• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 42989
+
-

زمانی برای رهایی از ناامیدی

کارلوس کی‌روش در گفت‌وگویی تازه بازی با یمن را به یک فینال تشبیه کرده است، او در عین حال گفته با شروع جام ملت‌ها دیگر نمی‌خواهد در مورد مشکلات حرف بزند

تیتر یک
زمانی برای رهایی از ناامیدی

سرمربی تیم ملی همچنان تلاش می‌کند انگیزه و آمادگی روحی را در تیمش افزایش دهد. در شرایطی که بعد از جام جهانی و نمایش درخشان ایران انتظارها از تیم ملی برای قهرمانی به‌شدت اوج گرفته،  کی‌روش هر روز با رو کردن موضوعی متفاوت تلاش می‌کند خطر غرور و بی‌انگیزگی را از اردوی تیمش دور کند.
در چند هفته گذشته سرمربی تیم ملی بحث رؤیای نیمه نهایی را پیش کشید و بعد وعده حضور در این مرحله را مطرح کرد. موضوعی که شاید برای جامعه فوتبال ما خیلی هم خوشایند نبود. درست است که ایران بیش از 4دهه در حسرت قهرمانی است اما در همین مدت 5 بار به نیمه‌نهایی رفته است. صحبت‌های کی‌روش باعث شد تا منتقدین او به‌شدت علیه این صحبت‌ها موضع بگیرند و فریاد اعتراض از هر طرف بلند شود. حامیان کی‌روش و طرفداران تیم ملی هم فضا را به این سمت هدایت کردند که قصد اصلی سرمربی از طرح این موضوع کم کردن فشار روحی روی تیم ملی است. بالا رفتن انتظارها و توقع صعود به فینال و قهرمانی از تیم شاید تنها استرس و دستپاچگی را به تیم منتقل کند و بازیکنان نتوانند کیفیت اصلی و مورد انتظار‌شان را ارائه دهند.
روز گذشته هم گفت‌وگوی مربی تیم ملی با سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) منتشر شد که در آن کلید‌واژه جدیدی مطرح شده است. اینکه بازی اول با یمن برای تیم ملی در حکم فینال است. به هر حال یمن و ویتنام تیم‌هایی هستند که در روی کاغذ مصاف با آنها ساده به‌نظر می‌رسد و شاید اکثریت فوتبال دوستان 3امتیاز بازی با این تیم‌ها را در جیب مان تضمین شده بدانند. کی‌روش روز گذشته تلاش کرد این تصور را هم از ذهن همه و به‌خصوص بازیکنانش دور کند. بازی اول با تیم ناشناخته‌ای ‌است که 3امتیازش در قدم اول بسیار حیاتی خواهد بود.
سرمربی تیم ملی معتقد است: «ما بازی اول‌مان در جام ملت‌ها را در پیش داریم و تیم کوچکی در بازی اول وجود ندارد. همه امید دارند و در کنارش همه در بازی اول با چالش روبه‌رو هستند. بازی اول همیشه در چنین مسابقاتی دشوارترین بازی است چون برای برنده همه‌‌چیز و برای بازنده هیچ‌چیز در یک تورنمنت کوتاه‌مدت با فرمت 3 بازی است. ما به پیروزی در بازی اول‌مان نیاز داریم،  درست به مانند همیشه. بازی اول،  یک بازی حیاتی است.»
سرمربی تیم ملی به نکته مهمی هم در این گفت‌وگو اشاره کرده است:« نتایج تیم‌های فوتبال ایران در تورنمنت‌های مختلف را بررسی کرده‌ام؛  در رده سنی زیر 17سال و رده سنی زیر 20سال هرگز ایران موفق به شکست یمن در هیچ تورنمنت رسمی نشده است. این دلیل دارد؛ یمن ممکن است مساوی کند یا تن به شکست بدهد،  اما شکست دادن یمن کار سختی است.» 
کی روش همچنان روی ناامیدی‌هایی که اطراف تیم ملی هست انگشت می‌گذارد. به‌نظر می‌رسد او همچنان از نحوه حمایت از تیم ملی شاکی است و انتظارش از وزارت ورزش بیشتر بوده که هنوز از این گلایه عبور نکرده است. با این حال می‌گوید که باید از شر این ناامیدی‌ها خلاص شد و رو به جلو حرکت کرد:« وقتی بازی شروع شود،  باید از تمام ناامیدی‌ها حول محور تیم رها شویم و به کسب پیروزی تمرکز کنیم. 11 بازیکن برابر حریف قرار می‌گیرند. این بازی مربوط به بازیکنان و مربیان می‌شود. شما نمی‌توانید بازی با یمن را شروع کنید و به فکر چیزهای دیگری در جام ملت‌ها باشید. ۹۰ دقیقه باید برای مردم کشورتان بازی کنید. ۹۰دقیقه باید برای خوشحالی و افتخار مردم ایران به رقابت بپردازید.»
او درباره بازی اول تیم ملی می‌افزاید:« در چنین مسابقاتی اگر موفق به پیروزی در بازی امروزمان نشویم،  فردایی وجود ندارد. پیش از هر چیز فینال جام ملت‌های ما مقابل یمن است و به هیچ‌چیز دیگر توجهی ندارم. وقتی بازی با یمن تمام شد،  سپس زمان فکر کردن به بازی با ویتنام و بعد از آن بازی با عراق است. هم‌اکنون می‌خواهم غریزه‌ تیم‌مان را بهبود ببخشم که تمامی انرژی‌مان را حفظ کنیم تا در طول 90دقیقه بازی مقابل یمن آن را بروز دهیم. بقیه چیزها هم برای ما مهم نیست.»
کی روش همچنین درباره شانس تیم‌های دیگر در این مسابقات معتقد است:« بزرگ‌ترین اشتباه زمانی حول تیم رخ می‌دهد که وقتی شما لحظات خوبی را سپری می‌کنید،  فکر کنید که دیگر کافی است و نیازی به انجام کارهای بیشتر ندارید. این دیدگاه اشتباهی است که تیم‌های دیگر در خانه نشسته‌اند و در حال تماشای ما هستند. این عقیده‌ای کاملاً غلط است، چون قطر،  امارات و عربستان سخت در حال تلاش هستند. برخی فکر می‌کنند بازی با فلسطین،  ویتنام و تیم‌هایی از این دست آسان است،  اما برای مثال ویتنام در چند سال اخیر پیشرفت شگفت‌انگیزی کرده است. آنها هم‌اکنون اوضاع خوبی دارند چون قهرمان یک تورنمنت معتبر در آسیای جنوب شرقی شده‌اند.» 
تیم ملی بعد از بازی شب گذشته با قطر به امارات می‌رود تا قدم اول برای تحقق رؤیای ایرانی‌ها را بردارد. هر چقدر هم که کی‌روش از تدارکات شکایت کند و هر چقدر منتقدین رفتارهای عجیب و خلقیات تلخ او برای شکستش لحظه شماری کنند،  طرفداران فوتبال ایران در این دوره برای شکسته شدن طلسم کسب جام بیش از همه 4 دهه گذشته امید دارند. امیدی که برای محقق شدن، پشتوانه روحی و کیفی کافی را همراه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید