حاضر بوده است. ایران با 8بار حضور در نیمه‌نهایی و چین و عربستان با 6حضور در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
کره‌جنوبی و عربستان رکورددار رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا هستند. این دو تیم هر کدام 6بار به فینال رسیده‌اند که عربستان 3بار و کره‌جنوبی 2بار قهرمان شده‌اند. عربستان هر بار به نیمه‌نهایی رسیده بازی نیمه‌نهایی را برده و راهی فینال شده است. این تیم حتی یک عنوان سوم و چهارم هم ندارد. در عوض ایران با 5شکست در نیمه‌نهایی رکورددار شکست خوردن در این مرحله است. ایران 4بار عنوان سوم را به‌دست آورده و یک‌بار هم چهارم شده است. چین و کره‌جنوبی نیز هر کدام 4بار در نیمه‌نهایی شکست خورده‌اند که این شکست‌ها برای کره‌جنوبی 4مقام سومی و برای چین 2عنوان سومی داشته است.
همانطور که می‌دانید ژاپن با 4قهرمانی رکورددار قهرمان شدن در جام ملت‌های آسیاست اما شاید ندانید که این تیم حتی یک عنوان نایب‌قهرمانی هم ندارد و بنابراین تنها تیم بزرگ آسیاست که در همه فینال‌هایش به پیروزی رسیده است. درواقع عربستان هر بار به نیمه‌نهایی رسیده راهی فینال شده و ژاپن هر بار به فینال رسیده قهرمان شده است. ژاپن به جز این 4قهرمانی فقط یک‌بار دیگر به نیمه‌نهایی رسیده که در آن دوره چهارم شده است.  سال2007 ژاپن در نیمه‌نهایی 3-2 به عربستان باخت و در بازی رده‌بندی هم در ضربات پنالتی مغلوب کره‌جنوبی شد.
تیم ملی ایران در تاریخ جام‌ملت‌های آسیا بیشتر از هر تیم دیگری با کره‌جنوبی بازی کرده است. ایران طی 13حضور در جام ملت‌های آسیا 7 بار با کره‌جنوبی روبه‌رو شده تا رکورد بیشترین مصاف را با این تیم داشته باشد. در این 7بازی، 3بار ایران پیروز شده و 3بار هم کره‌ای‌ها برنده شده‌اند. یک بازی 2 تیم هم در سال2007 بدون گل مساوی شد که در ضربات پنالتی کره‌ای‌ها تیم امیر قلعه‌نویی را شکست دادند. در مجموع گل‌های زده و خورده ایران با نتیجه 13-12 کره‌جنوبی را شکست داده است. علی دایی (4گل) و علی کریمی (3گل) بیشترین گل را به کره‌جنوبی زده‌اند.
تیم ملی ایران تا‌کنون 6بار در جریان جام ملت‌های آسیا با عراق روبه‌رو شده است. با توجه به اینکه عراق در مرحله گروهی جام ملت‌های 2019 با ایران همگروه است، بعد از بازی 26دی‌ماه تعداد بازی‌های 2تیم در جام ملت‌ها به 7بازی می‌رسد و با رکورد بازی ایران-کره‌جنوبی برابری می‌کند. البته چین هم مثل عراق تا‌کنون 6بار در جام ملت‌ها با ایران بازی کرده و احتمال اینکه این بار هم در مرحله یک‌چهارم نهایی با ایران روبه‌رو شود، کم نیست. عراق طی 6بازی مقابل ایران یک برد و یک تساوی به‌دست آورده و 4بار هم مغلوب ایران شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید