• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 10 دی 1397
کد مطلب : 42906
+
-

روی خط فجر

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

رونمایی پوستر و آغاز شعر فجر از مزار قیصر

هرچه به روزهای برگزاری جشنواره‌های فجر نزدیک می‌شویم، تراکم اخبار روزبه‌روز بیشتر می‌شود. نزدیک‌ترین این جشنواره‌ها، شعر فجر است که از 12دی‌ماه کار خود را با مراسم افتتاحیه‌ای در گتوند خوزستان و از مزار مرحوم قیصرامین‌پور آغاز می‌کند. این جشنواره با برگزاری محافل شعری در شهرهای دیگر ادامه می‌یابد و در نیمه بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان در 3بخش شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر، به‌کار خود پایان می‌دهد. دوره قبل این جشنواره از شهر کرمانشاه آغاز شد. همچنین در آستانه برگزاری افتتاحیه سیزدهمین جشنواره شعر فجر، پوستر رسمی این رویداد ادبی رونمایی شد. در طراحی این پوستر از مرغ بسم‌الله که تلفیقی از هنر ایرانی و اسلامی است استفاده شده است. طراحی این پوستر به عهده سلمان رئیس‌عبداللهی است.

  رقابت نمایش‌های رادیویی
جشنواره تئاتر فجر که امسال زمان برگزاری آن از 22بهمن تا چهارم اسفند‌ماه است در این روزها نمایش‌های راه‌یافته به بخش‌های مختلف جشنواره را معرفی می‌کند. دبیرخانه جشنواره علاوه بر معرفی گروه‌های بخش تئاتر صحنه‌ای، اسامی 10نمایش راه‌یافته به بخش مسابقه نمایش‌های رادیویی را نیز اعلام کرد. در سی‌وهفتمین دوره از جشنواره، مجید حمزه، بهرام ابراهیمی و محسن بناساز با توجه به آثار متقاضی ثبت‌نام شده 10اثر را شایسته‌ راهیابی به مرحله نهایی دانسته‌اند. بخش نمایش‌های رادیویی از مجموعه برنامه‌های ویژه دبیرخانه تئاتر فجر امسال است که به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. از میان 10اثر راه‌یافته علاوه بر 4اثر از تهران، آثاری از اردبیل، فارس، قم، اصفهان، گیلان و خراسان شمالی دیده می‌شود. همچنین با انتخاب قطب‌الدین صادقی، اردشیر صالح‌پور و عطا‌ءالله کوپال 7 نمایش به بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل راه یافتند که نمایش‌های ابلوموف، استیو جابز، ‌او، دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان، مادر، مرگ و پنگوئن و نمایش در این بخش روی صحنه می‌روند.

  عدم‌حضور ارکستر فیلارمونیک در جشنواره موسیقی 
جشنواره موسیقی فجر امسال وارد سی‌وچهارمین دوره برگزاری خود می‌شود. اطلاع‌رسانی در این جشنواره هنوز فعالیت زیادی نداشته و به‌نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی با توجه به زمان برگزاری جشنواره، از هفته آینده شروع می‌شود. با این حال رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران که درباره کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران و اجرای رپرتوار ویژه اسفند‌ماه صحبت کرده، خبری هم از جشنواره موسیقی فجر داده است. آرش گوران در گفت‌وگویی که با مهر داشته، عنوان کرده که امسال نیز در جشنواره حضور نخواهند داشت. وی گفته است: «طی هفته‌های گذشته پیشنهادهایی برای حضور ارکستر فیلارمونیک تهران در جشنواره موسیقی فجر ارائه شد که ما شرایط حضورمان را اعلام کردیم. البته دوستان شرایط مطرح‌شده از سوی ما را قبول نکردند و ما در کمال احترام برای چندمین سال پیاپی در جشنواره موسیقی فجر حضور نخواهیم داشت». این دوره از جشنواره  با دبیری شاهین فرهت از 24تا 30بهمن برگزار می‌شود و تا‌کنون نزدیک به 300گروه خواستار حضور در جشنواره امسال شده‌اند.

  پاسخ داروغه‌زاده به فیلم‌اولی‌ها
بعد از اعلام اسامی فیلم اولی‌ها در بخش نگاه نو، انتقادهایی از سوی کسانی که فیلم‌هایشان به جشنواره راه نیافته، صورت گرفت و درنهایت ابراهیم داروغه‌زاده -دبیر این دوره از جشنواره- به این انتقادها واکنش نشان داد. داروغه‌زاده با عنوان این مطلب که فیلم‌های بخش نگاه نو براساس نظر هیأت انتخاب معرفی شده‌اند، عنوان کرد:« در جشنواره سال گذشته بخش فیلم اول و نگاه نو وجود نداشت و کسانی که فیلم اول‌شان را ساخته‌اند امسال این شانس را داشتند که اثرشان را درصورتی که شرایط آیین‌نامه را داشته باشد به جشنواره بدهند و در بخش فیلم اول شرکت کنند». داروغه‌زاده همچنین درباره اینکه گفته می‌شود برخی فیلم‌ها به‌دلیل ممیزی توسط هیأت انتخاب برگزیده نشده‌اند، توضیح داد: «تنها ملاک، نظر هیأت انتخاب بوده و هیچ ممیزی و سفارشی برای انتخاب‌کردن یا انتخاب نشدن یک فیلم خارج از هیأت انتخاب نداشتیم».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :